ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

• Ad

Hallo beste Frank,

Misschien toch ergens een lekje in de aanvoer leiding, vaak gebeurt het zo, dat wanneer de brandstof word aangezogen naar de motor, dat de leiding niet eens hoeft te gaan lekken.

Dat kan wel voor komen in een stuwleiding naar de motor toe, dan zie je vaak een lekkage en druppels onder de auto.

Er kan misschien ook nog een lekje zitten bij het filter of een andere leiding bij de motor.

Er dient dus iets lek of een losse aansluiting aanwezig te zijn, die dus de luchtbellen binnen laat.

Ik heb eigenlijk het idee, dat dit haast plaats vind bij de motor, bij de tank kan haast niet, dan zou er brandstof moeten druppelen, want er staat druk op de leiding.

Het is een lastig geval dat euvel bij die BMW van jou beste Frank.

Ik zou eens alle leidingen na gaan lopen en alle aansluitingen, de aansluiting bij het filter en de afdichting hiervan.

met vriendelijke groet,

Ad

• Ad

Hallo beste Frank,

Heb nog eens zitten denken!

Zit de pomp goed vast geklikt op de bodem, anders zou deze misschien wel eens kunnen gaan drijven, ik weet dus niet of dit een mogelijkheid is.

Dat zou een berg verklaren dat er lucht word aangevoerd naar het motor compartiment!

Ik ga nu de gekste dingen denken, er is ergens iets niet goed, kom er maar op wat het kan zijn, rara wat is het?

De leiding van de pomp in de tank naar het motor compartiment, daar staat immers druk op, als hier een losse verbinding in zou zitten, dan komt er brandstof uit de losse verbinding.

Dus de pomp los in de tank, dat zou haast een logische optie moeten zijn, en bubbels met een haast volle tank.

Je zou haast ook gaan denken over een verwisselde leiding retour /aanvoer, logisch is dit niet te bedenken.

hevel leiding los en drijft aan de bovenzijde van de brandstof! Is dat mogelijk of niet?

Dadelijk is het gewoon iets erg simpels, en waar we mooi overheen kijken!

En wij maar lekker moeilijk zitten te denken, terwijl het misschien iets erg eenvoudigs is..

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

:) Dank voor het meedenken Ad. De pomp zit goed vast in de beide voetjes, dat heb ik extra gecontroleerd. Ook de hevelpomp zat goed vast, dus beiden zijn niet de oorzaak. Ook leidingen kunnen niet zijn verwisseld, aangezien er niets aan gedaan is in de tijd tussen normaal functioneren en dit probleem. De aansluiting van de pomp naar de dop van de tank kan nog het euvel zijn, maar zoals gezegd kon ik daar niets aan ontdekken. De slang leek niet kapot en ook de aansluiting met de slangeklem zat keurig vast.

Ik vermoed dus inderdaad dat er ergens in de aanvoer een lekje zit dat zo klein is dat het wel bij stationair toerental lucht aanzuigt maar bij stilstand geen diesel lekt.

• Ad

Hallo beste Frank,

Ik was gisteren een antwoord aan jou aan het geven, toen vrouw lief even iets teveel spanning wilde gebruiken.

Daardoor ging alles ineen klap op de uit modus, dat kan dan soms wel eens gebeuren.

Ik dacht er nu even aan, en was toch even bezig met antwoorden geven op alle fora waar ik mee bezig ben.

De verbinding tussen de pomp en de tank ontluchting, dat systeem gebruiken we niet in de auto's.

De ontluchting gaat vaak vanaf het hoogste punt van de tank naar de vulhals met een ontluchtings slang, daar zit geen verbinding tussen met de pomp.

Er kan enkel wel een filtertje tussen geplaatst zijn, maar is niet altijd aanwezig.

Dus ik denk dat het misschien een goede optie is, om alle slangetjes en klemmetjes en de leidingen eens aan een onderzoek te onderwerpen.

Kan het misschien toevallig niet in de omgeving van het brandstof filter zitten, of een aansluiting hiervan, of een retourklepje wat open blijft staan in de retourleiding.

Verder zag ik in het schema van de brandstof voorziening, dat er een expansietankje aanwezig zou zijn, kijk anders eens even in ETK.

Daar kan je misschien eens kijken wat de mogelijkheden kunnen zijn, het word wel een lange sleur met de brandstof voorziening van uw BMW.

het een opgelost, het andere probleem verschijnt weer, telkens weer iets anders.

Maar we laten de moed niet zakken, we gaan gewoon door met zoeken naar een goede oplossing, net zolang het nodig is om het probleem te elimineren.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Dank voor het meedenken Ad! Inmiddels ben ik weer een stapje verder. Het vermogen valt nu wat regelmatiger weg wanneer;

- de tank in ieder geval minder vol is dan 30l (ergens vanaf 25 liter en minder)

- ik een bocht naar rechts heb gemaakt

vrijwel direct daarna valt het vermogen even weg, maar blijft de motor draaien, ook bij ontkoppelen. Een seconde of wat later pakt ie weer op. Daarna zijn er heel veel luchtbellen te zien in de doorzichtige leiding.

Duidelijk is dus dat hij lucht aanzuigt als de tank 1/4 vol is. Wat raar is, is dat bij een bocht naar rechts de diesel richting de pomp stroomt. Een lek in de leiding van de pomp naar de dop lijkt dan niet voor de hand te liggen. Mijn idee is dus nog steeds dat de lucht wordt aangezogen in de tank, en ik daar het lek dus moet zoeken. (toch, want alles zag er goed uit).

Misschien kan iemand uitleggen hoe de diesel vanaf de motor weer terug stroomt naar de tank? Wat doet de slang op de linker vlotter?

• Rob530DH2002

Het feit dat er in de bocht problemen ontstaan geeft je in ieder geval 99% zekerheid dat je het in de tank moet zoeken.

• fsmit79

Toch maar weer een nieuw bericht. Intussen is dus de hevelpomp vervangen, maar is het probleem nog altijd niet verholpen. De bubbels in de leiding blijven en bij een half volle tank zuigt ie al zoveel lucht aan dat ie vrijwel niet meer wil starten. Eenmaal lopend niets aan de hand overigens, maar na een bocht valt ie dan toch uit.

Intussen begin ik ook regelmatig een diesellucht te ruiken, maar nog steeds geen zichtbare lekken. De lucht is ook niet naar de achterbank of onder de kap te herleiden. Het is er gewoon zo nu en dan. Ook niets onder de auto te zien (maar dat kan door de kappen komen.

Feit blijft dus dat ie bij ook bij een volle tank lucht zuigt, maar dan heel weinig. Moet toch ergens bij de pomp zitten. Maar waar en wat kan het zijn? Het doorzichtige slangetje van de pomp naar de deksel? Een aansluiting? Ik kon destijds niets vinden. Rara……

• Ad

Hallo beste Frank,

Ik had dus al gehoopt dat het probleem verholpen was.

Het probleem is dus nog steeds aanwezig, en zoals ik het lees, moet het gewoon in de tank zitten, dat kan haast niet anders meer.

Dit maak ik dus op uit uw verhaal.

Mijn motivatie hier over:

Zodra de tank half leeg is, en u rijdt gewoon alsmaar recht uit, niets aan de hand.

U neemt een bocht, en het probleem dient zich direct aan.

Maakt het dan nog uit of het een rechtse of een linkse bocht is, beste Frank.

Ik zou dus al gaan denken aan een linkse bocht, want dan komt de overhevel werking droog te staan, want de brandstof beweegt zich naar de rechterzijde van de brandstoftank.

Ik zit me dus af te vragen zit de pomp correct in de houder geklikt, zit de pomp dan niet schuin in de tank, dit is dus een redenering van mij, ik beweerd dus niet dat het zo is.

We moeten nu alles gaan denken wat er mis kan zijn, misschien dat er een lek in het pompsysteem zelf zou kunnen zitten.

Ik zou dus eens een gedegen onderzoek instellen, als de tank haast leeg is, en dus de aanvoerleiding met de pomp er uit nemen, en dit eens aan een gedegen onderzoek onderwerpen.

Want dit is niet erg leuk meer, dit gaat nu wat erg lang duren.

Er zou toch iets zichtbaars moeten zijn, zou men zeggen.

Zitten alle klemmetjes goed vast in de opstijgende leidingen voor de pomp, vanuit de tank naar de pomp toe, je zou het euvel daar onderhand gaan zoeken, en niet achter de pomp naar de motor ruimte toe, want dan zou men door de persdruk een lekkage moeten ontdekken.

Zitten alle leidngen op de juiste plaats, want nu kan je haast alles gaan aanwijzen als de schuldige.

Ik hoop dat je nu iets zal vinden beste Frank.

Ik hoor het gaarne van je, ik ga nog eens even wat spitten, om te kijken wat het nu kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Bdedankt voor het meedenken Ad. Tja, het is inmiddels een ingewikkelde kwestie geworden. Ik kan zoals gezegd vooralsnog geen zichtbare lekkage ontdekken. Ik heb de hevelpomp al vervangen nadat het probleem zich voordeed. Daarvan, en van de brandstofpomp, weet ik zeker dat ze op de juiste manier vast zitten. Donderdag bekijk ik alle leidingen onder de auto nog eens nauwkeurig en misschien haal ik de achterbank er nog even uit om te kijken of ook daar alles goed zit.

trouwens, het maakt niet uit of het een bocht naar links of rechts is. Dat is om het even.

• Ad

Hallo beste Frank,

Het enige wat ik me dan kan indenken, dat dit enkel gebeurt bij bochten werk en een haast lege of half lege tank.

dat het in een van de aanzuigleidinkjes zou moeten zitten, die van de aanzuigmond naar de opvoerpomp naar het motor compartiment gaat.

Dus het probleem moet eigenlijk in de tank aanwezig zijn, en wel voor de pomp.

Zit er geen scheurtje of gaatje in het leidingkje of slangetje van de hevelpomp naar de opvoerpomp.

Want na de pomp in de tank, als daar een lek zou zitten, dan is er bovendruk in de leiding aaanwezig, en zou er dus brandstof uit het lek moeten komen.

In de leiding van de hevelpomp naar de opvoerpomp is er een onderdruk, waardoor er bij het nemen van een bocht de vloeistof word verplaatst, en dat er dus lucht word aangezogen.

Misschien dat de leiding uiteinde omhoog wijst, dat zou dan de enige verklaring kunnen zijn, of dat die gescheurd is.

De slang die uit de tank komt, en naar de voorzijde van de auto gaat, is dit eerste gedeelte doorzichtig, beste Frank, of kan je daar een doorzichtig stuk slang aankoppelen, zodat er een tweede persoon mee rijdt, en zo kan constateren of er lucht vanuit de tank word aangezogen.

dan kan je het zichtbaar maken, en dat kan een berg gezoek schelen.

Ik weet dus niet of er de mogelijkheid aanwezig is, om dit te kunnen uitvoeren.

Ik ga het hele verhaal nog eens even nalezen, want er is mij even iets onduidelijk geworden.

Ik zit ook even te denken dat er misschien al ens de mogelijkheid aanwezig kan zijn, dat de tank ooit misschien eens uitgebouwd kan zijn, en dat er iets is verwisseld, in de leidingen.

Ik vind het raar dat het ineens zo zou gebeuren, zo uit het niets vandaan.

dan kan het of een lek zijn in de aanvoer naar de opvoerpomp of een naar boven hangende aanzuigmond van de aanvoerleiding.

kan verder niets bedenken en ook niets zien op de foto's.

Kom er nog op terug.

met vriendelijke groet,

Ad

Dan weet je in elk geval wat je uit kan sluiten, of dat je daadwerkelijk in de tank moet gaan zoeken.