ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

• Ad

Hallo beste Frank,

Die inbreng is er graag gedaan beste Frank, ik had enkel veel liever gehad dat het verholpen was.

Dank is niet verschuldigd hoor, we zijn er immers toch voor aanwezig op een forum, om elkaar te helpen waar we kunnen.

Vele handen maken veel werk, en er komen dan ook nog meerdere tips, wat aan kan dragen tot de oplossing.

Misschien eens even droogblazen met het lucht pistool, en anders even reinigen met motor of remmen cleaner, en nogmaals even droog blazen.

Dan is die diesellucht toch weg, want daar kan je knap miselijk van worden.

Ik ben jaren beroeps chauffeur geweest, en kwam dus dagelijks met die zooi in aanraking.

Wel eens een paar druppies op mijn kleding gehad, en als die diesel verdampt, dan werd je daar echt niet lekker van.

Gelukkig reed ik veel op buitenland, dus had altijd aardig wat schone kleding bij.

Ik heb dus wel de ervaring, dat wanneer de verstuivers op het juiste koppel worden aangetrokken, dat deze dan nog wel eens willen lekken.

Dan trokken ze de verstuivers met een iets hoger koppel aan, en dan was het verholpen, geen lekkages meer.

Natuurlijk wel met gezond verstand werken dus, en niet direct met botte kracht vasttrekken, ze moeten misschien nog eens een keer los ook.

Ik hoop dat het nu over is met dat lastige euvel, beste Frank.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Even een tussenstand. De injector heeft niet meer gelekt sinds de ingreep, dus de diesellucht is gelukkig weg. Ondertussen is de tank half leeg en zou hij normaal gesproken nu na wat bochtenwerk uit moeten vallen. Vanmiddag zag ik alleen geen luchtbellen meer in de leidingen dus dat ziet er heel goed uit. Morgen weet ik of ie nog steeds gewoon uitvalt, of dat de lekkende injector op de een of andere duistere manier toch de oorzaak was van het aanzuigen van lucht als de tank half leeg was.

• Orientblau

We duimen voor je.

Groet,

Martin.

• fsmit79

Bedankt, maar het heeft niet geholpen! Vanmorgen toch nog even gauw gecontroleerd, maar de bubbels stroomden al weer vrolijk door de leiding. Dus toch maar getankt.

De zoektocht zal nu toch weer in de tank moeten plaats vinden vrees ik. Waarschijnlijk is de enige optie de pomp inclusief leiding van de deksel naar de tank te vervangen en dan maar hopen dat het daar in zit.

En dat terwijl er over 3 maanden een leasebak voor terug komt…

• Ad

Hallo beste Frank,

Zo, dat is FCKnudde, ik was er al bang voor.

Ik had een dergelijk euvel nog niet meegemaakt.

Mijn motievatie hier over is kort.

Bij het bochten nemen is het eigenlijk niet geheel mogelijk, dat een verstuiver dit zou veroorzaken.

Het is echt knudde dat ik dat zeg, ik had ook liever gehad dat het verholpen was.

Ik zou het idee eens uitvoeren met die doorzichtige slang, gewoon om te kijken of het al reeds plaats vind in de tank.

Dan kan je daar al een conclusie uit trekken en dingen gaan uitsluiten of gaan onderzoeken.

Dat is echt grote SHIT zeg, ik baal zeker zo erg als jij beste Frank!

Nu moet de zoektocht weer verder gaan.

Maar kijk eens even met de doorzichtige slang, wat er gebeurt.

Nu word ik toch echt heel erg nieuwsgierig, en zal me er nog verder in vastbijten.

Stel dat er geen luchtbellen vanuit de tank aangevoerd worden,

Ik heb zo iets gezien dat er bij de 525TDS nog een pomp onder de auto zou moeten zitten, een doorvoerpomp, nu verwacht ik dus geen problemen met deze pomp, maar echt uitsluiten kan men niet, alles is een verdacht onderdeel.

Staat ook aangegeven in bmwfans.info

Er is ook nog een expansietank aanwezig in de aanvoerlijn, wie zal het nu zeggen wat er loos is.

Dus eerst even afwachten wat er gezien word met de doorzichtige slang.

Ik hoor de uitslag natuurlijk erg graag,

Ik ga weer verder spitten, om tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob 520I E39 2001 GY49132

Frank,

Wat er nu mijn inziens overblijft is het controleren van alle aanwezige plasticpijpen en doorzichtige slangen etc.op poreusheid;vooral de aanzuigdelen,ik heb een donkerbruin vermoeden dat door diffusie lucht tot deze delen toetreedt.

Door inwerking van chemicalien kunnen kunstofdelen aangetast worden,benzine en dieselolie zijn immers chemicalien.

Ik weet dat bovenstaande vergezocht is,maar ik heb het op mijn werk wel eens meegemaakt.

Succes

Rob.

• fsmit79

Bedankt voor de compassie, er zijn ergere dingen in de wereld maar het is natuurlijk wel heel storend.

Ik hoop zaterdag een doorzichtige leiding te kunnen gaan plaatsen na de deksel van de pomp. Goeie tip Ad, dan kunnen we achterhalen of de lucht uit de tank komt.

Als dat het geval is (let wel, het is echt veel lucht, niet inimi bubbels maar echte lege stukken leiding) dan zal ik het toch nog eens in de tank moeten zoeken.

Wordt vervolgd!

• Ad

Hallo beste Frank,

Geen dank hoor, dat is graag gedaan.

Het is toch al erg irritant om dit mee te maken, en ik zelf kan er ook niet tegen dat er nog geen oplossing voorhanden is.

Daarom zei ik dus ook, ik vind het net zo erg als dat jij het vind, beste Frank.

Daarom ook, er moet ergens een begin gemaakt worden tot deze zoek tocht, dus gewoon beginnen bij het begin, bij de brandstof begin fase.

Zo kan je systematisch steeds een stapje verder doen, tot dat je vanzelf bij het probleem uit komt.

Om alles voor de voet te gaan vernieuwen, dat is niet nodig en veel te prijzig, er worden dan ook vaak dingen vernieuwd die helemaal niet de oorzaak zijn.

ik zit dus nog steeds te denken dat het eigenlijk niet anders zou kunnen zijn, dan dat er een mankement in de onderdelen in de tank aanwezig zijn.

Steeds bij een halve of iets mindere vulling in de tank, en dan bij het nemen van een bocht, het kan haast niet anders zijn, dan dat er een deel van de brandstoftank droog komt te staan, of dat er een lek aanwezig is in de aanzuigleiding.

Ik zat ook al te denken dat het misschien zou kunnen zitten in de aansluiting tussen de hevelleiding en de pomp, maar dat zijn dus verdenkingen van die onderdelen.

Dat wil natuurlijk nog steeds niet zeggen, dat het zo hoeft te zijn, maar dat zou ergens wel een logische redenering kunnen zijn.

Ik heb al een aantal keren in de schematische tekeningen zitten kijken, wat er nu toch aan de hand zou kunnen zijn.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• Ad

Hallo beste Frank,

Al enige progres geboekt, beste Frank?

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Beste Ad,

helaas moest ik eerst een accu vervangen… Dit weekend geen zoekactie kunnen doen.