ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

• Ad

Hallo beste Frank,

Jammer om dit te horen.

Ik wacht het gewoon even af, tot u weer een bericht plaatst.

Ik was dus erg benieuwd.

Succes, beste Frank.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Goed,

na een poosje toeren bleek het inderdaad niet de injector te zijn. Hoewel bij een eerdere klacht altijd standaard werd verwezen naar deze injector, is met het vervangen ervan alleen het lekken van diesel opgelost.

Enfin, inmiddels heb ik over 2 weken een andere baan met ofwel een leaseauto, ofwel een andere prive auto. De 5 serie moet er dus hoe dan ook uit. Om hem te verkopen wil ik in ieder geval nog een laatste poging wagen om het aanzuigen van lucht te verhelpen. Vanmiddag haal ik een andere opvoerpomp in de tank op, in de hoop dat door ouderdom de flexibele buisjes tussen de deksel en de pomp lek zijn en daardoor lucht in de leiding komt.

Ik probeer, voordat ik de pomp vervang, eerst nog proef te rijden met een doorzichtig stuk leiding bovenop de pomp om te bepalen of daar lucht door loopt. Hopelijk los ik met het vervangen van de pomp ook dit probleem op.

Daarna met tranen afscheid nemen van mijn geliefde 5 serie.

• Ad

Hallo beste Frank,

Misschien dat dit de oplossing kan bieden, dat stukje doorzichtige slang, wie zal het zeggen.

Je kan dan al goed zien, of het inderdaad binnen in de tank plaats vind, of pas ergens buiten de auto, naar het motor compartiment.

Je hebt er in elk geval wel voldoende moeite voor gedaan om dit te herstellen.

Die injector, dat leek mij al erg sterk, dat dit het euvel zou moeten zijn.

Maar je weet het immers nooit.

Ik wens jou succes toe, ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Eindelijk is het probleem helemaal opgelost! Ik heb de opvoerpomp in de tank vervangen, waardoor het probleem volledig is verdwenen. Waaraan het nu exact heeft gelegen is me niet duidelijk, maar ik vermoed dat er ergens in de flexibele slangen tussen de pomp en de deksel een klein scheurtje is ontstaan. Die staat natuurlijk tot een bepaald moment onder de diesel, daarna kan er lucht in komen.

Het vervangen is echt heel simpel (had het al eens gedaan, dus misschien niet geheel objectief). Zorg er in ieder geval voor dat de tank minder dan 30liter heeft. De achterbank verwijderen is even friebelen met torxjes aan de voorkant. Daarna kan je m aan de kant duwen.

Onder de uitgesneden isolatie aan de rechterzijde (passagierskant) zit de pomp. Haal de plaat met schroefjes weg, timmer de grote stalen ring los met een schroevendraaier en hamer, haal de stekker en dieselleiding los (met papier of doeken de diesel opdeppen) en daarna de deksel los trekken.

De vlotter even naar buiten helpen, waarna je in de tank de pomp kunt zien zitten. Met goed kijken zie je twee ‘hengsels’ zitten die je moet inknijpen zodat je daarna de pomp er uit kunt tillen. Het is even krap, maar het kan.

Het kromme is echter dat, nu ik eindelijk weer zonder gezeur gebruik kan maken van deze fantastische auto, ik een leaseauto heb gekregen en de 525 nu verkocht wordt aan een vriendje. Bedankt voor het meedenken, de goede adviezen en mentale steun, de oplossing is in ieder geval erg simpel geweest! Wel een tip, zoek even door op internet, want een nieuwe via de dealer kost 230euro en een tweedehands ongeveer 75….

• Ad

Hallo beste Frank,

Gelukkig dat het probleem is verholpen.

Het kon eigenlijk ook niet anders, dan dat het probleem in de tank moest zitten, want anders had je wel een brandstoflek gehad.

Dat het echt niet bij de verstuivers gezocht moest worden, daat leek me geheel logisch.

Daarom was die doorzichtige slang bedoeld om te kijken of het probleem dus in de tank moest zitten, het kon ook niet anders.

Ik vind het dus echt Top dat het probleem verholpen is.

Jammer dat deze kameraad weg gaat, maar je kan hem dus altijd nog bewonderen bij je goede vriend, dat scheelt.

Ik wens jou in elk geval een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• buconi1

Hoi allen

Ik heb namelijk soortgelijk probleem vanmorgen begon mijn auto te schokken alvorens stil te vallen.Melding fuel injection,plus oliedruk lampje begon te branden.Anwb gebeld die stonden er redelijk snel gezien de drukte die ze op het moment hebben.Conclusie meneer u zit zonder diesel terwijl wijzer ongeveer 10 liter aangeeft.Nog niet in het rood.Hij kwam tot deze conclusie omdat er lucht werd aangezogen.Mij afgezet bij tankstation bij ons in het dorp maar deze is vandaag gesloten ivm familieomstandigheden.Dus kan die niet tanken tot morgen.Ik ga er van uit dat brave borst van anwb gelijk geeft maar heb toch mijn twijfels.Daarom was ik benieuwd of fsmith79 ook deze melding kreeg.Mijn gedachte ging uit naar brandstofpomp of injectort.Als het toch opvoerpomp is is het genoeg om er 10 liter bij te gooien dit ivm het vervangen van pomp anders moet ik tank leegzuigen.

• Ad

Hallo beste Buconi,

Eerst even een slok brandstof er bij gooien, zorg wel voor een auto die eventueel stroom kan leveren met een set starkabels.

Want ik weet dus niet of de BMW van u een diesel is of een benzine uitvoering.

daarom geef ik altijd het advies, rijd de tank nooit tot de laatste druppel leeg, alle zooi die in de tank drijft of ligt, die word door de pomp mee gezogen, wat weer een defecte pomp kan geven, en verstopte filters.

Wat te denken als men in de nacht plost klaps naar de dokter of het ziekenhuis moet, ja, ehhh jammer ik sta zonder brandstof!

Een noodsitustie kan immers altijd een keer voorkomen, dus daarom zorg ik altijd dat ik minimaal een halve tank brandstof aan boord heb.

Maar ga er voor het erst maar uit van te weinig brandstof, daarna als er een goede 10 liter is bij gegooid en de auto start nog niet, dat de brandstof pomp de oorzaak kan zijn.

Let er eerst wel op, dat wanneer u de auto op contact zet, of de pomp te horen is, dit maakt een zoemend geluid als u bij de tank luistert.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• buconi1

Hoi Aad

Het betreft een 525d.Dat wordt wachten tot morgenochtend.Er nader over gedacht te hebben denk ik zelf dat het een sensor of verstuiver gaat zijn.Deze gedachte komt voort omdat ik betwijfel dat melding Fule injection system verschijnt bij een lege tank.Daarom vroeg ik aan fsmit of hij ook deze melding kreeg.

• Rob530DH2002

De motor die in de auto van FSmit is een hele andere, jij hebt een commonrailmotor met een totaal ander brandstofsysteem.

• buconi1

Bedankt voor opmerking Rob,ik had er over gelezen dat hij een M52 motor heeft.Ik zal morgen wel afwachten,