ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

• Ad

Hallo beste fsmit79,

Zoals het er op lijkt, en gezien de tekst, zou ik onderhand gaan denken dat deze onder de brandstof pomp gesitueerd is.

Het lijkt er haast op, dat de montage zo is, dat de brandstofpomp in de aanzuigbuis van de linker helft gedrukt zit!

De tekst is in het Engels, en die zegt: “Left sucking jet pump, with disconnecting part ”

Een normale hevelpomp geeft overdruk, en hier staat duidelijk zuigende hevelpomp.

Kijk anders eens op “BMWfans.info” daar staat de hele riedel vermeld met tekeningetjes zoals het eigenlijk is.

Maar wat Ruud ook al zei, het is echt een stuk makkelijker, als de tank ver leeg is, want ander moet je wel met je tien geboden in die stinkende diesel tank, die vol is, en dat is echt geen pretje, dat kan ik je al vertellen!!

Anders leeg hevelen in een aantal jerrycans!

Dat hevelen dat dient te geschieden met een pomp, want leeg hevelen zoals bij benzine dat kan je beter vergeten, dat gaat niet zo erg lekker, diesel is dikker!

Wat mij ook erg verbaasd heeft, volgens de situatie schetsen loppen de brandstof leidingen via de linker zijde van de auto, en ik ging er van uit, dat deze toch echt rechts naar voor lopen!!

Misschien een Engelse versie?

Ik hoop dat je er echt aan uit zal komen, beste fsmit79, want dit is een irritante storing.

Of eerder tanken zoals ik al eerder aan gaf.

Misschien 2 peil censors, links en rechts?

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Ad,

volgens mij heb je gelijk en moet het de overhevel/jet pump zijn met nummer 16146753982. De grap is, via bmwfans kon ik niets vinden, wel via realoem.com. Googlen levert overigens weinig resultaten op, en prijzen tussen 56euro en 140 euro……Bijzonder. Morgen even de dealer bellen wat dat ding kost.

Ik had eea dus al even open gehaald en die jet pump nog niet gezien, maar wel waar hij links vast geklikt zit aan de niveau sensor. Als die los is, zou ik m via rechts uit de tank kunnen halen. Hopelijk wordt dan duidelijk hoe dat ding vast zit.

Wat denken jullie overigens, Ad en Ruud (en anderen die meelezen…), ik heb bubbeltjes in de leiding na de filter, terwijl de tank gewoon vol is. Dus blijkbaar komt er ook lucht in de leidingen. Zou dat verklaarbaar zijn aan door de zelfde oorsprong, of is dit iets anders?

• Ad

Hallo beste fsmit79,

Dat is een teken dat er ergens lucht word opgezogen of naar binnen getrokken word.

Er is dus een lek in de leiding of ergens in de tank.

Gebeurt dit met een volle tank, of enkel met de half lege tank of de haast lege tank, de reserve dus.

Gebeurt het dus op zijn reserve stand, dan betekent dit, dat er in de tank bij het aanzuigstuk een losse verbinding zal zijn, en die kan er verantwoordelijk voor zijn, dat de opmp het laatste restje niet kan opzuigen, en dan heb je ook de verklaring dat de jetpomp ook misschien niet stuk hoeft te zijn.

Dus even goed kijken naar de aansluitingen in de tank.

Tenzij het zo is, dat wanneer de jetpomp niet voldoende of geen brandstof overhevelt, dat de opvoerpomp naar de motor ook droog komt te staan, dat verklaart dan ook dit euvel.

Er zijn dus 2 mogelijkheden, dus beter even goed onderzoeken tot u overgaat tot de koop van de hevelpomp of jetpomp.

Misschien bent u wel klaar met het vernieuwen van een klemmetje of het aandraaien hier van, wie zal het zeggen.

Het is dan ook snel verdiend, beter even goed kijken.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob 520I E39 2001 GY49132

Frank,

Staat er wel degelijk op zie:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/525tds-M51/LHD/M/1997/june/browse/fuel_supply/fuel_pump_and_fuel_level_sensor/

Item 7

Rob

• Vakman Ruud

Je moet eens naar de brandstofpomp op de motor kijken.

Het kan bij de mechanische pomp ook voorkomen dat er lucht via de stang van de bediening lucht wordt aangezogen.

Succes.

Ruud

• fsmit79

Je hebt gelijk!

• fsmit79

Waar zit die stang Ruud, kan ik daar bij? Enne, helpt het om te vertellen dat de (indirect ingespoten) hoge druk pomp 5 maanden geleden er uit is geweest en alle pakkingen zijn vervangen?

• fsmit79

Dank je Ad,

ik denk dat ik eerst de tank maar eens wat leger rij en dan een middagje uit trek om de pomp, pakkingen, ringetjes etc te vervangen. Dat kost niks en is waarschijnlijk nooit verkeerd.

En dan, tja, misschien toch de hevelpomp?

• Ad

Hallo beste BMW vrienden,

Ik dacht echt even dat ik het verkeerd gezien had, maar ik wist dat ik dat ding wel had zien staan, die hevelpomp, of jetpomp zoals ze het daar vernoemden.

Daarom dacht ik dus dat het daaraan zou kunnen liggen.

Maar de verklaring van fsmit79 met die luchtbellen, dat zette mij ook weer aan het denken.

Dat kan natuurlijk ook de boosdoener zijn, een teken dat er ergens een lekje zit.

Nu weet ik enkel even niet of dit euvel voorvalt bij een volle tank of een lege tank bij het ingaan van de reserve niveau, als het reserve lampje gaat branden.

Dat maakt natuurlijk ook veel uit, ik schat zo maar in, dat dit plaats vind bij het reserve niveau..

Dan is er de kans nog aanwezig dat er wat kleinere dingetjes stuk kunnen zijn, en dan vallen de kosten natuurlijk lekker mee.

Een gelukkie mag ook wel eens voorvallen, en niet direct van die hoge rekeningen.

Het werken aan de tank elemanten gaat inderdaad lekkerder en beter bij een zo goed als lege tank, brandstof is niet zo erg goed en gezond voor de huid.

Pas wel even goed op met verlichting, neem wel vonkvrije verlichting, deze bestaat dus.

Neem ook voorzorg maatregelen tegen morsen van brandstof, en dan vooral diesel, dat is echt misselijk makend.

Neem voldoende poetsdoeken terhand, zodat er echt geen diesel op de bodem van de auto lekt.

Vonk vrije lampen heb ik gebruikt in de tijd dat ik gevaren heb op een tanker, ander heb je wel een behoorlijk stuk vuurwerk spektakel, wat echt alle nieuwsberichten gaat halen, moet er niet aan denken 1600 ton, dat is een behoorlijke dreun.

Succes, beste fsmit79.

Het is even zoeken, maar dat word meestal beloond.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Nou, ik ben nog niet zoveel verder. Ondertussen is het wel duidelijk dat er luchtbelletjes in de leiding zitten bij stationair loop en nog steeds, wel wat minder, na een lange rit. Ook gewoon als de tank nog vol is. Er wordt dus ergens voor het dieselfilter lucht aangezogen. Lijkt me niet dat het ergens in de leidingen onder de auto zit (maar ik laat me graag corrigeren) dus ik vermoed een aansluiting of iets dergelijks in de tank. Dat in combinatie met het stilvallen bij een kwart tank, kunnen we daar wat mee?

Ik kan vanaf het plaatje op realoem.com niet echt wijs worden uit koppelingen waar de fout zou kunnen zitten. Als de jetpomp kapot is, verklaart dat niet de luchtbellen. Als de dieselpomp kapot is, zou ie het constant niet moeten doen.

Dus ik ben er nog niet over uit.