ik sta steeds zonder diesel, eindelijk opgelost!

• Rob530DH2002

Tussen de plaats waar de diesel wordt opgezogen en de pomp zit moet een lek zitten en daar wordt dan (soms) lucht opgezogen i.p.v. diesel lijkt me. Als er achter de pomp een lek zou zitten zou dit resulteren in een diesellek, want na de pomp is er immers OVERdruk en waar overdruk is wordt geen lucht aangezogen maar diesel naar buiten gestuwd. Als dat laatste plaatsvindt binnen de tank merk je daar natuurlijk niks van, hoogstens een te lage brandstofdruk.

• fsmit79

Het lijkt nu wel erger te worden. Zelfs met een halve tank en een wat scherpere bocht valt ie stil. Daarna wel met doorstarten de boel aan de praat gekregen.

Overigens ben ik er inmiddels wel redelijk van overtuigd dat de bubbels in de leiding simpelweg komen doordat, als ie eenmaal lucht heeft aangezogen door de hevelslang, het filter helemaal leeg wordt gezogen en daarna vol lucht zit. Ik heb gisteren een tijdje staan trommelen op de filter, totdat er geen lucht meer uit kwam. Dus een kwestie van ontluchten van het filter zo lijkt het.

Nu dus snel de hevelslang vervangen!

• fsmit79

goed, toch maar besloten een hevelpomp te bestellen a 74euro. Hopelijk is het simpel over te zetten en ook nog de oplossing voor het gezeur…

• fsmit79

Vandaag de hevel of jet pump vervangen. Hopelijk is het probleem nu opgelost, ik hoorde na het vervangen wel een gegorgel dus het lijkt er op dat iets het weer doet…

Verwijder de achterbank door bij een sedan de bank los te trekken, en bij een touring de ophangpunten van het gordijn voorop de bank los te maken. Wip daarvoor eerst de kapjes los en draai daarna de twee inbusboutjes er uit. Nu kan je de bank los trekken en aan de kant leggen. Begin aan de rechterkant met het verwijderen van de isolatie die is ingesneden en waar een rubber dop in zit. Trek de bekleding weg en draai de drie schroeven los. Je kunt nu de stalen deksel verwijderen. Trek vervolgens de stekker los. De slang bovenop de dop van de vlotter kun je eenvoudig los maken, maar let op dat je deze niet beschadigd als je de slangeklem los knipt. Teken nu de stand van de stalen ring af en tik deze los met een schroevendraaier en een hamer.

Als de dop los is, kan je deze er uit wippen met een kleine schroevendraaier. Zet een kartonnen doos naast de dop met flink wat papier of doeken, til de dop met de vlotter er uit en let op dat je niks verbuigt. Het makkelijkste is om de diesel of benzine nu uit de tank te pompen, maar lukt dat niet, voel dan met je hand aan de zijkanten van de pomp naar twee plastic handels die je in kunt knijpen en waarmee de pomp los komt. Je kunt nu de pomp met de vlotter en al uit de pomp trekken.

Naast de pomp aan de linkerkant zit de hevelpomp vast. Maak deze los door onderop aan de onderkant van het pijpje een plastic handeltje naar buiten te trekken. De slang kun je nu makkelijk omhoog trekken.

Voer aan de linker kant dezelfde handeling uit totdat je de vlotter uit de tank kunt trekken. Onderop zit de hevelpomp vast met twee plastic klipjes die je eenvoudig los kunt trekken.

Denk bij het terug zetten er op dat je hevelpomp slang eerst aan de rechterzijde in het voetje klikt en daarna aan de linkerkant de hevelpomp goed vast klikt onderop de dop van de vlotter. Zet daarna de vlotter vast en let er op dat het vlotter element aan de linkerkant van de slang in de tank gaat.

Doe het zelfde aan de rechterkant. Druk eerst de groter rubberen pakking op zijn plek aan de rand van de tank, daarna pas de vlotterdop op zijn plaats duwen. Zet de slangen bovenop de tank weer vast en klik de stekker op zijn plek. Probeer daarna even of de motor wil starten en blijft lopen, voordat je alles goed vast zet en de bank weer op zn plek legt.

Een tip, de gorderpunten kun je makkelijk door de bank krijgen door de bank eerst grofweg op de punten te leggen en dan met twee schroevendraaiers door de gaten van de bank in de gorderpunten te steken. Nu kun je ze makkelijk door de bank trekken terwijl je met je knie de bank op zn plek drukt..

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

• Ad

Hallo beste fsmit,

Ja, dat bevestigd het verhaal weer dat er toch iets mis is met de overhevel of jetpomp.

Dat is wat we eigenlijk al dachten.

Daar waar geen opvoerpomp zit, maar een overhevelpomp of jetpomp, daar blijft de restant van de brandstof aanwezig, terwijl deze overhevelpomp of jetpomp die zijde zou moeten overhevelen naar de zijde van de opvoerpomp.

En dat geschiedt niet.

Er zit dus nog een goede 10 liter brandstof in de tank, maar net aan de verkeerde zijde.

En dan valt de auto mooi stil.

Daarom zou ik dan al eerder gaan tanken, ik rijdt de tank van mijn auto nooit verder leeg dan half vol, let wel als ik korte afstandjes rijdt!

rijd ik lange stukken zoals naar het buitenland, dan rijdt ik ook niet de tank leeg tot het lampje gaat branden, dan zelf probeer ik als de tank een kwart aangeeft te tanken.

Ik heb een grote hekel aan een haast lege tank.

Maar nu is niet iedereen hetzelfde, gelukkig.

Maar nu het dus eigenlijk helemaal duidelijk is, dat de hevel pomp of jetpomp niet goed werkt, dan kan er over gegaan worden naar een reparatie, misschien is er wel een slangetje lek of los, wie zal het zeggen, op zijn ergste kan het de hevelpomp of jetpomp zijn.

Bekijk alles even als de tank ver leeg is, want met de handen en de armen in brandstof ronddolen is niet zo erg gezond, en bovendien zie je niet zoveel ook.

leg wel een vloeistof dicht matje op de bodemplaat bij het openen van de tank, en voldoende poetsdoeken, want diesel kan enorm irriteren en erg stinken, je word er duizelig en draaierig van, en bovendien erg misselijk!!

let er natuurlijk ook goed op, dat wanneer u de tank wilt inspecteren met een lamp, dat deze wel gasdicht is voor de eventuele vonken in het schakelaartje!

Dit kan echt gevaarlijk zijn, er zijn al meerdere ongevallen gebeurd met dit soor zaken.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Dank je Ad,

de hevelpomp is inmiddels dus vervangen, hopelijk was dit het probleem. Ondertussen heb ik nog 15 liter in de tank en rij ik hem expres even leeg tot het lampje gaat branden, puur om te constateren of dit nu de oorzaak was.

Ik rij per week ongeveer 800 tot 1000km en dan is het hoogst irritant om na 600km al te gaan tanken. Ik rij dus de tank altijd leeg tot het lampje net gaat branden, maar misschien ga ik dat wel wat minder doen. Ik heb nu gezien wat voor vieze aanslag er onderin de tank ligt.

Het filtertje onderop de pomp kon ik er niet af krijgen, anders had ik het lekker schoon kunnen maken. Het zag er wel nog prima uit. Eigenlijk had alles recentelijk kunnen zijn vervangen, zo nieuw zag het er uit. Is niet het geval want ik ken de hele onderhoudshistorie van de auto.

Dinsdag apk, ik hoop dat er geen verrassingen naar boven komen. Heb nu wel even genoeg vervangen. Kan ook zo niets meer verzinnen…

• Rob530DH2002

Ik heb je inmiddels zoveel werkzaamheden zien uitvoeren aan je E39 en zoveel reparatiehandleidingen zien posten, dadelijk wordt je nog Vakman Frank!

:)-D

• fsmit79

:) Je zou mn reputatie op het citroen forum moeten weten….;)

Altijd fijn toch, als iemand het eens op schrijft zodat je je weekend nuttig kunt invullen?

• Ad

hallo beste Frank,

Ik wacht nu even af of het baat, dat het vervangen is, ik hoop echter de volgende post te kunnen lezen, dat het geholpen heeft.

Je kan er soms erg wanhopig van worden.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Nou, het lijkt er op dat het niet geholpen heeft. Het vermogen viel vanmorgen nog even weg, hoewel de motor niet uit viel, wat in eedere gevallen wel zo was. Dat heb ik wel vaker gehad, ontkoppelen was dan de oplossing. Dat was vanmorgen niet zo. Wel zonder problemen 250km gereden, dus ik wacht nog even af.

Ondertussen heb ik nog wel bubbels in de dieselleiding, iets wat ik niet kan verklaren. De tank zit nu helemaal vol, maar ook nu zitten er bubbels in. De leiding van de pomp naar de dop was goed, daar kon ik niets vinden.