Verbruik 530d

• Marnix

Er is ooit wel een verbeterde versie van die swirlflaps geinstalleerd.

Het hele circus werkt via het vacuumsysteem, compleet met een stangenkermis. Als je deze aan de inlaat ziet zitten dan heb je ze. Ze worden niet alleen bij automaten geinstalleerd.

Probeer het anders eerst te googlen.

• Marnix

Heb je hier iets aan ?

http://www.youtube.com/watch?v=iVUYp45SZs8

• fsmit79

Dankje Marnix, ik heb al avonden zitten googlen en deze ook gevonden. Verwijderen van de swirlflaps lijkt niet heel ingewikkeld te zijn, meer een arbeidsintensieve klus.

Maar helaas is het een heel simpel praktisch punt, ik krijg de onderste bouten gewoon niet los, ik kom er niet bij…

• Marnix

Ik heb zo 123 niet voor de geest waar je 'm los moet krijgen, maar misschien met diverse verlengers van onderaf ?

Bij de e46 was het een makkie.

Als je je complete inlaat eraf haalt heb je toch ook de EGR in handen ? 2 vliegen in een klap.

• Rob530DH2002

Het is lang geleden, maar ik zo ver ik me weet te herinneren heb ik de EGR heb laten zitten en vanuit de inlaatzijde schoongemaakt. Daarna echter besloten om het hele inlaatspruitstuk te demonteren omdat ik vreesde dat het daar ook zo'n rotzooitje was.

• fsmit79

Das ook een optie natuurlijk. Ik wil de swirlflaps zsm verwijderen dus dan neem ik de egr wel direct mee, incluesief de carterontluchter. Wel fijn dat die bereikbaar is, dat was bij de e39 wel anders.

• Marnix

En Frank, hoe staat het ermee ?

• fsmit79

Sorry Marnix, zag je bericht nu pas.

Verbruik staat nu gemiddeld op 10.6 km per liter. Ik heb de airco een tijdje uit gehad, maar dat scheelde niets. Ook met een ingetogen rechtervoet verschilt het verbruik niet. Het enige verschil is te merken wanneer ik de lange afstanden constant niet harder dan 100 rij op de cc (retourtjes van 500km). Dan krijg ik het verbruik op 1 op 12,5. Maar dat is eens per twee weken en niet altijd mogelijk ivm files.

Hoewel geaccepteerd dat het geen zuinige auto is, ben ik nog wel benieuwd naar wat het afdoppen van de egr en leeghalen van de roetfilter gaat opleveren. Die staan op de agenda voor over een maandje of twee.

• Marnix

Da's toch al ruim 17% eraf, het begin is er.

Heb je nav je andere post je injectoren nog laten nakijken ? Hoger verbruik zou ook daardoor veroorzaakt kunnen worden.

• fsmit79

Hoi Marnix,

inmiddels was ik wel even klaar met sleutelen, moest in de tussentijd ook nog verbouwen en een tweede kind krijgen :) Over een maandje of zo ga ik verder, dan hoop ik ook het irritante schommelen van het toerental bij constante snelheid op te lossen.