Alle kleine beetjes helpen, net als Marnix laat ik mijn auto ook veel uitrollen en rem zo weinig mogelijk, dus bochten worden standaard sportief genomen. Zes jaar geleden zeiden ze bij de APK dat mijn remblokken bijna op waren en ik krijg het elk jaar weer te horen. :-) Ik rij vooral over de A2 waar je meestal maar 100 km/u mag (ja dat rij ik braaf op de cruise control, van mij krijgen die kakkerlakken geen bekeuringsgelden meer overgemaakt) en ik haal 1 : 18,5 met dezelfde motor en ongeveer zelfde gewicht als jouw auto. Dus dat is een heel groot verschil. Zorg er inderdaad voor dat de EGR schoon is gemaakt, deze verstopt na enkele jaren dus reinig en koppel 'm af (vacuümslangetje losnemen en afdoppen). Eveneens net als Marnix rij ik ook met hoge bandenspanning, 3.0 bar rondom. Destijds bij het zoeken naar een 530D heb ik bewust voor een handbak gekozen omdat de architectuur van de conventionele automaatbak ZWAAR achterhaald is en voor een enorm meerverbruik zorgt. Mijn auto verbruikt met automaat volgens het boekje van BMW in de stad 22% meer brandstof en op de snelweg 12% meer brandstof dan met een handbak. Nog een tip, als de motor koud is, rijd dan als een bejaarde, het verbruik is dan maximaal en ook de slijtage. Het beste is bv. achter een vrachtwagen blijven hangen met ijskoude motor. Houdt het hoge verbruik aan check dan ook de Webasto heater, die warmt de koelvloeistof op in de koudloopfase, mogelijk blijft die bij jouw auto te lang draaien, je zou eens een keer de zekering ervan kunnen verwijderen als test. Als de thermostaat kapot gaat (volgens mij bij een automaat 2 stuks) kan het zijn dat de Webasto heater dat gaat compenseren en een groot deel van de rit aan blijft.
Overigens, ik geef ook wel eens gas hoor, vooral als er op een provinciale weg allemaal van die sukkels achter een tractor blijven hangen is het heerlijk om er vol gas lang te razen, een mooie roetdeken geeft dat dan als je in je achteruitkijk spiegel kijkt. :-)