Verbruik 530d

• Rob530DH2002

Volgens mij rijdt de mijne 1 : 13,5 bij 120 km/u meen ik me te herinneren, een automaat zou dan ongeveer 1 : 12 moeten halen. De EGR afkoppelen zorgt ervoor dat er geen vervuiling meer optreedt van het inlaattraject, de verbrandingstemperatuur komt dan bij deellast iets hoger te liggen en het is iets minder goed voor het milieu (meer NOx in de emissie).

• Rob530DH2002

Mijn gemiddelde gebruik ligt op 1 : 18,5. Ik rij weinig stadsverkeer, vandaar.

• fsmit79

Mijn rit begint en eindigt met 6km stadsverkeer en file, maar daartussen heel veel snelwegkilometers. Inderdaad staat de climatcontrol altijd aan, maar dat is net als verlichting aan hebben rommelen in de marge.

Ik gok eerst maar op de EGR klep.

• Marnix

Ik heb mijn verlichting (zeker in de winter) meestal aan.

Airco uit kan wel 10 % schelen en dan rij je al 1:10/11.

• Marnix

Liep deze niet zuinig dan ?

'Terug van weggeweest en op zoek: het is een E61 525i geworden'

• fsmit79

Haha, nee die is er ook nog….We hebben nu twee 5 series, de 525i waar mn vrouw in rijdt, en dus de 530d.

Het frustrerendste vind ik dus dat ze allebei 1 op 10 rijden, daar heb ik geen diesel voor gekocht….

Misschien de airco maar uit zetten en dit weekend de egr schoon maken.

• Marnix

Volgens mijn bescheiden inschatting/berekening ligt je breakeven point op 200 liter per maand.

Kan je de diesel beter wegdoen en de cabrio van je vrouw kopen ;-)

Succes dit weekend !

• fsmit79

Ha! Nou die lust anders ook aardig wat peut….Ook 1 op 10…Dure jongens hier voor deur, in ieder geval kwa verbruik :(

De EGR loskrijgen is me niet gelukt. De turboslang krijg ik niet ver genoeg aan de kant om bij de onderste boutjes te kunnen komen. Ongelofelijk hoe die verstopt zitten.

Ik moet nog steeds controleren of de swirlflaps al zijn verwijderd en zo niet, die alsnog weg halen. Dat komt die EGR dan wel.

Ondertussen de airco uitgezet, misschien helpt het…:)

• Rob530DH2002

Mijn EGR zag er ongeveer zo uit toen ik ‘m openmaakte, daarom heb ik toen m’n hele inlaatspruitstuk eraf gehaald omdat ik vreesde dat het wel eens zo er uit zou kunnen zien. Dat was niet het geval en dus achteraf niet nodig geweest om te demonteren. Swirlflaps heb ik niet aangetroffen, schijnt alleen bij de automaten gebruikt te worden.

• fsmit79

Hoi Rob,

kreeg je wel de egr klep er zo maar af? Ik hoop eigenlijk dat mijn egr er ook zo uit ziet, dan is er tenminste iets te verbeteren :)

Nog tips hoe ik die onderste boutjes los krijg? De rechter is niet eens zichtbaar!