Motor komt niet op temperatuur 530d

• carlos

Gigi,

ERG-thermostaat gisteravond vervangen en vanmorgen was de motor binnen 8 minuten warm. Dat wil zeggen dat de wijzer van de koelwatertemperatuur weer netjes op 90 graden stond en daar ook de hele rit naar mijn werk op bleef. Motor loopt ook weer mooier en er komt weer snel warmlucht uit de kachel. Probleem is dus opgelost en voor €30 euries mag ik niet mopperen.Heb de oude EGR themostaat nog in de keuken getest met heet en koud water en mijn vermoeden werd bevestigd. Thermostaat stond gewoon vol open als ik er koud water door liet stromen en had dus geen enkele functie meer.

Succes.

Gr Carlos

• Gigi

Beste Carlos,

Dank voor het posten van de oplossing! Ik weet wat ik vanavond ga doen….

met hartlijke groet en nogmaals veel dank!

Groet,

Gigi

• pieter_bmw

In welk opzicht loopt de motor mooier?

• carlo

Mooier in de zin van hij komt goed op temperatuur wat direct resulteerd in het feit dat hij stiller is en beter op vermogen komt. De afgelopen weken werd hij niet warmer als 70 graden wat niet goed is voor dit soort diesels.

• robmaas

Vandaag de hoofd thermostaat er uitgehaald(was vervangen in Praag)en gecontroleerd op werking. Is een leuk klusje als je dit voor de eerste keer doet. Hij ging mooi open bij ±90 c. Alleen de torxks schroeven is lastig als je geen speciale set gereedschap daar voor hebt.Nu is de buiten temp. weer te warm om het te testen,want de temp. liep

wel op naar het midden (90c). Duurde wel even,nu ik gelezen heb dat de egr thermostaat € 30 kost.Ga ik deze er morgen uithalen,testen en indien nodig vervangen.Tot zover allemaal bedankt voor de nuttige informatie die ik hier uit gesleept heb. Groet Rob

• sander

kijk dat is mooi

een oplossing voor problemen !

• robmaas

De egr thermostaat vervangen en alles is weer in kannen en kruiken.Goede tip voor de volgende keer, voor iemand met de zelfde klacht, eerst de egr thermostaat controleren,dit is heel eenvoudig te doen,als je dit gedemonteerd hebt er op blazen en hij mag dan nagenoeg niet doorlaten. Zo ja, dan vervangen.Laat hij niet door dan de hoofd thermostaat demonteren en controleren.Dan pas vervangen.Voor de liefhebber heb ik nu een thermostaat over.

Kost normaal kompleet met huis 62 euro,mag nu weg voor de helft.Groet Rob Maas

• sander

tja je moet het maar weten!

• ptgsimons@home.nl

Ik heb een 530D van 2002, met een webasto voorverwarmingskachel. Weet iemand hoe deze vrij te schakelen is zodat hij als standkachel gebruikt kan worden?

• Stephan

Mijn 530D (2001) heeft hetzelfde probleem. Motor komt niet boven de 60 á 70 graden.

Nu heb ik de EGR termostaat eruit gehaald en getest en wat blijkt: hij doet het precies andersom, Met heet water is hij potdicht en met koud water staat hij vol open??!!

Klopt jullie beschrijving wel of doe ik iets fout??