Motor komt niet op temperatuur 530d

• Vakman Ruud

De viscose koppeling draait altijd mee.

Maar viscose wordt dikker als de temteratuur omhoog gaat.

Via een voeler die voorop de koppeling zit wordt een kanaal in de koppeling meer of minder geopend waardoor de viscose als trage massa in aanraking komt met de behuizing en de behuizing krijgt dan uiteindelijk dezelfde snelheid als de as van de waterpomp waar de koppeling op gemonteerd is.

Bij lage temperatuur is de viscose dun, geeft dus weinig koppeling. Bij hoge temperatuur is de viscose stroperig en neemt de vin volledig mee.

M.a.w. hoe hoger de temperatuur des te meer de vin gaat draaien/koelen.

Succes.

Ruud

• Carlos

Ruud,

Bedankt voor de uitleg, duiselijk verhaal. Ik neem aan dat hier zelf niets aan te meten c.q. controleren is en dat er gewoon een nieuwe koppeling in moet.

Mvg,

Carlo

• sander

oeps

niet goed gelezen sorry

• sander

zou de thermostaat niet voorkomen dat ook al zou de visco continue meedraaien ,de motor koud blijft

tenzij er een bypass in het systeem zit die nu door een storing teveel doorlaat ,dit weet ruud vast wel.

alleen wanneer de doorstroom van de motor door de radiateur te hoog is blijft de motor te koud,denk ik!

• Rob530DH2002

http://bmw.bazzi.biz/geheim_menu.htm

• carlos

Sander,

Dat is mijn idee nou ook. Ook al is het bok koud buiten toch moet je het water inje blok gewoon netjes opwarmen. Als de thermostaat dan open gaat en het koelwater via de radiator gaat spoelen hebben rijwind en het wel of niet draaien van je fan pas invloed……naar mijn idee althans. Wat ik nu zie is dat bij 10-12 garden buiten tempt de motor nog wel op de 90 graden wil komen, maar rond de 5 graden is het over. warmer als 60 graden wordt hij dan echt niet. Ik denk dus ook dat er ergens via een by-pass koelwater wegloopt wat er voor zorgt dat bij deze temepraturen de motor te sterk gekoeld wordt. Zoasl al eerder vermeld wordt de motor wel goed warm als je met 150 over de snelweg rijd.

Blijft lastig allemaal.

C.

• Chris

Bij mij is de extra verwarmer/niet vrijgeschakelde standkachel defect. Resultaat is dat het opwarmen wat langer duurt. Daarna staat de meter rotsvast in het midden. Rijden of stilstaan maakt niet uit. Dus daar zou ik het niet zoeken.

Ik rij nu al en jaar zonder bijverwarming en laat het maar zo want de Webasto is peperduur en heeft veen speciale elektornica versie om hem vis de bus aan te sturen.

• sander

tja ik zou het idd in de temperatuurhuishouding zoeken

en wel specefiek in het regelende gedeelte

thermostaat en huis etc

• sander

anders meten

meet de uitgaande leiding en kijk wanneer en hoe deze opwarmt

warmt deze geleidelijk op met de motor mee ,in plaats van lang koel te blijven om dan ineens snel warm te worden dan is dat het niet.

• Martino

Waarom laat je de auto niet gewoon uitlezen? Werking van thermostaat e.d. zijn prima te bekijken op de compter. En heb je het advies van Ruud betreffende de Viscose koppeling al uitgeprobeerd? Is een bekend probleem… Je thermostaat kan prima functioneren, als je vin te hard draait als ie dat niet moet doen (omdat de viscose niet meer vloeibaar is) blijft je temperatuur (te) laag. Op de snelweg merk je dat niet vanwege het motor vermogen dat je dan gebruikt, juist bij lage snelheden valt het op. Je thermostaat regelt dat niet bij zoals je zelf stelt.

Bij een stationair draaiende motor moet je de vin tegen kunnen houden met de hand (voorzichtig hoor!), als dat niet lukt is de viscose niet goed meer en draait de vin te hard. IPV je hand kun je natuurlijk ook een doek gebruiken….;)