Motor komt niet op temperatuur 530d

• sander

de vin kan zo hard draaien als ie wil maar ,als de thermostaat het koelmiddel niet uit de motor laat ontsnappen zal de motor gewoon warmer worden.

de thermostaat regelt namelijk de temperatuur in de motor ,niet de ventilator .

de ventilator is er alleen maar om ingeval van te weinig rijwind ,deze te produceren daarbij aangestuurd door de visco koppeling.

tenzij er een ruime bypass in het systeem zit,of ontstaan is.

hoe dan ook dit probleem zit m ergens in het koelsysteem en heeft denk ik niets met de vin of radiateur te maken.

• carlos

Na een weekend lekker zoeken zal er niets anders opzitten dan naar de Dealer.

Motor is perfect onlucht en de fan kan ik gewoon zowel bij koude als warme motor met de hand tegenhouden. Met de kachel op ijskoud is het resultaat niet veel beter. Volast op de snelweg geen enkle probleem maar bij rustig op de 80km wegen rijden is er iets dat niet meewerkt.

Als het probleem is opgelost zal ik de oplossing posten.

• sander

had je die kleine thermostaat ook al bekeken???

• Jur

Bij mij was de thermostaat van de standverwarming kapot.

• robmaas

Carlos heb je al een oplossing voor je koel probleem,

ik zit met hetzelfde euvel, thermo vervangen maar blijft echt koud.

Of Jur waar thermostaat stand verwarming.

Ik wil graag weer een warme motor,door een ex monteur is afgeraden

de radiator af te dekken i.v.m. beperken van de koeling op de automaat.

En afbreken van de schoepen van de viscose fan,doordat deze dan onregelmatig

belast wordt door de rijwind.

Groet Rob

• carlo

Rob,

Ben er nog niet achter maar ga eerst de EGR thermostaat vervangen, kost niets kun je zelf doen en denk dat daar de oorzaakt ligt. Bij een koude motor namelijk staat deze thermostaat gewoon vol open (getest met lopende motor). Het geval wil nu dat er een constante verbinding is tussen het gesloten en open koelcircuit. Het koelwater wordt nu deels weer gekoeld wat zeker in deze tijd van het jaar tot gevolg heeft dat de motor niet snel genoeg opwarmd. Nu blijft die van mijn niet koud maar warmt erg traag op. Als jouw auto gewoon steen koud blijft kan er wellicht iets anders aan de hand zijn. wellicht zoals ruud al voorgesteld heeft is de visokoppeling van de fan stuk of is er iets met het kachel systeem. Wat helpt om dit probleem op te sporen is om even met een laser/infrarood thermometer je blok af te zoeken om zo de warmte huishouding van je motor in kaart te brengen. Heb ik laatst ook gegaan en dan kom je tot verhelderende inzichten.

Carlos

• Gigi

Hoi Carlo (en anderen),

Ben nieuw hier op dit forum, maar moet zeggen dat ik al veel opgestoken heb, waarvoor dank! Ik heb een E39 525dA met exact hetzelfde probleem als wat jij omschrijft. Ik vond al een tijdje dat vooral op korte ritten het erg lang duurde voordat hij opwarmde, maar merkte begin vorige week na een lange vlotte snelwegrit in Duitsland toen ik Zwitserland inreed waar ik een km of 10 wegens wegopbreking 80 moest rijden dat de koelwater temperatuur behoorlijk afnam. Ben daarmee in Zwitserland naar een BMW dealer gegaan en die gaf aan dat het 3 oorzaken kan hebben. De gewone theromostaat, de EGR thermostaat of evt. de standverwarming (die inderdaad bijverwarmt bij het opstarten) maar dat dacht hij niet omdat als hij eenmaal warm is zou dat in principe moeten blijven. Ik merk ook dat de standverwarming niet meer warm wordt binnen de normale tijd. Dit kan komen volgens hem omdat de standverwarming nu al het koelwater moet verwarmen ipv enkel een deel ervan. Hij had helaas geen tijd om het te verhelpen dus ik moet het komende week laten verhelpen. Ben daarom heel erg geinteresseerd of het vervangen van de EGR thermostaat bij jou het gewenste resultaat biedt.

Alvast dank voor het posten van je oplossing.

Met hartelijke groet,

Gigi

• carlos

Beste Gigi,

Ik heb hem besteld bij de dealer er komt morgen binnen en ga hem er gelijk in zetten s'avonds en zal het resultaat direct met iedereen delen.

Gr Carlos

• Gigi

Beste Carlos,

thanks! Succes met inbouwen! Is het vervangen van de EGR thermostaat een lastig klusje overigens?

groet,

Gigi

• carlos

Gigi,

Valt mee. Je ziet hem zo zitten als je de motokap open doet. Op deze side vind je mooie schema's van de auto welke van pas kunnen komen bij allerhande klussen aan je

auto.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/530d-M57/LHD/A/2002/june/browse/engine/waterpump_thermostat/

item 13 is de ERG-thermostaat.

Carlos