viscokoppeling defect ?

• Jos

Ik heb nog even voor de zekerheid bekeken hoe de fan te draaien is met koude (nog niet gestarte motor), ik merk dan toch wel een zekere weerstand alsof hij door een dikke stroop draait. Dus hij is dan zeker niet gemakkelijk te draaien. Woensdag wordt hij vervangen en dan zal ik jullie het resultaat vermelden.

Groet,

Jos

• sander

hmm ik weet genoeg(:P)

• sander

:D

• Rob530DH2002

Goed om even te laten weten wat de oorzaak was, dat maakt een forum een stuk waardevoller.

Mocht de visco kapot zijn in die zin dat ie een vaste verbinding houdt met de fan dan blijft het vreemd dat je de fan makkelijk kan ronddraaien, je zei hierboven immers: ‘Als de motor uit is kun je de ventilator gemakkelijk met de hand ronddraaien’.

• Jos

Je hebt helemaal gelijk, ik heb blijkbaar niet in een keer een duidelijk beeld kunnen maken. Aangezien ik nog nooit eerder gevoeld heb hoe de weerstand zou moeten aanvoelen van een fan in koude toestand dacht ik inderdaad eerst dat het gemakkelijk aanvoelde. Nu weet ik inmiddels wel beter, want mijn eigen garage (waar ik hem dus in onderhoud heb) vond ook al dat hij zwaar aanvoelde in koude toestand. In ieder geval meld ik het uiteindelijke resultaat na woensdag.

Groet,

Jos

• sander

ja dat is idd een moeilijke constatering als je er geen ervaring mee hebt

maar normaal gesproken zou je met een goede zet de vin zon beetje een halve tot driekwart rond moeten kunnen laten draaien

• Jos

Beste mannen,

De viscokoppeling is vanmiddag vervangen. Alles werkt weer normaal, de achtcilindergrom is weer heerlijk hoorbaar zonder dat de fan op volle toeren meedraait. Die doet dus weer normaal zijn werk naar behoren.

Groet,

Jos

• pieter_bmw

Hadden ze in eerste instantie, tijdens vervangen van de waterpomp, de visco fan wel vertikaal weggezet?

Als je hem platlegt kan de koppeling kapot gaan. Was wel toevallig dat hij kapot was na vervangne van de waterpomp.

• sander

is idd wel toevallig ja

ik heb er ook wel eens per ongeluk gesloopt

• Jos

Ik heb geen idee, mijn technische kennis gaat niet zover dat ik een vakman zou moeten vertellen hoe hij z'n werk zou moeten doen. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Maar misschien dat je gelijk hebt, maar daar kan ik dan toch niets meer aan doen. Ik werk zelf in de gezondheidszorg, daar wordt van mij verwacht dat ik verantwoord mijn werk doe anders zou het mensenlevens kunnen kosten. Ik ga er vanuit dat een autobedrijf waar ik een goede relatie mee heb zijn werk ook verantwoord doet naar mij toe. Misschien wel wat naief van mij, maar ik probeer er toch iets goeds van te maken als je begrijpt wat ik bedoel.