viscokoppeling defect ?

• Rob530DH2002

Sander ik heb wel goed gelezen, hij vraagt (wel 2x) of het normaal is dat de fan meedraait onder bepaalde omstandigheden. Hij is dus in de veronderstelling dat die fan stil hoort te staan als de motor nog niet op temperatuur is of wanneer je snel rijdt en dat is onjuist, alleen electrische fans werken zo.

• sander

klopt

ik maak er alleen op uit dat het gaat om buitensporig meedraaien

het soort dat je ook nog hoort als je op de snelweg rijd

bij normaal gebruik hoor je de vin eigenlijk niet bij hogere snelheid

alleen soms even bij langzaam rijden

• sander

buiten nog het feit dat ie verhaalt van meedraaien bij koude motor

das ook al een kleine aanwijzing

geloof me vervangen dat ding

• Rob530DH2002

'Als de motor uit is kun je de ventilator gemakkelijk met de hand ronddraaien'.

Dit is wat Jos zegt, wat is daar nog aan toe te voegen?

Als die visco kapot zou zijn op de manier die jij bedoeld Sander, dan is die ventilator dus NIET makkelijk met de hand rond te draaien. Als die visco kapot is op de manier zoals het MEESTAL gebeurd dan krijg je temperatuurproblemen bij langzaam rijden en stilstaan, dat is hier waarschijnlijk niet het geval want er wordt geen melding gemaakt van koelproblemen. Het advies is dus: laat gauw zitten die visco, die is in orde.

• tjalling

ik heb hetzelfde probleem gehad en het is zo dat hoe warmer de olie hoe stroperiger de olie wordt en hoe harder de ventilatorfan meedraait. heet weer en bv filerijden. als die olie erg heet is dan moet je enig weerstand voelen bij handmatig ronddraaien van de fan.

groet, tj

• sander

waarom draait ie dan vol mee als je harder rijd??????

ik ben benieuwd

ik denk dat ie te snel reageert op warmte (hetgeen ook NIET goed is )

anyway zie maar wat je doet

maar meld de oplossing nog eens ik ben zeer benieuwd

• sander

ja ??

ja volle snelheid

of ja rijwind ???????????????????????

• Rob530DH2002

Sander, wij interpreteren Jos z'n verhaal anders. Ik denk dat Jos in de veronderstelling is dat de fan niet mag draaien als de motor nog niet op temperatuur is en volgens mij denk jij dat Jos bedoeld dat de fan altijd op maximale snelheid meedraaid.

Daar zit hier het misverstand dat is onstaan door de woorden: ‘constant blijft draaien’. Dat kun je inderdaad op 2 manieren uitleggen, nu is Jos aan zet om duidelijker te maken wat ie bedoeld.

• sander

hmm dat is idd mogelijk

ik vraag me dan alleen af hoe hij heeft kunnen constateren dat de vin draaiet als je harder rijd

dat kun je denk ik hooguit horen

maar laat het idd maar horen

wat bedoel je nou precies

• Jos

Beste mannen,

Ik vind het erg leuk dat jullie reageren. Meningen te over. Ik ga morgen naar de garage die mijn auto in onderhoud heeft. Ik heb hem al verteld over mijn klacht. Hij dacht ook al dat de visco defect was. Om nog even kort samen te vatten, de ventilator draait constant op volle toeren mee, of de motor nu koud of warm is het maakt niets uit. De auto is een automaat, als ik de kickdown gebruik kun je goed horen dat ineens de ventilator ( door het plotseling hogere toerental van de motor ) flink harder gaat draaien ( zoemen ). Voorheen deed hij dat niet. En bij een koude motor kun je bij de lage toerentallen al duidelijk horen dat hij flink meedraait, en dat deed hij voorheen dus ook niet. Ik zal jullie op de hoogte houden van het vervolg.

Enne nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Jos