viscokoppeling defect ?

• Jos

Hallo,

Ik heb een nogal vreemd probleem. Onlangs is de waterpomp van mijn BMW 535i uit 1998 defect geraakt, het lager sprong eruit bij thuiskomst na een snelwegrit. De waterpomp is vervangen en meteen ook de V snaar. Alles lijkt weer goed te gaan, motor blijft mooi op temperatuur (wijzer blijft mooi in het midden ) en koelvloeistof blijft mooi op niveau. Het probleem is nu echter dat de ventilator constant blijft draaien, zowel bij warme als koude motor. Ik heb het idee dat de ventilator vermogen opslokt van de motor als die constant blijft draaien. Wie kan mij op weg helpen wat het probleem is, is het de viscokoppeling die niet meer goed functioneert of is het wat anders ? Als de motor uit is kun je de ventilator gemakkelijk met de hand ronddraaien.

• Rob530DH2002

Een fan met visco-koppeling draait altijd mee met de motor maar met slip en dus lager toerental, als de visco-koppeling warm wordt zal de slip zo goed als verdwijnen en draait de fan maximaal mee.

• Jos

Draait ie dan ook op volle snelheid mee als je gewoon op de snelweg rijdt, dan doet de rijwind toch zijn werk ?

• Rob530DH2002

Ja.

• Jos

Dank je voor jouw antwoord Rob,

het is me nu helemaal duidelijk.

Groet,

Jos

• Bob

Beter nog, bouw je het boeltje om en zet je er een elektrische fan in..

Dit scheelt toch zeker een pk of 3 B)

Maar idd, het is normaal dat die meedraait op lage toeren, en zodra het nodig is op volle kracht…

Gr.. Bob

• sander

een pk of drie?? denk je?

hmm alleen dan als de motor zn hitte niet kwijt kan omdat je te langzaam rijd

vervangen die visco is duidelijk kaduuk

• Rob530DH2002

Hoezo kaduuk? Hij heeft geen klachten gemeld m.b.t. heetlopen bij filerijden o.i.d.

• Jos

Dus als ik het goed begrijp hoort de ventilator alleen te draaien als je stilstaat in de file, langzaam rijdt ( waardoor de rijwind nauwelijks z'n koelende werk doet ) en dus niet als je gewoon met normale snelheid op de grote weg rijdt.

• sander

is dat dan de enige klacht die je kunt hebben mtb de visco koppeling????

nee dus

lees eens even goed

hij geeft aan dat de fan constant vol meedraait en dat is ook niet ok (toch)

ik ken dat probleem en dat betekend vervangen

de visco gaat idd harder meedraaien als er veel warmte van de radiator af komt dit komt doordat er niet voldoende rijwind beschikbaar is dus als je stilstaat of in de stad rond poekelt etc file etc