Airco probleem E34

• Timo Kent

Hallo, HELP…ik heb ook een aircoproblem (E34 520i Touring). Mijn airco doet het opeens niet meer, de zekering was doorgebrand. En dat met deze warmte… Dus ik een nieuwe zekering er in, ik zet de airco aan en tegelijk brand de zekering door. Hoe kan dat? Zit er ergens een kortsluiting of een relais of zo? Waar zit het relais eigenlijk? Heeft hiermee iemand ervaring?

Timo Kent, Zeeland

• Bob

Hallo Timo,

Zodra je de airco aanzet slaat de zekering eruit zeg je..

Onder de motorkap bij de bestuurderskant zit een grote zwarte box, hierin zitten de zekeringen en ook de relais van de airco.

Welk relais het precies is kan ik je niet zeggen, maar bij mij zijn het een licht groene met een airco sterrertje erop (die is van de vin)

En een oranje, (4-polig) relais deze is van de pomp.

De oranje relais, zit in de 2de rij en dan de 1ste relais.

Als je het relais niet precies kan vinden, koppel dan de pomp eens los, deze zit gewoon met een stekker aangesloten.

Als je de airco dan wel kan inschakelen geeft de pomp sluiting.

Wat ook nog kan, heb ik zelf gehad, dan slaat als ik me niet vergis zekering 28?? in ieder geval een groene 30A eruit.

Bij mij was de aircovin aan de voorkant kapot, deze was vastgelopen.. Probeer deze eens met de hand te draaien, hij moet heel soepeltjes rond kunnen draaien..

Zit er weinig tot geen beweging in, dan is dit de boosdoener..

Succes!

Gr Bob

• Timo

Hallo Bob,

Bedankt voor je antwoord. Het is zekering 9 (15A) en het lampje van de airco-knop brand gewoon.

Trouwens, vanochtend ging de auto wel moeilijk starten, klok en datum waren opeens gereset.

'n beetje vreemd allemaal, maar goed ik ga gelijk nogmaals heel goed controleren.

Ik meld me weer…

Groeten, Timo

• Bob

Dat het knopje brand maakt in principe niks uit,, deze brand namelijk ook gewoon als de pomp niet aangestuurd wordt..

Maar wat staat er in volgens de verklaring in de binnenkant van de zekeringenbak allemaal achter zekering 9?

Als de boordcomputer er ook achter zit is het wel logisch dat deze ook gereset is..

Laat maar even hoor hoe of wat.

Gr Bob

• Timo

Hallo Bob,

Daar ben ik weer… de pomp draait goed. Zekering 9 is voor: airco, pomp, claxon.

De relais' zoals je zei, heb ik eruit gehaald en weer ingezet. Misschien is het verstandig om de twee relais te vernieuwen.

Ik meld me weer…

Groeten, Timo

• Bob

Timo,

Vervangen kan nooit kwaad, maar draait de airco nu weer naar behoren dan?

Of slaat deze af zodra de vin aan slaat, en wil deze wel gewoon draaien?

Kan best zijn dat de sturing daardoor de airco zekering eruit laat klappen, omdat deze ook storing krijgt..

Gr Bob

• Timo Kent

Hoi Bob,

Nee de zekering klapt er nog steeds uit als ik de airco aanzet. De relais' zullen op de sloop wel goedkoper zijn.

Dus ga ik daar een handvol relais' en zekering uit gesloopte E34's uithalen (triest om te zien).

Dan meld ik me weer…

Bedankt Bob

Groeten, Timo

• Timo

Hoi Bob,

Tja, ik heb de relais vervangen. Het is nu zo dat als het contact en airco aan zijn,

maar de motor niet draait gebeurt niks. Dan komt ook logischerwijs geen koude lucht.

Zodra ik de motor start en de airco aanzet klapt de zekering. Zou het niet iets anders zijn?

Wellicht moet ik hem doch maar na laten kijken…

Als ik weet wat het is/was meld ik me weer om hier een verslagje te doen.

Groeten, Timo

• Bob

Hallo Timo,

Lijkt er toch sterk op dat je pomp sluiting maakt.

Zodra je de motor laat draaien en je hebt de airco al ingeschakeld dan laat de computer eerst je motor gewoon netjes lopen, en daarna schakelt deze de pomp in, d.m.v. het relais..

Zou dus heel goed kunnen dat je magneetkoppeling in de pomp sluiting maakt..

Koppel de pomp eens los en schakel de airco dan in, de relais wordt dan wel bekrachtigt maar de pomp gaat niet draaien..

En anders zou ik toch ook nog steeds aan je vin kunnen denken op de condensor aan de voorkant, deze wil, ligt aan het type airco, ook nog wel eens bij het inschakelen direct even een rondje gaan draaien, maarja dit zou die dan ook kunnen doen als de motor niet loopt.. Dus eigenlijk kan dat dan niet..

Check de pomp nog eens, hier zit ook een weerstand op gemonteerd, misschien is deze wel kapot gebrand en maakt die nu sluiting OP de pomp..

Laat maar horen..

Gr Bob

• Timo

Hallo Bob,

Vandaag was er weer een met ARKO i.p.v. airco.

Ik heb de pomp nu gecheckt zoals je schreef… ik heb de stekker uitgehaald, de motor gestart en de airco aangezet.

En ja hoor, geen kortsluiting en zekering OK. Dus het ligt echt aan de pomp/compressor.

Maar ik weet nu niet of aan de pomp zelf ligt of alleen de magneet-koppeling. Trouwens, de pomp maak een geluid en draait stroef.

Dat geluid is vanmiddag begonnen. Moet ik nu de pomp vervangen en wat kost zo'n pomp?

Is het een goed idee om een tweedehands pomp te kopen?

Groeten, Timo