inhouden, daarna foutmelding

• robbiepetje

Ik heb ongeveer dezelfde problemen met mijn 530d A e39.260.000km. Eerste problemen, soms onregelmatig lopen van de motor. Soms weken geen problemen. Kort geleden werden de problemen groter. Motor valt uit bij uitrijden voor een stoplicht. Paar keer gebeurd.Moeilijk weer aan de praat te krijgen. 2 weken geleden lmm vervangen. Onregelmatig lopen niet meer voor gekomen. Wel viel de motor weer een keer uit en het starten van koude motor gaat moeizaam. Vandaag bij bmw uit laten lezen. Ruud was helaas wegens prive niet beschikbaar voor uitlezing.De mannen konden niets vinden op de uitlezing. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn. Vrijdag naar Oostenrijk. Ben benieuwd. Ben benieuwd of er bij jou wat uit gaat komen. Ik denk soms ook aan de pomp. Maar ik lees ook vaak problemen bij een nokassensor of krukassensor. Tja, na de vakantie toch maar ff bij Ruud langs. Woont gelukkig bij mijn om de hoek.

Groet,

Rob

• Rob530DH2002

Het is inderdaad vaak de nokkenassensor bij deze motoren (530D), kapotte brandstofpompen ben ik (op de fora dan) weinig tegengekomen. Ook de verstuivers in de gaten houden, zie het topic van Martijn (ook met 530D) vorige week ofzo.

Maargoed hier heeft FSmit natuurlijk niet zoveel aan, want het gaat hier om een hele andere motor…

• fsmit79

Tja, het blijft afwachten. Ik heb na het vervangen van de dieselfilter (afgelopen zaterdag) nu precies 900km gereden en de km teller staat exact op de 3ton, maar ik heb niets meer gehad sinds toen. Ik hoop van harte dat het probleem met inhouden nu is verholpen maar eerlijk gezegd vrees ik dat wat Robbiepetje zegt bij mij ook het geval is. Eerst kleine probleempjes, daarna niets en dan ineens veel erger. Morgen vertrek ik richting Frankrijk, niet veel meer dan ik in een week rij, maar wel aan 1 stuk.

Gisteren op marktplaats lopen zoeken naar een dieselopvoerpomp en heb er 3 gevonden voor gemiddeld 40euro. Dus mochten de problemen terug komen dan vervang ik die uit voorzorg.

Wat is er zo verschillend aan de werking van een 530 en een 525 dat bij mij de problemen iets anders zouden zijn?

• Rob530DH2002

De 525TDS heeft een indirect ingespoten, niet commonrail motor. De 525D lijkt dan weer wel veel op de 530D, zelfde motor maar kleiner slagvolume.

Bij jouw motor wordt de brandstof door de pomp gedoseerd per cilinder, bij commonrail is de druk vanaf de pomp continu op alle verstuivers en wordt de dosering door het electrisch openen van de verstuivers geregeld.

• fsmit79

ah, dus de mijne is niet commonrail, de 530 wel?

Wat is dan het uiteindelijke vershcil is de sensoren die het inspuitmoment bepalen? Ik neem aan dat voor beide systemen dezelfde informatie benodigd is? Dus dezelfde sensoren?

• Autofeitjes.nl

Misschien is dit een leuke tip voor jullie : www.autofeitjes.nl

• Rob530DH2002

Zou kunnen, ik ken alleen de basic verschillen. Ik vermoed dat bij de TDS motor het inspuitmoment op een mechanisme parameter wordt bepaald (de verstuivers openen immers op basis van druk en niet op basis van een electrisch gestuurde klep) en bij commonrail op basis van sensoren. Maar Ruud zal je vast veel meer over de verschillen kunnen vertellen.

• robbiepetje

Goed,

Ik vertrek met een paar uur naar Oostenrijk. Ben benieuwd. Ga de motor even goed schoon branden. Smit, wil je mij even laten weten hoe jou reis is vergaan.? Goede vakantie. Misschien dat ik op vakantie nog even inlog.

Groet,

Rob

• robbiepetje

We zijn in oostenrijk. Onze 530d heeft ons niet in de steek gelaten. Maar de laatste 100km met veel file had hij er niet veel zin meer in. Motor erg onregelmatig lopen in de file. En soms bijna afslaan. Uiteindelijk in het dorp aangekomen. Daar 1 keer afgeslagen tijdens het terug toeren onder de 1000 toeren. Om kort samen te vaten. Na ruim 900km flink doorstomen zijn de klachten weer van ouds. Verder doet de motor het goed. Trekt prima. Pakt goed op. Tja,fsmit ben benieuwd hoe het jou is gegaan. Mocht Ruud dit lezen. Ik wil binnenkort weer een afspraak met je maken. We moeten dit probleem boven water krijgen.

Goed, ik ga nog ff vakantie vieren.

Groet,

Rob

• fsmit79

Beste ROb en iedereen, bij mij is de heenreis zowel als de terugreis fantastisch verlopen zonder inhouden. Tijdens wat files aan het einde van de heenreis kreeg ik inderdaad een beetje onregelmatig lopen, ondanks dat ik toch 4 min op topsnelheid de boel goed heb schoongebrand.

Slecht starten ook na de vakantie, klaar voor de terugrit. Ok, er lag een megabult sneeuw op, maar toch, ik moest erg lang doorstarten.

Bij mij dus geen uitvallen of inhouden meer na de filterwissel, maar ik vermoed dat het slecht stationair lopen nog erger zal worden……