carterventilatie 525tds 98

• Ad

Hallo beste BMW vrienden,

Ik sluit me helemaal aan bij Rob530DH2002.

het heeft weldegelijk zin, je inlaat traject blijft gewoon veel schoner, doordat de uitlaatgassen een dikke vette aanslag achterlaat in de inlaatbuis/spruitstuk.

Ik heb de inlaatbuizen/spruitstukken van de A6 destijds schoongemaakt, wat een vieze dikke vette bagger komt er uit, je motor ademt gewoon verbrande uitlaatgassen in.

Als wij dit zouden inademen, dan was het met ons zo gebeurd, dit overleef je niet.

Een motor die deze bagger binnen krijgt, die vervuilt ook steeds meer, doordat het inlaatspruitstuk vervuilt en dicht slibt.

Een buis die kleiner van binnen diameter word, laat ook minder lucht doorstromen, de motor krijgt dus minder lucht binnen, de prestaties verminderen daardoor ook.

En het is niet enkel het inlaatspruitstuk, maar ook de inlaatpoorten naar de kleppen en het binnenste van de motor.

Laat deze materie maar eens even zinken en denk er maar eens goed bij na, dan ziet ook u de logica van dit verhaal.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Goed, om terug te komen op de titel, ik heb vandaag de carter ventilatie schoon gemaakt. Kan het zijn dat die uit twee delen bestaat? Een potje met een drukklep, en een stalen filter? Ik heb beiden schoon gemaakt, maar ik vermoed dat de drukklep, net als eenthermostaat, het lijkt er zelfs op, gewoon zn beste tijd gehad heeft. Helaas kan ik het onderdeel niet vinden op internet. Het heeft in ieder geval de volgende codes;

39 111 71 906 / 22 36 619

Je moet de volgende stappen doorlopen;

- de ventilatie inlaat buizen losmaken en weg draaien

- de kap bij het schutbord verwijderen door de klemmetjes bovenop te verwijderen, en de draaipluggen onderop

- haal het luchtfilterhuis weg door de slangen naar het spatbord los te halen, het kleine slangetje onderop het huis en de luchtmassa meter aan het huis te laten zitten en alleen aan de onderkant los te halen (slangenklem los maken)

- draai nu alle torx 45 schroeven van de deskel los en trek voorzichtig het deksel van het blok.

In het deksel zie je inderdaad een stuk of 14 kleine torx schroefjes zitten. Die moet je loshalen. Aan de onderkant zit nog een kleine pakking, die je simpel maar voorzichtig moet weghalen. Schroef dan de laatste 2 schroefjes van het potje los en spuit alles met remreiniger schoon.

Terug zetten is alles hetzelfde, maar vervang wel de deksel pakking en breng vloeibare pakking bij het ronde stuk vooraan het blok aan.

• fsmit79

En dan de vraag, wie kent dat onderdeel met codes;

39 111 71 906 / 22 36 619 en waar kan ik het kopen?

Ruud, weet jij dat misschien?

• fsmit79

De dealer heeft me gisteren gevraagd een foto te maken van het onderdeel zodat ze daar mee naar bmw nederland kunnen. Bizar dat het gewoon niet te vinden is.