hallo beste Ruud,
Een vraagje over de carterventilatie van een 525 TDS.
Is er een filter aanwezig bij een 525 TDS.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het filter van de carterventilatie: Zit IN het aluminium kleppendeksel, de ventilatie gaat DOOR het blok heen en de uitgang zit IN het luchtfilterhuis op de hoek van het deksel, daar zit geen filter in en dat hoekje kan niet los want zit ultrasoon gelast. Die kleppendeksel moet er helemaal af, voorzichtig met het rubber ivm met lekkage later…. De laatste imbusbout tegen het brandscherm is lastig te verwijderen dat weet iedereen. Nou, het deksel na demontage op de kop neerleggen en dan zie je een lange plaat die met een stuk of 8 to 10 kleine imbusboutjes vast zit, los halen en dan die plaat iets verschuiven en dan valt ie los. Er zit een lange stalen spons in van zeg een pakje sigaretten breed en dik maar een 40-50 cm lang. Die spons kun je vernieuwen maar makkelijker is gewoon in benzine schoon wassen, staat meestal stijf van de rommel, na het schoon maken zou deze weer een beetje flexibel moeten zijn. Het vreemde van deze constructie is dat die kleine imbusboutjes van die houderplaat niet echt geborgd zijn dus wat gebeurd er als ze onverhoopt los gaan? Dan dansen ze bovenop de cilinderkop tussen de tuimelaars, is dit echt een ramp maar leuk is zoiets niet.
Dan zou het blazen via de peilstok over moeten zijn, gebeurt het bij heeeeele hoge toerentallen dan nog steeds, dan is het probleem iets vervelender en vermoedelijk een lekkage in het blok (cilinderkop niet zo snel want dan komt ergens water in het smeersysteem) en dan moet je het blok openmaken als je dan al iets kunt zien…..kun je net zo goed een andere motor proberen aan te schaffen.
hallo beste Rob530DH2002,
Dank u wel voor uw verwijzing, beste Rob.
Ik had er helemaal overheen gekeken, sorry mijn welgemeende excuses daarvoor.
Dus eigenlijk fungeert die stalen spons als een soort filter, die ook weer vol troep kan komen.
Maar ik heb nu mijn antwoord en het is een erg duidelijk omschreven geheel.
hartelijk dank Diesel en Rob.
Met vriendelijke groet,
Ad
hallo Rob530DH2002,
Dat is helemaal correct.
Net als de EGR klep, maar die vind ik iets minder, deze maatregel.
Zou de NOX verbranden door de verbrandingstemperatuur te verlagen door bij menging van de uitlaatgassen.
echter het inlaattraject komt wel mooi vol troep te zitten, wat de motor op zich weer vervuild.
Dus had ik de EGR klep mooi afgesloten met een mooi RVS plaatje, en bij de VAG auto's die toch al een naam hadden over die mooie zwarte pluimen
door dit voorvan werd veroorzaakt, na afsluiting van de EGR klep/leiding was de vieze zwarte pluim geheel verleden tijd.
Dus elke milieu maatregel is niet altijd een goede!
Nu heb ik dus een 525i touring, en heb dus geen last meer van zwarte pluimen..
met vriendelijke groet,
Ad
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?