carterventilatie 525tds 98

• Ad

Hallo beste Rob530DH2002,

Ja bij BMW gaat dat gemakkelijker dan bij Audi, als je dit ook doet bij Audi, dan krijg je een kerstboom op je dashboard.

Vandaar dat ik het zo gedaan heb, kun je alle slangetjes en draadjes laten zitten.

Wat is jou ervaring hier mee, loopt jou BMW er mooier en beter door?

Sommigen beweren zelfs dat hij zuiniger door loopt, die ervaring kon ik nog niet delen.

Een ding is zeker waar, de motor blijft er wel veel schoner door.

Als je eens keek hoe dik die laag bagger kan zijn in de inlaatbuizen, daar werd je even niet goed van.

Met vriendelijke groet,

Ad

• fsmit79

Volgende week ga ik de carterontluchting schoon maken. Bij de dealer blijkt dat het filter niet eens los te koop is! Ik heb alleen de pakking gekocht. Ik heb nog niet helemaal door waar nou het laagje vloeibare pakking moet komen, zoals de TIS beschrijft, maar dat merken we vanzelf wel.

• Rob530DH2002

De auto liep beter (meer power), maar dat kwam voornamelijk omdat ik de EGR schoon had gemaakt (de doorstroomopening van de inlaatlucht was ongeveer gehalveerd door smurrie). Er was ook aanzienlijk minder roetvorming bij acceleren na de schoonmaakbeurt.

• Ad

Hallo Rob530DH2002,

Dat is een gegeven dat dit voorkomt, het is gewoon de uitlaatgassen bij menging om de verbrandingstemperatuur te laten dalen, om de NOX gassen te verbranden.

Meer niet.

Een nadeel is door deze procedure, dat het inlaat traject ernstig vervuild geraken kan, door een dikke zwarte vieze plakkerige laag roet/carbon.

Ik heb voor de E 39 die ik nu heb, een A6 2.5 TDI gehad, deze EGR heb ik toen afgedicht met een plaatje van RVS met 2 pakkingen, je kon direct het verschil al merken, bij het fors accelereren had ik de bij VAG gekenmerkte auto's geen zwarte pluim meer achter de auto.

Is dit misschien voor BMW ook wel een optie, want op de diesels van BMW zit deze EGR klep ook gemonteerd.

Afsluiten is volgens mij het beste zo dicht mogelijk tegen het spruitstuk, je hebt dan geen blinde afdichting waar toch een onnatuurlijke stroming kan plaats vinden, en meer wervelingen krijgt in het uitlaat traject, dit is gewoon een gedachtengang van mij, maar niet ondenkbaar.

Verder heb ik bij BMW nog geen dergelijke zwarte pluimen geconstateerd bij het accelereren, of is me misschien niet eens opgevallen.

Het is slechts een idee, beste Rob530DH2002, scheelt best aardig in het vervuilen in het binnenste van de motor, eigenlijk meer in het lucht inlaatsysteem.

Een schoon inlaat traject geeft volgens mij betere prestaties, gezien dat er bedrijven zijn die zoveel mogelijk de inlaat zoveel mogelijk trachten te polijsten om een betere doorstroming te verkrijgen, die aangezette dikke laag kool/carbon of roet, dat is ergens een belemmering, gezien de rulle/ruwe structuur van het oppervlak.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob530DH2002

Ik volsta met het afkoppelen van de vacuümslang want in de ruststand zit de klep die het uitlaatgas bijmengt amper ‘in de weg’, hij zit dan grotendeels verzonken buiten de luchtdoorlaat en dan zou -voor mij- de winst niet groot genoeg zijn om er meer werk in te steken.

• Ad

Hallo Rob530DH2002,

Dat is eigenlijk een net zo goede optie, en scheelt erg veel werk.

het is ook beter om het inlaattraject schoon te houden,de motor krijgt een betere doorstroming en ademt beter.

Als er geen foutmeldingen volgen is het mooi meegenomen,maar dat is bij BMW niet mogelijk dacht ik.

Wel beste Rob530DH2002 en alle lezers, ik wens u bij deze een hele fijne kerst toe, en een goede jaarwisseling en een gezond 2011 toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob530DH2002

Ik heb geen foutmeldingen maar wel een blijvend schone inlaat.

Goed weekend!

• Ad

Hallo beste Rob530DH2002,

Dat is erg fijn om te horen, geen foutmeldingen, gewoon een erg gemakkelijke auto, een BMW.

Bij Audi is dit wel anders, draadjes en dergelijke vast laten zitten, anders heb je direct een hele kerstboom aan verlichting op je dashboard.

Het is wel leuk bij deze dagen, maar het kan beter achterwegen blijven!

Vandaar dat ik al begon over afsluiten zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk ( EGR klep ).

En dat het inlaatspruitstuk schoon blijft, dat is zeer zeker waar.

Ik had bij de A6 V6 TDI de inlaatbuis geheel schoongemaakt aan weerszijde, daar zat een berg kooltroep in dat wil je echt niet weten, zoveel!

De dikke zwarte pluim uit de uitlaat was ook verleden tijd bij het accelereren.

Maar geef mij de 525i touring maar, ben er uiterst tevreden over, i.p.v de A6.

Ik wens iedereen een hele fijne kerst toe, geniet er lekker van.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Diesel

Kleppendeksel demonteren: De achterste schroeven ( eigenlijk 1 schroef) bij het schutbord is lastig te demonteren.

De rubber afdichting is ook voorzien van een los half maantje ter hoogte van de nokkenas, voorzichtig dat je deze niet kwijtraakt bij het loshalen. Normaliter zo'n afdichting in zijn geheel vernieuwen al is het alleen maar om olielekkage NA montage te voorkomen en dat je dan alsnog de pakking moet vervangen (extra werk). Het levert gewoon een schone droge motor op.

Truc om meer vermogen te krijgen met zo'n 325tds/525tds/td: ik heb het zelf niet gedaan maar de eerste pot (katalysator) demonteren en openmaken van de bovenkant zeg maar netje opensnijden als een sardienenblikje, openklappen en de inhoud eruit beitelen. Als alles schoon is, geen kruimels en zo, dan weer netjes dichtklappen en aflassen. Omdat de opening aan de bovenkant zit zie je de actie niet NA montage want dit vlak zit immers tegen de bodemplaat aan, kijkt niemand naar bij de APK. De verbrandingslucht kan dus ongeremd zijn weg vervolgen en de roetwaarden zijn zelfs beter dan met katalysator is mij verteld. Beetje botte manier maar het blijkt dat het hele AGR verhaal bij deze motoren weinig effect heeft en die katalysator is weg gegooid geld.

• Rob530DH2002

EGR verhaal is wèl zinnig omdat het uitschakelen voorkomt dat de inlaat vervuilt. Wat voor zowel de EGR als katalysator geldt is dat beiden uitsluitend zijn gemonteerd om milieuredenen, dat is nou eenmaal wettelijk vastgelegd en daar kunnen de autofabrikanten niet onderuit.