Hallo Rob530DH2002,
Dat is een gegeven dat dit voorkomt, het is gewoon de uitlaatgassen bij menging om de verbrandingstemperatuur te laten dalen, om de NOX gassen te verbranden.
Meer niet.
Een nadeel is door deze procedure, dat het inlaat traject ernstig vervuild geraken kan, door een dikke zwarte vieze plakkerige laag roet/carbon.
Ik heb voor de E 39 die ik nu heb, een A6 2.5 TDI gehad, deze EGR heb ik toen afgedicht met een plaatje van RVS met 2 pakkingen, je kon direct het verschil al merken, bij het fors accelereren had ik de bij VAG gekenmerkte auto's geen zwarte pluim meer achter de auto.
Is dit misschien voor BMW ook wel een optie, want op de diesels van BMW zit deze EGR klep ook gemonteerd.
Afsluiten is volgens mij het beste zo dicht mogelijk tegen het spruitstuk, je hebt dan geen blinde afdichting waar toch een onnatuurlijke stroming kan plaats vinden, en meer wervelingen krijgt in het uitlaat traject, dit is gewoon een gedachtengang van mij, maar niet ondenkbaar.
Verder heb ik bij BMW nog geen dergelijke zwarte pluimen geconstateerd bij het accelereren, of is me misschien niet eens opgevallen.
Het is slechts een idee, beste Rob530DH2002, scheelt best aardig in het vervuilen in het binnenste van de motor, eigenlijk meer in het lucht inlaatsysteem.
Een schoon inlaat traject geeft volgens mij betere prestaties, gezien dat er bedrijven zijn die zoveel mogelijk de inlaat zoveel mogelijk trachten te polijsten om een betere doorstroming te verkrijgen, die aangezette dikke laag kool/carbon of roet, dat is ergens een belemmering, gezien de rulle/ruwe structuur van het oppervlak.
Met vriendelijke groet,
Ad