Stationair trillen e46 320d

• Pieter

Hallo,

Ik heb sinds een paar maanden een e46 320d uit 2002 (facelift). Het is mijn eerste diesel, dus het is even wennen aan het stationaire diesel geluid. Ik denkt echter dat het iets te veel van het goede is. Als je aan het rijden bent, is het weg.

Kort geleden zijn egr klep en inlaat spruitstuk goed schoongemaakt. De krukaspoeli ging pas kapot, dus die is 2 weken geleden vervangen. Sinds die tijd is het stationair trillen iets erger. Nieuwheid van het poeli rubber?

Hoe kan ik er achter komen of het stationait trillen is zoals het hoort? En als het niet zo hoort, hoe kan ik de oorzaak vinden?

Hij heeft al eens bij de dealer gestaan, maar daar zeggen ze dat er niets bijzonders aan de hand is. Maar ik heb het gevoel dat ze zich er makkelijk vanaf maken of het gewoon niet weten.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Pieter.

• Vakman Ruud

De krukaspoelie van deze diesels gaat bijna nooit kapot.

Dus wat hebben ze gedaan?

Als het trillen sindsdien is moet je het niet accepteren.

Wat wel gebeurt is dat de vele vacuumleidingen kunnen gaan lekken.

Maak voor de gein de vacuumslang van de AGR klep eens los en kijk of er verschil is.

Ook wil ik eerst de VIN hebben voor ik verder iets zeg.

Groeten.

Ruud

www.rapservices.nl

• Pieter

Bedankt voor de reactie Ruud.

Wat is de VIN?

Even het hele verhaal …

Toen ik na een rit een piepende riem hoorde keek ik onder de kap. De aircopomp riem lag er los in. Wegenwacht gebeld en die constateerde dat de buitenkant van de poeli was losgekomen. Vervolgens heeft hij de buitenring met rubber eraf getrokken, zodat ik terug naar huis kon rijden met de dynamoriem over de binnen ring van de poeli (zo had ik nog een functionle warerpomp). Wel even van tevoren met de dealer overlegd of dit OK was en die stemde er mee in.

Vervolgens is er door de garage een nieuwe poeli opgezet en zijn ook alle riemen vervangen. Dat is het voor zover ik weet,

• Pieter

Tijdens het tandenpoetsen had ik even een helder moment ->

VIN = EM05643

• Vakman Ruud

Er zit een M47n (TU) motor in dan moet ook de brandstof retourdruk gecontroleerd worden.

Succes.

Ruud

• Pieter

Ik heb de AGR losgehaald, geen verschil.

Volgende week gaat hij terug naar de garage. Als die er niet uitkomen meld ik me weer.

• Pieter

Ik merk nu ook dat hij trilt op de snelweg. Bijna niet merkbaar, maar ik krijg na een tijdje tintelingen in mijn linker voet die op de voetensteun rust.

Kan het onbalans zijn?

• Vakman Ruud

Ja vandaar dat ik me afvroeg wat ze precies gedaan hebben bij het verwisselen van krukaspoelie. Wellicht niet goed vastgezet de poelie moet na-getrokken worden of met een juiste slagmoer pistool vastgezet worden.

Succes.

Ruud

• Pieter

Vandaag heeft hij de hele dag bij de garage gestaan. Aan de reparatie kan het niet liggen, dat zit allemaal goed vast en is volgens BMW specs uitgevoerd.

De monteur bevestigde het stationair trillen, maar tijdens het rijden vond hij niet dat er echt iets vreemds aan de hand was. Maar hij zei ook dat ik uiteraard de wagen het beste ken en er daarom inderdaad wel een verschil zal zijn. Waarschijnlijk toeval dat het nu opeens opduikt?

Hij is met de auto naar een bevriende BMW dealer geweest en die vonden alles er ook goed uit zien. Uiteraard wel de opmerking dat hij 190 duizend gereden heeft en dat je dan wel een en ander kan verwachten. Het voorstel van hun was om een keer een uitgebreide diagnose to doen, om te kijken of bijv. een cilinder niet meer optimaal werkt. Ook kan het stationair toerental wat teruggezakt zijn, wat het hardere stationaire trillen kan verklaren.

Binnenkort een keer een afspraak maken en ik denk er tevens over de motorsteunen te vervangen. Misschien nog wat meer rubbers en ophanging die na vervangen een gunstig effect kunnen hebben?

Ik begrijp dat het geen nieuwe auto is, maar ik wil hem toch in een zo optimaal mogelijke staat hebben. Ik heb aan de binnenkant al eea vervangen wat beschadigd was, en dat geeft wel een lekker gevoel.

• Pinake

Hoi, ik zou graag willen weten of je het al opgelost hebt. Ik heb nl ongeveer dezelfde auto 320d automaat 150 pk 240.000 km en met hetzelfde probleem. Stationair trilt ie te veel. De dealer vond ook dat ie te veel trilt en wil beginnen met het vervangen van de motor en automaat rubbers. Maar heb daarmee effe gewacht.