elektrisch zwenkbare trekhaak E90

  • ellemooo

    Heeft iemand ervaring met het installeren van een elektrisch zwenkbare trekhaak onder een E90.

    Ik heb de Einbauanleitung en daaruit blijkt dat de zwenkmotor met een aansluiting aan aarde ligt en de andere aansluiting wordt aan een module aangesloten.

    De motor kan dan dus maar een kant opdraaien en de trekhaak kan dus maar een kant op (uitzwenken). Tenzij er een negatieve spanning wordt aangeboden. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Betekent dit dat je de trekhaak met de hand moet terug drukken. En hoe werkt de ontgrendeling dan??

    Verder zitten er in het trekhaak mechaniek nog twee (eind) switches met een common aansluiting (totaal 3 en 2 motor aders).

    Ik wacht met spanning op reacties!!!

    Groet.

  • Vakman Ruud

    Wat is het chassisnummer? en het merk trekhaak.

    Waar komt de inbouwhandleiding vandaan?

    Ruud

  • ellemooo

    Chassisnummer: E189823

    Trekhaak: Westfalia type 303 211

    Ik heb de originele BMW Einbauanleitung. Die zegt niets over het gebruik.

    Uit de gebruiksaanwijzing van de auto begrijp ik dat met een drukknop in de kofferbak de trekhaak elektrisch naar buiten beweegt en je moet de trekhaak met de hand in de vergrendeling trekken. Dan gaat in de drukknop een groen LEDje branden. Door weer op de knop te drukken gaat de trekhaak uit de vergrendeling en moet je met de hand het zaakje onder de bumper drukken en in de vergrendeling.

    Uit het schema begrijp ik dat de bedienmotor maar een kant kan opdraaien, dus alleen maar buiten. Verder zitten er twee eindswitches in de trekhaak.

    Ik snap niet hoe dat kan werken. Met name die tweede ontgrendeling, voordat je hem onder de bumper moet drukken. Weet jij dat.

  • Vakman Ruud

    Bij de 330 zijn er twee trekhaak mogelijkheden.

    De standaard is een afneembare trekhaak en special de elektrische.

    Kijk even op onderstaande link om zeker te weten wat je gekocht hebt.

    http://www.trekhaken.com/westfalia_trekhaken.html

    Ruud

  • ellemooo

    Het is inderdaad de elektrisch zwenkbare trekhaak.

  • Vakman Ruud

    Daarbij zit de motor aan de linkerkant (rijrichting) achter de dwarsbalk en is verbonden met twee stekkers aan de bedrading.

    Klopt dus.

    Ruus

  • Vakman Ruud

    Nog vergeten,

    De trekhaak moet mbv Progman aangemeld worden, anders werkt het niet.

    Groeten.

    Ruud

  • ellemooo

    Hee Ruud,

    Voor het aansluiten van de 13polige stekker van de trekhaak zou er een zg E-sats geplaatst moet worden. Ik heb gehoord dat die meerdere 100den euro's kost.

    Dat was ik niet van plan. Ik heb een relaisbox gemaakt met een handvol relais.

    De relais worden aangestuurd door de auto achterlicht bedrading en de relais schakelen de 12volt direct naar de trekhaak.

    Voor het aansturen van het trekhaak zwenkmechaniek heb je ook een speciale BMW box nodig. Dat gaan we ook niet doen (om dezelfde reden).

    Inmiddels heb ik uitgezocht hoe dat mechaniek elektrisch werkt en daar heb ik ook een eenvoudige oplossing voor.

    Eea houdt me wel van de straat maar het scheelt wel de nodige Euro's!

    Groet.

  • Ad

    Hallo beste Ellemoo,

    Kijkt u eens op de site van Stefan Bertelshofer, of anders op ebay.de

    Zoek eens onder BMW het type van uw BMW en zet daar achter aan E-satz anhängerkupplung.

    Bij Stefan Bertelshofer kost een dergelijke geheel complete kabelboom van Jaeger zo rond de 125,00 euro, en dat is een 13 polige set.

    De stekkerdoos en alles is compleet aangesloten, connectors uit de achterlichten halen, die van de kabelboom er in monteren, de oude aansluiting van de achterlichten weer aankoppelen in de nieuwe situatie.

    Eventueel een communicatiedraad trekken, als u Check Control heeft in uw BMW, naar de aanhanger module, en u bent echt vezekerd van de ideale aansluiting in uw BMW, absoluut geen storingen!!

    Ik heb deze set samen met een afneembare trekhaak van Westfalia ook daar gekocht, en de service is echt uitmuntend.

    Succes.

    Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, en geniet lekker van het goede weer in het weekend. ( Zondag ).

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • ellemooo

    Hee Ad,

    Dank voor je reactie. Als ik dit twee weken geleden wist had ik mij een hoop werk kunnen besparen. De trekhaak zit er nu bijna onder.

    Ik heb ook uitgezocht hoe die zwenkbare trekhaak werkt.

    Een elektromotor in de wenkhaak druk tegen een veer in de draaivergrendeling van het kogeldeel los. Het kogeldeel kan nu vrij, naar buiten of naar binnen, draaien. De draaivergrendeling wordt op zijn beurt in de eindstand mechanisch vergrendeld en de elektromotor wordt ontkoppeld, daarbij is een duidelijk klik te horen. Door het kogeldraaideel met de hand naar buiten te draaien tegen de eindstand (of naar binnen tegen de eindstand) wordt de mechanische eindstand vergrendeling verbroken en springt de draaivergenderling terug en zit het draaigedeelte weer muurvast.

    Alleen was de polariteit van de elektromotor niet duidelijk. Met een 55Watt halogeenlamp in serie met de elektromotor was daar wel uit te komen.

    Daarnaast zitten ook twee schakelaars in de trekhaak. Een voor beide eindstanden en een voor het tussengebied. Die heb ik niet gebruikt. Met een drukknop schakel ik de elektromotor totdat de draaivergrendeling hoorbaar vergrendeld, de trekhaak draai vanzelf naar beneden. Als je vervolgens met de hand de trekhaak in 'n eindstand drukt, klapt de draaivergrendeling met een luide klap terug. Werkt perfect.