koelingsvraagje

• fsmit79

Betreft onze z3 1.9i uit 1997.

Viel me op dat hij traag warm wordt. thermostaat 25d km geleden vervangen. Duurt bijna 6 km voordat ie op 90graden is.

- Wordt niet warmer dan 90graden

- Blijft daar wel keurig hangen (schommelt niet of loopt niet terug door rijwind).

- Radiator wordt alleen bovenin klein beetje warm, rest blijft koud, ook na 15km rijden.

- Niveau van het koelvloeistof zit net onder het koud niveau.

- Heel recent nog op lekkage gecontroleerd dmv afpersen. Geen lekkage kunnen vinden.

- Fan draait mee, is met warme motor (90gr) met de hand makkelijk te draaien, maar bij een slinger draait ie niet door. .

Wat kan dit zijn?

- thermostaat? Dichte thermostaat is het niet, anders liep ie wel warm? Open thermostaat ook niet, anders liep ie de temp weer terug bij rijden en werd de radiator helemaal warm.

- Is de viscose koppeling misschien kapot? Hij draait zo makkelijk met de hand, dat het haast niet zou kunnen (hij zou juist stroef moeten draaien om de oorzaak te kunnen zijn toch?).

• Ad

Hallo beste Frank,

Worden de beide kachelslangen wel goed warm?

De beide radiateurslangen word er een warm en blijft de andere koud.

Ik zit toch haast te denken dat de thermostaat defect is, anders zou het koelsusteem toch warm moeten worden.

Soms gebeurt het wel, dat wanneer we een thermostaat uit het doosje halen, dat deze al defect kan zijn.

Dus bij 25.K rijden kan deze dus ook defect zijn, je verwacht het enkel niet.

Een tijdje geleden kwam ik ook iemand tegen, op een ander BMW forum, had netjes een nieuwe visco gemonteerd, en nog had hij hetzelfde probleem.

Ik vertelde hem de visco te contrpleren want ik wist haast voor de 100% zekerheid, dat de nieuwe visco defect was, en het was dus ook zo.

Deze had dus niet eens 10 km zijn werk gedaan.

De visco koppeling, deze dient gemakkelijk rond te draaien te zijn als de motor koud is.

Als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan dient de visco koppeling moeilijker te verdraaien te zijn, indien dit zo is, dan is de visco gewoon goed.

Stel dat de visco moeilijk draait als hij koud zou zijn, dan is hij defect, en dan zou dit probleem niet zo heftig uitvallen, dan wanneer de thermostaat open blijft staan, dat verschil kan je terdegen merken.

Ik wacht het even af, of de beide kachelslangen wel warm worden, en misschien de radiateurslangen.

Vaak als de beide radiateurslangen koud blijven, wijst het er ook op, dat het vaak de thermostaat is die open blijft staan.

Let bij het testen wel op de veiligheid, ik zal jou niet hoeven te vertellen, beste Frank dat de motor moet worden stil gelegd.

Ik zou niets anders als de veroorzaker aan kunnen merken!

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• Rob530DH2002

Volgens mij is er niks aan de hand met je auto, 6 km is helemaal zo raar niet. Nu het kouder wordt is het logisch dat het langer duurt voor ie op temperatuur is. Zet de verwarming pas aan als de motor op bedrijfstemperatuur is en kijk eens hoe lang het dan duurt.

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Wat zit er dan veel verschil in een bepaald type motor!

Ik rijd ongeveer 2 km, dat is van het woonhuis naar de snelweg, en ik heb volop warmte, en de temp. staat dan ook op bedrijfstemperatuur.

Ik heb dus een E39 525 i touring.

Heb enkel een maand geleden een nieuwe radiateur geplaatst, omdat er een sok was afgescheurd van de bovenste radiateurslang.

verder is het allemaal gelijk gebleven met de temperatuur en het aantal km's om de motor rustig warm te rijden.

Sorry, ik had dus over die afstand heen gekeken van 6 km, waarvoor mijn welgemeende excuses.

Maar dan vind ik dat vergeleken met mijn E39 wel een erg groot verschil.

Wat gebeurt er dan als je een groter stuk rijdt beste Frank, word het dan wel allemaal warmer?

Als dan de temp nog laag blijft, dan zou je kunnen overwegen, om een klein gedeelte van ongeveer 15 cm van de onderzijde van de radiateur te bedekken, of net als in de vroegere tijden, een rolhoesje monteren, wat je op kan trekken, dit zat op veel oldies uit de 60ger jaren, dat kan ik me nog erg goed herinneren.

Dat mini rollootje lag aan de voet van de radiateur opgeborgen, en indien het een stuk kouder werd, trok je in het interieur aan een kettingkje, en dat kan je vast zetten, zodaat dat rollootje omhoog bleef .

Echter als men dit ding vergat te laten zakken, als het weer beter werd, zijn er vele koppakkingen gesneuveld,,of je stond met een flinke rokende kokr aan de zijkant van de weg, dat maak je dan wel eenmalig mee, de volgende keer vergat je dit nooit meer!

Maar het kan net zoals Rob530DH2002 het al aanhaalde, de ene motor heeft iets langer nodig dan de andere.

P.S.

Hoe staat het met de diesel? Al progres gemaakt Frank?

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

• Orientblau

Hallo Ad,

Zoals Rob het zegt klopt het wel hoor..

Althans mijn 530Da E39 doet er ook 6 km over om het koelwater op temperatuur (wijzer in het midden) te brengen.

Nu is wel het verhaal dat CR dieselmotoren zeer efficient werken. Deze warmen daardoor niet zo snel op.

Het is ook hierom dat alle M57 (cr diesel) een voorverwarmingskachel hebben.

Nu is mijn voorverwarming (Webasto) defect , slaat niet meer aan. Veel verschil voorwat betreft de snelheid van opwarmen van de motor merk ik niet. Toen die het wel deed stond het wijzertje misschien een kilometer eerder in het midden.

Ik wil de Webasto eigenlijk wel goed hebben, maar BMW stelt dat je een nieuwe kachel moet laten plaatsen (A 500 euro).

Noodzakelijk is de kachel eigenlijk niet dus laat ik het maar zo, totdat ik iemand weet die het repareren kan.

Groet,

Martin.

• sander

2 km lijkt me erg snel hoor!

6 km is normaal volgens mij

.

• Ad

Hallo beste BMW vrienden,

Nee hoor is niet snel, het is dus zo rond de 2 km, kan 100 meter korter zijn of langer, maar hij is op temperatuur als ik de snelweg op rijd.

Verder blijft de hele reis alles gewoon goed op temp.

De auto van mijn vrouw doet dit net zo, is een 1.6 multiklepper Jap.

We nemen dus wel wat kleine bergjes om naar de hoofdweg te rijden, maar of dat wat uitmaakt, zou kunnen, maar ik verbind daar eigenlijk weinig waarde aan vast.

Ik rijd de motor altijd rustig warm, dat ben ik gewend geweest toen ik nog beroepschauffeur was, dan ga je ook niet volle bak trekken, met een koude motor.

Want dan gaat het op een dag toch wel eens flink fout.

Daarom zei ik dus al, dat er zoveel verschil in een motor kan zitten, en ik heb dus onlangs nog een nieuwe radiateur gemonteerd.

Die stroomt ook misschien weer iets beter door, wie zal het zeggen.

Wat de diesels betreft, door de intercooler blijft de motor uiteraard langer koud, dat heb ik bij mijn 2 TDI's ook meegemaakt, moest zelfs op de snelweg nog rustig rijden, en dat was zo tegen de 6 tot 8 km.

Met vriendelijke groet,

Ad

• sander

hmm ok?

nja ik kan me vergissen maar de z die ik nu heb doet er langer over dan 2 km om volledig op bedrijfstemp te komen van zo rond de 90+

ook de 528 en de 325 eta de 320 en de 525 en 528 daarvoor deden er langer over.

ik zal er morgenochtend eens goed op letten .

ik hoef er natuurlijk niet bij te zeggen dat de motor olie dan nog bijna handwarm is toch?

• Rob530DH2002

Weten velen niet, zet de verwarming maar eens aan kort nadat de koelvloeistoftemperatuurmeter in het midden is gekomen, dan zie je de temperatuur weer terugvallen. En doe hetzelfde pas als de motor al langere tijd loop, dan valt de temperatuur (vrijwel) niet terug.

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Ik dacht zo, dat we het over de naald van de temperatuurmeter hadden.

En niet over de olie.

Het zal hem wel in die klimmetjes zitten, je gebruikt dan meer kracht.

Er zal zeker een verschil in zitten of je nu een vlakke weg berijdt met een koude motor, of dat je nog wat bergjes op moet rijden, met een koude motor.

De opwarmtijd/afstand zal zeker erg verschillend zijn.

Al mijn auto's hebben dan waarschijnlijk een afwijking, maar dat zijn er dan wel een stuk of 40 die dat euvel hebben, of gehad hebben.

Daar zal het dan wel niet aan liggen, ik denk dus dat elke auto bij ons in de buurt wel hetzelfde hebben, eerder warm.

Ik heb dus eens voor de gein gekeken op de site van de ANWB, de routeplanner, het is dus op de kop af 2 kilometer, en wat mm's.

De kachel aan zetten als de motor net op bedrijfstemperatuur is, dan gaat hij zekers omlaag, er komt een stroom on-opgewarmde vloeistof vrij.

Maar hoe het ook zij, ik kan er weinig tegen inbrengen bij mijn auto, dat hij later warm moet gaan worden.

Ik zal de chefstoker van de orde van KVS verwarmers de opdracht geven, niet zo hard te werken bij een koude motor, hihihihi!

Ik heb dit elke morgen gedaan, telkens voordat ik de Highway op ging, kijk ik gek genoeg altijd even op het dashboard, waarom, ??

En dat doe ik ook weer na een goede 10 km verder op weer, macht der gewoonte denk ik, deed ik bij de 50 tonner ook altijd, en kijk regelmatig naar alle metertjes.

Of het nu de temp. is of de olie druk en temperatuur, of de turbodruk meter, enz. ( 50 tonner ).

Dat is nu eenmaal de informatie waaraan je kan zien, hoe het gesteld is met de het machinepark onder de stoel.

Met vriendelijke groet,

Ad