E46 olie vacuumpomp lekt

• edho

Hallo allemaal,

Mijn auto: E46 316I touring automaat 2004, 150.000 km.

De olie vacuumpomp lekt olie. deze is aan de achterkant van het blok gesitueerd, bijna tegen het schutbord aan. Als ik voor de auto sta en ik rijk met mijn linkerhand achter de motor, dan kun je hem voelen. Telkens als ik dat doe zit mijn hand onder de olie.

Betekend dit dat de pomp stuk is en vervangen moet worden? Het schijnt een voorkomend euvel te zijn bij de E46, maar ik weet er het fijne niet van. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Kan de auto al rijdend olie via deze pomp naar buiten werken?

De auto verbruikt aardig wat olie, ik schat nu zo'n halve liter op 1000 km of iets minder dan dat. De auto rookt niet, de uitlaat is mooi schoon en droog aan de achterkant, ik denk echt dat de olie uit het blok verloren wordt.

alvast bedankt voor jullie reactie,

Ed.

• ge39rard

Ik heb hetzelfde probleem met mijn e46 318ci bj 2002 gehad. Ook lekkage van de vacuumpomp. Bij mij is ie vervangen

gr Gerard

• edho

@ge39rard

Was dat het enige?

Waren daar nog aanvullende werkzaamheden bij zoals het reinigen of vervangen van de olieafscheider/carterventilatie die onder het inlaatspruitstuk zit. Op andere fora lees ik dat daar wel eens het probleem zou kunnen beginnen wegens vervuiling/verstopping. De slang die over het kleppendeksel heenloop kan ook platgedrukt worden door de kunsstof afdekplaten als deze wat ouder wordt en door de warmte zijn stevigheid verliest.

Het lekken van die pomp is dan een gevolg van, en niet een op zichzelf staand defect.

Weet je de prijs van de pomp misschien nog, zonder de arbeid?

bvd,

Ed.

• ge39rard

De carterventilatie is wel samen met de pomp vervangen. wat de prijs van de pomp was weet ik precies. Dit viel nog onder de garantie. Op een paar honderd euro kan je zeker wel rekenen. Het is niet goedkoop, dat weet ik wel

Gr Gerard

• ge39rard

Bij www.carpartsdirect.nl kost een vacuumpomp of ook wel onderdrukpomp,remsysteem genoemd 206 euro

• edho

Bedankt, ik ga daar eens kijken. Ik zal overleggen met mijn monteur en een aanvalsplan maken. Dan komt het vast weer goed met mijn touring.

• ge39rard

succes ermee!

gr gerard

• edho

De Pomp en de olieafscheider en de nodige slangen zijn besteld. Begin oktober vindt de operatie plaats.

Het olieverbruik is de laatste 3000 km 1,2 ltr. Ik hoop dat dit minder wordt na de reparatie.

Ik post de resultaten hier.

Groet, Ed.

• ge39rard

ik hoop voor je dat het helpt. succes

• edho

Gisteren heeft de auto een grote beurt gehad.

Vacuumpomp vervangen en klepdekselpakking. Slang bovenop inlaat wordt nog vervangen, die was behoorlijk plat.

Monteur zag op tegen het vervangen van de olieafscheider ivm met het geheel los moeten maken van het inlaatstuk en de daar aan vastgemaakte peilstokbuis. Die kan dan ook weer gaan lekken en die kant was juist droog.

Het goede nieuws was dat onder het klepdeksel geen prut aan wezig was, ook het slangetje bovenop was niet vies. De ademing van het blok lijkt in orde te zijn.

Hij snort weer als een poes, we gaan er eerst maar weer eens een paar duizend mee rijden en het oliepeil goed monitoren.