Beste Franck,
sorry voor de late reactie, ik was een week op vakantie. Hopelijk is het je inmiddels al gelukt? Ik woon in Den Haag, dus verder uit elkaar kan bijna niet in Nederland!
Mijn tips voor het maken van de tool;
- koop eerst een nieuw gewricht (bij de dealer) en neem die mee naar een automaterialenzaak
- vraag daar naar uitlaat koppelstukken waarvan de ene minimaal binnen diameter 5,4cm heeft, en de ander maximaal buiten diameter 5cm
- maar belangrijker nog; dat het gewricht in zijn geheel in de dikste pijp past, en de smalle pijp wèl over het rubber van het gewricht pas, maar niet uitsteekt over het brede aluminium deel van het gewricht. Dus; De smalle pijp moet door het gat passen waar het gewricht in zit (op de auto).
Dan ga je naar een Hornbach oid, en koopt;
1) een stuk draadeinde (een hele lange bout zonder kop) van 16mm, niet dikker en niet dunner en minimaal 35cm lang (ze komen per 1m dus dat gaat goed)
2) twee grote moeren m16 (dus passen op de draadeinde). Slim is om het moeren van 5cm lang te kopen
3) koop 8 ringen met buiten diameter 6cm en
4) koop 8 ringen met binnen diameter m16 en buiten diameter circa 4,5 tot 5 cm
Dan ga je naar huis, legt de uitlaatstukken op de werkbank en zaagt van beide pijpen een stuk van 7,5cm af. Heel belangrijk is de pijp zo recht mogelijk af te zagen!! Vijl het desnoods bij en haal eventuele braampjes weg. Zelf heb ik de pijp op een draaibank in de garage nog bij staan slijpen zodat ie mooi haaks was.
Zaag van het draadeinde 35cm af, draai een moer er overheen zodat de schroefdraad weer mooi glad is.
En zo maak je van alle onderdelen je pers;
- draai een moer op het einde van de draad, dan 4 kleine en 4 grote ringen over de draad, de twee stukjes pijp, en vervolgens weer 4 grote en 4 kleine ringen gevolgd door de tweede moer. Controleer dat de grote ringen groter zijn dan de dikste pijp en alles gaat goed.
Zie hier mijn resultaat;
http://www.youtube.com/watch?v=L5dqe5tb5Zc
Op de auto; zie onderstaand filmpje van youtube. Let er goed op voordat je gaat persen;
- dat de draadeinde recht door het gewricht gaat
- dat de stukken pijp egaal aansluiten op het gewricht en de arm
- dat de ringen egaal aansluiten op de ringen
- dat de ringen recht, en in het midden van de stukken pijp zitten
- en de moeren mooi aansluiten op de ringen
m.a.w; dat je straks niet onder een hoek staat te persen
Je pers is nu klaar!
Denk je nou, wat een gedoe, ik laat het wel doen;;NIET DOEN! De beschrijving is altijd ingewikkelder dan het lijkt, de kosten voor alle onderdelen waren rond de 50euro en met 1 uur was ik klaar met het maken van de pers. Het gewricht er uit persen was minder dan 1 uur werk (nadat de luchtvering was ontkoppeld). Dus zelf doen is de moeite waar!
En nu het filmpje van iemand anders ;
http://www.youtube.com/watch?v=MG8jkWMsQw4