Bij mij was het nummer twee in dit plaatje http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DP81&mospid=47559&btnr=33_0524&hg=33&fg=30&lang=nl
Nou Chris, da's best toevallig, want ik heb zojuist al mijn eer en geweten aan de kant gezet en ben bij de direct service van de dealer langs gereden. Ze hebben lang gezocht en uiteindelijk toen ze de bout (op het plaatje nummer 17) los draaiden was het geluid weg. Duidelijk dat als de spanning op de bout staat, dat het geluid dan terug komt. Dus het bij mij is het 99% zeker ook nummer 2.
Ik ga nu een goed adres zoeken waar ik dat ding kan kopen en hem dan vervangen. Het schijnt een pokke klus te zijn, maar hopelijk valt het mee.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor het meedenken!
Ik wil hierop ook nog reageren, sinds een week heb ik ook de zelfde klacht (e39 touring 528 1999 245.000 km), alles los gehad. inderdaad bij losdraaien genoemde bout verdwijnt het kraken, na vast draaien begint het weer.
Het genoemde rubber, is dat gemakkelijk er uit te halen, of zou inspuiten ook hier kunnen helpen, wat is er stuk aan dit rubber.
Gr Goos
Beste Goos,
nr 2 in onderstaand plaatje moet je dan vervangen. Kost 38 euro bij de dealer met 15% korting. Ik heb langdurig op internet lopen zoeken en eigenlijk is het 98% van de gevallen dit gewricht. Vervangen is niet moeilijk als je de juiste trekker hebt. En die heb ik vooralsnog niet, dus het wordt even een uitdaging zaterdag, als ik het bij mijn DHZ garage ga proberen. Zie ook het fimpje!
linkje van het kogelgewricht bij een touring
http://www.youtube.com/watch?v=MG8jkWMsQw4
Yes! Het probleem is opgelost. Maar goeiedag, wat een klus als je belangrijke dingen vergeet! Staat dus niet in de TIS of ergens anders, dat je de ingreep niet kunt uitvoeren bij een touring met luchtvering, als je niet de luchtvering uitschakelt en de druk er af laat gaan!!!
Vrolijk begonnen met het verwijderen van de hoofd bout, om vervolgens geen kant meer op te kunnen. Ik ben bijna 4 uur bezig geweest, totdat ik de luchtbalg heb ontlucht. Toen was het een klusje van niks. De pers heeft uitstekend gewerkt, het was echt een eitje.
Binnenkort doe ik de linkerkant en zal ik een fotoreportage of wat filmpjes maken.
Kortgezegdl
- haal de bekleding in de kofferbak los
- draai de nippel van het dunne slangetje van de luchtbalg los totdat de druk er af is
- verwijder het wiel
- draai de hoofdbout onderop de ophanging los
- maak de buis los waar de bout doorheen zat
- trek de wielophanging naar beneden en kijk voor het overige naar dit fimpje!
http://www.youtube.com/watch?v=MG8jkWMsQw4
Beste Franck,
als je gaat zoeken via google dan vind je hem al gauw, maar hij kost bijna 300 euro. Je kunt beter zelf eentje maken, ik was iets van 40 euro kwijt voor de onderdelen. Als je wilt, kan je ook best die van mij gebruiken, laten we zeggen voor 10euro? Scheelt je rommelen, en ik heb wat terug van de kosten….
Als je er zelf eentje wilt maken, kan ik je wel de nodige tips geven. Begin in ieder geval met eerst een nieuw kogelgewricht te kopen, want die heb je nodig om de onderdelen op te passen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?