Hallo,
Hoe kan ik controleren of mijn waterpomp stuk is ?
Ik liet mjn zoontje even zien wat “pappa zijn auto kon ” op een rustig stukje asfalt. Ik heb tot 3x de motor flink doorgetrokken. Ik ben normaal geen scheurder maar hij vond het zo leuk dus ik denk vooruit. Daarna heel rustig naar huis gereden (was vlakbij) en toen ik mijn auto parkeerde zag ik dat de temperatuurmeter ineens vanuit het midden heel snel richtng het rood ging. Ik heb direct de motor uitgezet en gekeken wat er aan de hand was. Ik ben geen koelvloeistof verloren en de vin draaide prima. Thermostaat is vorig jaar vervangen dus deze verdenk ik ook niet. Ik had wel het idee wat geratel te horen vanaf de waterpomp. Ik ben naar binnen gegaan en de volgende dag verder wezen kjken, echter leek het geratel nu weg te zijn.
Als de pomp goed is zou je een straaltje koelvloeiistof bij retour expansietankje moeten zien, maar ik kan mij voorstellen dat als de motor koud is de thermostaat dicht staat en geen of weinig vloeistof stroomt, wat dus bij mij het geval is. Klopt deze theorie en is er misschien een ander foefje om de pomp te controleren zonder deze te monteren ? Durf eigenlijk niet de auto uit te proberen, want de motor wordt wel warm maar als er geen vloeistof wordt rondgepompt geeft de meter ook een vertekend beeld ( deze blijft waarschijnlijk koud ). Ik hoor het graag van julie.
Groeten Alex