1x per dag zwarte rook

• pieter_bmw

Hallo,

Het is erger geworen. Als ik nu een stukje vol gas rijd, zie ik continu zwarte rook.

Ook heb ik weer een oud probleem terug; het vermogen valt soms weg tot ~3000rpm. Daarna komt in een keer de turbo op.

In december had ik dit probleem opgelost door de laaddruksensor te vervangen. Uitlezen gaf toem aan dat hier het probleem zat.

Toen zag ik overigens geen zwarte rook.

Ik zal hem van de week uitlezen. In ieder geval heb ik egr en inlaatspruitstuk pas schoongemaakt. MAF en MAP zijn vervangen. Pakkingen egr, inlaatspruitstuk en luchtslangen zijn vervangen. Nergens een lek te zien, zowel niet in luchtslangen als in vacuumslangen.

• fsmit79

Misschien zijn je klepseals versleten, zodat er olie in de cylinders loopt. Verbruikt ie meetbaar olie?

• pieter_bmw

Ongeveer een halve liter de laatste 13000KM.

Is volgens mijn niet overdreven veel.

• sander

neeh dat is het zeker niet !

je zult het in de brandstofvoorziening of ademhaling moeten zoeken.

dat vermogens tekort is vreemd ,werkt de turbo wel goed??

• pieter_bmw

Ik heb hem net uitgelezen ->

Foutcode 4507

Type: Positive deviation or air mass too low

Lijkt dus een egr regellus probleem.

Welke componenten kunne hier allemaal bij betrokken zijn?

Wat betreft de turbo:

Als het vermogen wegvalt is dit tot 3000rpm, dan komt de turbo ineens op.

Als het probleem zich niet voordoet, merk je niets, behalve zwarte rook bij vol gas.

• sander

bij 3000rpm pas !

dus wat je eigenlijk zegt is: er is geen vermogen voorhanden tot 3000rpm! en dan komt het ineens opzetten?

• pieter_bmw

Klopt.

Ik heb vanochtend gereden en geen probleem gehad; fout blijft dan ook weg. De foutmelding komt dus alleen als het probleem zich ook daadwerkelijk voordoet.

Het gaat meestal mis als ik in de middag terug naar huis ga van mijn werk. In de ochtend geen probleem.

• pieter_bmw

Het meest waarschijnlijke wat ik tot nu toe op internet heb kunnen vinden is dat de egr klep af en toe blijft hangen.

Hij is schoon, dus dan zou het een defect moeten zijn. Maar deze even vervangne om te proberen gaat me wat ver.

Hopelijk komen er nog wat suggesties.

• Rob530DH2002

Om dat uit te sluiten kan je de EGR klep afkoppelen, je moet dan het vacuümslangetje losnemen en afpluggen (bv. boutje erin).

• pieter_bmw

Ik rijd er nu rond met afgekoppelde EGR.

Als het een dag of 2 goed gaat, ga ik er vanuit dat hier het probleem zit.

Even op de zaken vooruitlopen:

Als het de vacuumschakelaar ik kan ik dit proberen door een ander examplaar wat ik nog heb liggen.

Maar stel dat het een probleem met vacuum is -> Hoe kan ik dit het beste achterhalen?

Als ik bovenstaande punten uit heb geloten, neem ik aan dat het de egr klep zelf is.

Of kan het dan nog iets anders zijn?