Auto invoeren

• fsmit79

Alweer wat goeie informatie! Hoewel ik bij de calculator wel twee verschillende waarden krijg…Een tabelbasis en een tegenbewijsbasis?

• E39-W39

Even door lezen iop deze site.

BPM uitgelegd

• Vakman Ruud

We hebben het al verschillende malen gedaan.

Ook onze eigen Z4.

Is een fluitje van een cent en ben je echt geinteresseerd mail me dan en die info kost niets.

Groeten.

Ruud

• fsmit79

Top Ruud, je hebt een mailtje! Hopelijk kan ik die info hier plaatsen, zodat we een kleine handleiding kunnen maken?

• peter758

Benodigde documenten:

- Certificaat van overeenstemming (origineel bij de auto afgeleverd, laat zien dat auto in europa mag rijden)

- Fahrzeugbrief: beschrijft de auto en eigenaren. Is nodig bij zulassungstelle en RDW

- Rijbewijs en paspoort

- Ausfuhr-groene kaart

- Ausfuhr-kenteken bewijs

Beschrijving:

Stap 1 - Zoek je auto op de diverse sites (http://www.autoscout24.de is één van de grootste)

Stap 2 - Leg contact met de verkoper en spreek af dat je komt kijken

Stap 3 - Maak een afspraak om de auto af te rekenen (cash! = bahr geld) en op te halen. Cash is voor de meeste duitsers aantrekkelijk en daarmee kun je beter onderhandelen **

Stap 4a - Ga in Duitsland naar de dichtstbijzijnde ADAC: hier kun je een ausfuhr-kenzeigen en ausfuhr-versicherung afsluiten. Kosten: €110 - €200 (afhankelijk geldigheid en dekking). Je hebt hiervoor ANWB pas nodig!

Stap 4b - Ga in Duitsland naar dichtst bijzijnde KFZ Zulassungstelle: hier kun je een ausfuhr-kenzeigen en ausfuhr-versicherung afsluiten. Kosten: €110 - €200 (afhankelijk geldigheid en dekking). Let op: sluiten om 13:00u!

Stap 5 - Zorg dat je alles netjes ingevuld hebt en rijdt maar lekker naar huis! De ‘houdbaarheidsdatum’ van het kenteken staat in het kenteken gestansd. Je kunt t/m deze datum OOK in Nederland rondrijden. NL staat vermeld op de groene kaart.

Stap 6 - Rijdt (met je duitse tijdelijke kenteken) naar de RDW. Zorg dat je er om 07.45u bent, des te sneller ben je weer buiten. Laat hier je voertuig APK keuren (!doen!=slim) en laat je kenteken keuren.

Stap 7 - Geef de BPM aan bij de douane. Aangifte en berekeningsformulier wordt bijgevoegd! Gebruik afschrijvingsmethode! Houdt er rekening mee dat je niet bij alle RDW stations zonder afspraak langs kunt gaan.

Stap 8a - Betaal BPM met pinpas/credit card (moet wel het hele bedrag kunnen pinnen, check dit!). Volg stap 9a

Stap 8b - Ga met acceptgiro direct naar postkantoor, schrijf over en ga met bewijs terug naar douane. Volg stap 9b.

Stap 8c - Schrijf het bedrag dezelfde dag nog over via internetbankieren mbv accepgiro. Volg stap 9c.

Stap 9a - Je kunt na even wachten je kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier meenemen.

Stap 9c - Wanneer je weer op tijd (12:00u sluit RDW) terug bent met bewijs, kun je na even te moeten wachten je kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier meenemen.

Stap 9c - De douane checkt bijschrijvingen elke dag. Het kentekenbewijs, tenaamstelling en APK formulier worden binnen 5 werkdagen opgestuurd.

Stap 10 - Laat je kentekenplaten maken en ga rijden

N.B.: Tip: ga de dag na aankoop direct naar RDW. Zorg dat je daar kunt betalen, zodat je kentekenbewijs mee kunt nemen. Mocht dat niet lukken, kun je altijd bij postkantoor overschrijven en regelen dat je de dag erop (dag 3) je kentekenbewijs op kunt halen.

** Heb het bij de prijsafspraak over de garantie. Wanneer de verkoper ‘Europa Plus Garantie’ levert, dan kun je de auto ook bij Nederlandse dealer laten repararen. Hierbij moet je het altijd wel zelf voorschieten. Wat ook kan is een nederlandse garantieverzekering afsluiten (€300-500 per jaar afhankelijk vd dekking). Hierdoor kun je de koopprijs flink omlaag krijgen, wanneer de auto standaard met garantie verkocht wordt.

• peter758

Nou Pa en anderen: de beschrijving staat online.

Maar als je op zoek bent om een Z4 in te voeren, dan heb ik er nog wel eentje, hahahaha

• peter758

Die BPM calculatoren geven enkel een indicatie. Je moet even rekening houden met het feit of de calculator wel het verschil kan maken tussen auto's voor en na 2007 (ivm milieuheffing). Daarbij klopt het BPM bedrag sowieso niet, aangezien de korting wordt berekend over het destijds te betalen BPM tarief (bijv 45%) en het huidige (42% ofzo).

M.a.w.: bereken de indicatie, maar haal gewoon gelijk het BPM formulier op de site van de belastingdienst; dan zul je het werkelijke bedrag krijgen! Dat is namelijk een .pdf bestand wat automatisch door rekent.

En over de opties: ach het is allemaal wel leuk en aardig, maar we hebben het hier over een BMW: uit de meeste BMW's kun je opties niet zo makkeljik uit slopen. Vul dat formulier gewoon eerlijk in en stuur vervolgens een leuke griet naar de RDW om 'm aan te melden: die vertrouwen ze veel meer dan al die handelaren die daar komen.

• peter758

1. Ja ik weet zeker dat je met het ausfuhr-kenzeigen en -versicherung in NL mag rijden. Direct bij binnenkomst NL zijn wij aangehouden door de Marechaussee en de Douane: alles was in orde.

2. BPM formulieren en calculatie van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/download/807.html

3. Vanavond is het overzicht inclusief alle documenten (voorbeelden ingescand) te downloaden vanaf de site. Even wachten nog dus.

• fsmit79

Top Peter, super bedankt voor je handleiding. Tot mijn spijt blijkt dat de rekentabel van de belastingdienst de hoogste waarde van allemaal aangeeft, als ik met de toelichting en in alle eerlijkheid de tabel invoer. Invoeren wordt dan ineens wel een stuk minder interessant, althans voor mijn geval dan ('97 Z3).

Heb je toevallig ook nog bedragen uit ervaring, voor de kentekenplaten etc?

Als ik nu een korte berekening maak, kom ik op het volgende uit;

Auto zoeken en ophalen; 100euro diesel

Stap 4a - Ga in Duitsland naar de dichtstbijzijnde ADAC: hier kun je een ausfuhr-kenzeigen en ausfuhr-versicherung afsluiten. Kosten: €130 - (zo snel mogelijk invoeren en lage verzekering)

Stap 6 - Rijdt (met je duitse tijdelijke kenteken) naar de RDW. Zorg dat je er om 07.45u bent, des te sneller ben je weer buiten. Laat hier je voertuig APK keuren (!doen!=slim) en laat je kenteken keuren. Kosten voor resp. inschrijving, keuring (APK) en voertuigbewijs= € 169,50

Stap 7 - Geef de BPM aan bij de douane. Aangifte en berekeningsformulier wordt bijgevoegd! Gebruik afschrijvingsmethode! Houdt er rekening mee dat je niet bij alle RDW stations zonder afspraak langs kunt gaan. BPM volgens RDW formulier € 1260,-

Stap 10 - Laat je kentekenplaten maken en ga rijden Kosten circa € 25,- ?

Om een Z3 uit 1997 uit Duitsland te halen, moet het verschil dus minimaal €1684.- (afgerond 1700,-) zijn.

• Vakman Gerrit

Je hebt 3 methodes om bpm aangifte te doen:

- koerslijst

- taxatierapport

- afschrijvingstabel

Met een taxatierapport kun je bijna altijd flink besparen op de te betalen bpm. Ook bij nieuwe auto's kun je afschrijven op de accessoires. Bij nieuwe auto's die al geregistreerd zijn geweest en niet het predikaat nieuwe auto krijgen (ouder dan 6mnd of meer dan 6000km gereden) kun je vaak al 20% op de auto afschrijven. De accessoires vaak nog meer. Zo verdien je de taxatie dik terug door minder bpm te betalen.

TAXEREN LOONT!

Mail mij voor meer informatie.