spanningsregelaar defect?

• Jack

Goedeavond,

Als ik mijn auto start dan brand de verlichting van het dashbord (km/dag teller) zwak. Ook laad de accu niet bij, als ik nu gas geef meer als 2000 toeren dan gaat alles weer normaal branden en blijft ook goed alsof er een schakelaar om gezet wordt. Ook blijft het accu symbool lampje uit als de auto op contact gezet word. De dynamo is een half jaar geleden gereviseerd alleen geen nieuwe spanningsregelaar erin. Kan dit de spanningsregelaar zijn of moet ik het ergens anders zoeken.

Alvast bedankt

• FSmit79

Als je al gecontroleerd hebt of de accu bijlaadt, en dat niet doet, dan weet je de oplossing toch al? Bij een dynamo gaan er eigenlijk maar 2 dingen kapot, de koolborstjeltjes en de spanningsregelaar. Ik zou er een ruidynamo inhangen en even testen wat ie doet.

• Jack

vanmorgen nog even het lampje in het dashbord gecontroleerd, lampje zelf is oke.

als ik nu de kabel op de d+ van de dynamo aan massa houd zou het lampje toch moeten branden. Dit doet het niet, weet iemand of hier nog een electrische schakeling of relais tussen kan zitten wat eventueel ook kapot kan zijn. Vreemd vind ik ook dat als je op de printplaat van het dashbord de contacten van het lampje doormeet en zonder lampje gemonteerd een sluiting aangeven, misschien een electronische schakeling en geen directe doorverbinding van de accu.

Wie weet raad?

• sander 528I e39 1998 br40034

regelaar kapot

de d+ word niet bekrachtigd waardoor de dynamo niet gaat laden

geef je dan wat gas dat pikt ie wel aan

denk ik

ffe een shuntje geven

b+ op d+ en dan weet je het

• Rob BMW 520I E39 2001 GY49132

Zo'n geval heb ik een paar jaar geleden met de E34 gehad,maar…. dat kwam omdat ik een relais verkeerd had teruggezet in de relaisbak,dat was indat geval een ontlastrelais,gevolg: geen dynamolampje branden,accu werd pas geladen bij 2000t/m en geen achterruit verwarming,overigens zover ik weet zit op de printplaat een shuntweerstand over de fitting van het dynamolampje,kan zijn dat dit relais kapot is,krijgt geloof ik spanning van de regelaar,deze kan ook kapot zijn of de koolborstels zijn te kort geworden.

Maar wat voor BMW is het,gaarne V.I.N. vermelden.

Misschien heeft Ruud nog ideeen.

Rob

• Jack

Hallo Rob,

de auto is een e36 325 coupe van 1994 met vin nr. ej72338

Ik had inmiddels ook al op een schema gezien dat er een weerstand over de fitting zit wat de “sluiting” verklaart. Als er nog een relais tussen zit dan verklaart dit ook dat het lampje het niet doet als je de D+ aansluiting aan massa houd. Of de achterruit verwarming het niet doet is mij niet opgevallen. Ik heb een standkachel :):):).

De dynamo is compleet gereviseerd bij een revisie bedrijf alleen de spanningsregelaar is blijven zitten want deze was goed op de testbank. Ik vond € 80 voor revisie goedkoper dan €400 voor een ruildynamo.

Alvast bedankt voor de info

Jack,

Ik zou even alle zekeringen controleren,mogelijk ook spanningsregelaar defect en indien aanwezig een ontlastrelais controleren,vraag Vakman Ruud om electrische schema's.

Rob

• Jack

De zekeringen zijn goed, ik moet alleen nog zoeken of en waar er eventueel een relais kan zitten wat de oorzaak kan zijn. Ik heb zataredag pas weer tijd om iets na te kijken. Dan zal ik eerst eens de D+ aansluiting overbruggen om de spanningsregelaar te controleren op zijn werking, maar die is denk ik goed omdat het acculampje niet brand als ik deze aan massa sluit wat kan betekenen dat er toch een relais tussen zit.

In ieder geval bedankt, en misschien dat iemand weet of er een relais tussen zit en waar dit zit.

Gr. Jack

• Jack

Vreemd, vanmorgen brande het accu lampje en werkte alles perfect, nou doet hij het af en toe wel en dan weer niet.

Losse verbinding of koolborstels van spanningsregelaar worden te kort????

Rob