[e39] motor komt niet op temperatuur

• sander

thermostaat zit in het thermostaathuis8-)

er zit voor op de motor vlakbij de waterpomp een kunststof deksel met een pijp eraan

daarachter zit de thermostaat

• fsmit79

Aanhakend hier, mijn E39 525tds krijgt zaterdag een grote beurt, waaronder verversen van de KV. Ik heb net SP11 gekocht, en aangezien de temperatuur ook niet veel verder dan het eerste streepje komt, vervang ik de thermostaat maar gelijk, als ik toch de KV eruit heb.

Net even gekeken op deze site zitten kijken. Klop het dat mijn '97er hetzelfde systeem heeft? En moet daarvoor inderdaad de fan eraf? Niet dat dat een probleem is, maar die bout schijnt nogal vast te zitten?

Verder las ik iets over de EGR thermostaat die ook wel eens vervangen moet worden bij te lage temperaturen. Volgens mij heb ik er geen, toch? (VIN BW80922).

Anders doe ik dat ook direct.

• sander

die moer is wel linkse draad he!!

zet er een passende sleutel op en geef met een hamertje een flinke droge tik op de sleutel in de richting van losdraaien

• fsmit79

Gewoon laten schrikken dus, ok dank!

• sander

wel voordat je de multibelt eraf haalt he?

• fsmit79

Hoe gaat die spanner los dan?

• sander

eeh dr moest je niet de dop van de spanrol afhalen en dan met een dop en een ratel oid de veerbelaste spanner terug drukken ?

koop anders eens een tis dvdtje dan weet je alles

• fsmit79

Ah kijk. De TIS had ik, maar moet het weer opnieuw installeren. Zo gebruik je het eens per half jaar, en net als je het niet hebt, had je het iedere week kunnen gebruiken.

Grom

• sander

is wel een beetje een rtfm momentje he????8-)