[e39] motor komt niet op temperatuur

• RichardvdM

De termperatuur meter van de koelvloeistof komt nauwelijks boven het blauwe gedeelte uit en de verwarming werkt ook niet goed meer. Wat is er aan de hand?

• **MARCe36_325tds_autom**

Hallo Richard,

waarschijnnlijk is de thermostaat van de motor kapot.(blijft dan open staan.

Is niet zo heel duur en je kan er aardig makkelijk bij. zit voor op het motorblok bij de meeste e39. welketype heb je?

Wel gelijk thermostaat en huisje vernieuwen en goed ontluchten!

succes grt marc

• RichardvdM

Hallo Marc,

Ik heb een BMW 530dA touring uit 2001/04.

• **MARCe36_325tds_autom**

Hoi Richard,

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DP81&mospid=47559&btnr=11_2842&hg=11&fg=35

hier zie je het thermostaathuis en thermostaat.

succes grt marc

• Rob530DH2002

Is een veel voorkomend thermostatendefect, oorzaak is een lekkage van de afdichting van de wasstift die de klep tegen een veer open drukt. Er komt water bij de was waardoor het volume toeneemt en de klep dus te vroeg open gaat, gevolg motor komt niet op temperatuur doordat teveel water door de radiator loopt.

• Wim

Hallo,

Ik heb een 530D automaat uit 2001 januari.(230.000 km)

De thermostaat heb ik laten vervangen maar de temperatuur loopt nog steeds traag op.

Bij koude motor draait de koelvin, maar kan hem uiteindelijk (met de handschoen aan) wel stil krijgen.

Kan de viscokoppeling defect zijn?

Gr. Wim

• Rob530DH2002

Het is onlangs nog ter sprake gekomen hier op het forum. Automaten hebben een extra thermostaat in het koelvloeistofcircuit voor de automaatbak. Als die open blijft staan kan het zijn dat je motor soms vrijwel niet op temperatuur komt. Als de auto altijd op temperatuur komt maar alleen zeer traag kan het de Webasto-standverwarming zijn die defect is. Ook als je auto officieel geen standverwarming heeft zit dit apparaat toch ingebouwd puur en alleen om de motor sneller op te warmen. Meer info via zoekfunctie rechtsboven. Laat eens weten wat de oorzaak was? Succes.

• Wim

Hallo Rob,

Vandaag de voorgaande dicussie nagekeken en de gok gewaagd dat het aan de EGR thermostaat lag.

Bij de BMW dealer hadden ze daar eenmaal iets van gehoord.

De monteur en aftersales man moesten beide in hun computer kijken wat ik bedoelde.

De thermostaatklep toch maar gekocht en ingebouwd.

De nieuwe was gesloten (je kon er niet doorheen blazen) dit in tegenstelling tot de oude.

Hij doet het nu weer als vanouds en komt ook bij rustig rijden <2000 rpm in ca 5 min op temperatuur.

Ben ik even blij ! Vooral met dit koude weer.

Gr. Wim

• sander

lekkere dealer heb je daar!

• geert

mijn BMW 328 i bouwjaar 1995 komt niet op tempratuur,

wat kan dat wezen? waar zit de termostaat?