Luchtmassameter E39

• Patrick (E39-525D)

wat er precies gebeurd is is niet duidelijk, ik denk zelf dat de carterventilatie verstopt heeft gezeten met olie van de eerste kapotte turbo waardoor de nieuwe turbo ook kapot gegaan is. Daar waren hele stukken vanaf die vrijwel zeker de kop en het onderblok beschadigd hadden. Kon toen voor 2000 euro een gebruikte motor kopen met 86000 km op de teller dus dat heb ik toen maar gedaan ipv het oude blok weer op te laten knappen. Ook waren er twee vlinderkleppen weg uit het inlaatspruitstuk dus dat ook gelijk maar vervangen, kostte iets van 250 euro. De huidige turbo zat al op de ruilmotor, voor de turbo die gelijk in elkaar liep betaalde ik zo'n € 650 (kwam bij turboworld vandaan via Haga automaterialen). Probleem lag dus niet aan de turbo zelf maar aan onvoldoende smering.

De turbo mag trouwens radiale speling hebben (moet zelfs volgens sommigen) zolang de schoepen maar niet het huis raken. De speling wordt tijdens het draaien gevuld door de motorolie waar de turbo in loopt.

groet Patrick

• Vakman Ruud

Bestel het turboboek op:

http://www.turboworld.nl/turbohandboek.asp?Taal=nl

Groeten.

Ruud

www.rapservices.nl

• Rob530DH2002

Een boek, da's toch een pak papier met lettertjes er op gedrukt he? Nee, daar doe ik niet meer aan, er is tegenwoordig internet! ;-)

• Ronny_M_E39_525D

Allen, ik ben net nieuw op dit forum. Sinds vandaag kan ik me trotse eigenaar noemen van een 525DA touring van 2002. Wil meteen wat info over de vele reacties op de LMM van Pierburg. Als ik naar de site van Pierburg surf is dit de meter voor een mercedes, de LMM van pierburg voor de 525D = 7.22684.07.0. Ik vraag dit omdat mijn wagen zwarte pluim uitstoot en zich inhoud bij optrekken. Als ik de forums lees kan dit aan een aangekoekte EGR klep liggen of een defecte LMM. Kunnen jullie mij even verder helpen?

• Jay

Weet iemand of de LMM van een E39 525D hetzelfde onderdeel is als de LMM van een E39 523i? Die van mij heeft (zeer waarschijnlijk) de geest gegeven en ik ben geinteresseerd in de goedkopere variant van Pierburg.

• D.ERMIS

Hallo,

Ik heb precies dezelfde probleem met mijn 525d. Waar kan ik het kopen. Ik heb al gegoogled, maar zonder resultaat.

Duran

• frank

Ik ben sinds kort de eigenaar van een 530DA Touring E39 uit 2001 met 197000km op de teller en de LMM was ook verdacht. Ik las dat men bij vervanging van de LMM vaak de Pierburg 7.22684.07.0 gebruikt, maar volgens Pierburg is deze niet speciaal voor BMW gemaakt.

Op www.maf-shop.com heb ik na enig speurwerk gevonden dat de 7.22684.09.0 juist wel voor BMW geschikt is. Ik heb deze besteld, eur 109,- inclusief verzendkosten. Ik weet niet waarom deze ruim eur 20,- duurder is dan de 7.22684.07.0 maar het ombouwen was een 5 minutenklus en alles werkt. Misschien heeft iemand iets aan deze informatie.

• ron

Het is misschien een stuk goedkoper maar een electronisch onderdeel wat een bepaalde belasting heeft en een vast gestelde ohmse waarde voor de bijbehorende elektronica kan in t begin zeker wel werken maar op de lange duur toch wel schade veroorzaken aan andere elctronische komponenten die de spanning verzorgen voor de luchtmassameter. Sommige onderdelen worden daardoor mogelijk warmer dan normaal en gaan daardoor in werking achteruit en veroorzaken schade aan andere komponenten bij sluiting of zelfs verbranden van dat onderdeel.Niet riskeren dus nieuwe LMM kunnen zo defekt zijn bij aansluiten op niet origineel electrisch systeem . Zelf tot 3 x toe een LMM defect door in eertse instantie een vervanger en in tweede instantie een orig maar toen ging deze stuk omdat er wat anders ook stuk was gegaan.3e keer door vervuiling van olie aanslag /vettig.beter orig dan later een hoop ellende en net zoveel kwijt en in mijn geval veel meer.

• george

Mooi verhaal alleen heb hem besteld en dat k.t ding past niet. Andere stekkerverbinding??? dus niks hup erin bij mij .

Heb ook een E39 525 uit 98 …waarom heb ik weer pech met die pierburg LMM