ik had de laatste tijd nogal last van inhouden van mijn E39 525d. Op aanraden van onder andere Ruud het vacuumsysteem op de schop genomen en daar enkele gescheurde slangetjes vervangen, ook gelijk de EGR klep afgedopt. Met merkbaar resultaat maar het was nog niet perfect. Vervolgens de carterontluchting vervangen die zat helemaal dicht met aangekoekte motorolie, gaf ook verbetering maar er bleef nog wat te wensen over. De LMM schoongemaakt met remmenreiniger, dat maakte ook verschil maar de auto bleef af en toe inhouden, dus het leek erop dat de LMM niet alleen vies was maar ook kapot aan het gaan was. Prijs voor een nieuwe opgevraagd en dat kwam alles bij elkaar op zo'n 350 Euro, wat ik toch een hoop geld vond voor een experiment ik wist immers niet zeker of dat wel het probleem was. Toen kwam ik op een Duits forum een thread tegen over een ander type LMM die onder andere in Audi, Mercedes en Volkswagen wordt toegepast. Het gaat hier om de Pierburg nummer 7.22684.07.0, kosten inclusief BTW Euro 76,00. De oude eruitgeschroefd, de nieuwe erin en de auto gaat als een raket. Veel koppel van laag tot hoog, inhouden is verleden tijd en ik heb het idee dat de auto ook zuiniger loopt. Let wel, ik wil niemand aanmoedigen om niet-BMW onderdelen in hun auto te monteren, maar dit experiment is zo goed geslaagd (tegen lage kosten) dat ik het toch ff wilde melden.
Als iemand denkt dat het kwaad kan om dit onderdeel te monteren hoor ik dat uiteraard ook graag…