Hallo mede BMW eigenaars,
Ik ben Mike en sinds kort trotse (2de) eigenaar van een BMW 525i Exec. Aut. Sedan BJ. 2002 met maar weinig KM's op de teller.
Deze auto is full options met volledig onderhouds historie en is altijd onderhouden geweest bij de BMW dealer in Den Haag. Ik heb de auto via een tussen handelaar met inruil van mijn oude VW voor een redelijke prijs op de kop kunnen tikken.
De 1ste eigenaar heeft de auto omgeruild voor een E60 530D, ook een mooi exemplaar trouwens.
Ik twijfelde eerst tussen een Lexus IS, BMW 520i en BMW 525i.De daarop volgende proefrit nam al mijn twijfels meteen weg. De BMW 525i zou het worden.
De auto rijdt werkelijk fantastisch op de weg, sterker nog hij zweeft (lees vliegt) over de weg. Mede door de 5 traps Steptronic boterzachte automaat die vloeiend door alle versnellingen heen schakelt, overschrijd je binnen no time de legitieme snelheden.Niet te spreken over de gigantische koppel /trekkracht en de brute kick-down, die je nog verder katapulteert richting nog illegalere kruissnelheden!
Overigens de keuze voor een automaat ligt voor mij voor de hand omdat ik vaak in de file sta / rijd, ideaal, scheelt mij een paar lamme benen bij aankomst op bestemming.Werkelijk verbluffend veel comfort, luxe en sportiviteit biedt deze bolide en dat voor een auto van 6 jaar oud!
Hoewel ik nog dagelijks nog steeds met veel plezier deze auto berijd, moet mij toch nog een paar dingen van het hart.
1) Na 4 weken gereden te hebben in deze subliem E39 525i deed de airco /kachel ineens raar. Na inspectie door BMW dealer bleek dat de kachel-weerstand defect was, kosten reparatie 90 euro's! Schijnt een bekent fenomeen te zijn bij de E39 van deze leeftijd.
2) Nadat de kachel /airco was gerepareerd, deed de onboard radio/ cd-wisselaar het niet, navigatie vreemd genoeg wel echter geen geluid!
Door BMW dealer alles laten doormeten qua kabels en zekeringen, ze konden niets ontdekken. Ze vermoedden dat de audio versterker het had begeven, kosten voor een nieuwe module 800 euro's!
Onverrichte zaken teruggekeerd ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan, na een speurtocht van nog geen 3 minuten had ik het probleem al getraceerd. Wat bleek afgezien van de “normale” zekeringen zitten er ook nog afzonderlijk zekeringen( weliswaar goed verstopt en even zoeken) op de eindtrap versterker en de cd wisselaar. Deze bleken beiden gesprongen te zijn.
Ik snel naar de plaatselijke automaterialen handelaar en identieke zekeringen gehaald, vervolgens de oude zekeringen vervangen, alles aangesloten en Voila! Het geluid doet 't weer!!
3) Afijn! Dacht ik nu eindelijk te gaan genieten van m'n mooie 525i, doet zich nu het volgende probleem voor. Tijdens het rijden is er een klein piepend geluid hoorbaar in het interieur. Eerst dacht ik dat de oorzaak aan de airco/ radio /cd wisselaar lag, echter zonder dit aan, blijft het piepend geluid aanwezig!
Deze piepjes hoor je ook duidelijk bij het intrappen van het rem pedaal. Bij het intrappen van het gas pedaal hoor je vreemd genoeg geen piepend geluid!
Het lijkt ook wel of het piepen steeds erger / luider wordt, voorheen was dit irritante gepiep er niet. Waar zou dit aan kunnen liggen? Banden, remmen , velgen , remschijven, stabilisator, rubbers o.i.d?
4) Bij een koude start ratelt en geeft de motor een piepend geluid.
Nadat de motor is warm gedraaid , draait ie daarna superstil.!!
Waar zou dit evt. aan kunnen liggen? aandrijf riem / as, v-snaar , carter, automaat o.i.d?
Ik was altijd in veronderstelling dat BMW immers kwaliteits auto's bouwden zonder bovenstaande gebreken cq. kuren t.o.v. concurrenten als Mercedes Benz en VAG auto's.
Tenslotte zoek ik een goede garage / dealer /persoon die betrouwbaar genoeg is om m'n BMW E39 te voorzien van regulier onderhoud en de betreffende inspecties cq. reparaties. Het liefst in Den Haag of in omstreken. Ik ben best wel bereid te betalen voor service, kwaliteit en vakmanschap, maar niet tegen de astronomische bedragen die de officiele BMW dealers hanteren. Deze persoon moet natuurlijk voldoende afweten van BMW's en tevens een fervente liefhebber zijn net als ik.
Mijn excuses voor dit lange relaas, maar ik wilde dit graag met jullie delen.
Wellicht hebben jullie er nog iets aan of kunnen jullie mij wellicht op de juiste weg helpen.
Met vriendelijke groet,
Mike Looks