Uiterst belangrijk voor alle automaten

  • Vakman Ruud

    Iedereen hier weet dat ik al jaren een roepende in de woestijn ben over het vervangen van de olie en filter van de automaat bij ca. 150.000 km.

    Omdat ik met de E38 ( GM bak) een klein maar onverklaarbaar probleem had en uiteindelijk tot de conclusie kwam dat het wel eens uit de bak zou komen ging ik naar mijn oude bekende Henk Oudshoorn van ATR in Montfoort. Ook omdat ik denk dat ze een van de beste automaten revisie bedrijven in de NL zijn.

    In de medische wereld heet dat een 2nd opinion.

    Daar schaam ik me echt niet voor, integendeel het was een kwestie van vakidioten onder elkaar.

    Maar goed.

    Stelling van Henk:

    De syntetische lifetime olie waarvan de autofabrikanten (BMW enz.) zeggen dat die nooit ververst hoeft te worden wordt door de olie leveranciers zelf maar 100.000 km gegarandeerd.

    Na die tijd gaat de olie een chemische reactie aan met de metalen die vrijkomen door slijtage waardoor er extra slijtage in de bak veroorzaakt wordt.

    Na de 100.000 moet er dan om de 50.000 km ververst worden omdat interne bakslijtage verder toeneemt.

    Nou dan zijn we terug in de tijd.

    Vroeger moest de automatenbak olie/filter iedere tweede inspectie II vervangen worden. Dat was om de ca. 80.000 km.

    Consequenties voor de E38.

    Revisie van de koppelomvormer, zwaardere plaat (modificatie) en een zwaardere hogedrukpomp.

    (Modificatie?, doen ze dat dan bij GM niet?

    Nee, in Amerika gaan ze anders met automaten om. Daar zit op iedere hoek van de straat een automaten boer.)

    Nu ca 1500 Euro, zonder dat bij ca. 300.000km bak kapot en dus minstens het dubbele = >3000 Euro

    Dus????

    En dat alleen maar omdat ze denken dat je maar 300.000 km met een BMW rijdt.

    Nou dan is de motor net los.

    Ik heb vele BMW's met automaat gehad en tot nu toe nooit een kapotte bak gehad. Met de E32, 735 zelfs 500.000km met de bak en 600.000 met de motor met de toenmalige verversing.

    Dus wederom let op je zaken en vertrouw in dit geval de dealer (garage) advies beslist niet.

    Groeten.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • sander 528I e39 1998 br40034

    ruud

    de olie die bmw gebruikt de esso lt 71141 is toch een semi/half syntheet?

    kun je me nog vertellen hoe je exact met carsoft de bak en motor synchroniseren kan

    gr

  • Rob BMW520i E34 1991 VIN:BD38019

    Ruud,

    Dus als ik goed begrijp dan is de aller eerste verversing bij 100.000km en daarna na elke 50.000km???Dat is dan totaal anders dan BMW voorschrijft.

    Ik moet dan beslist geen E38 kopen,of zijn er nog meer types met zo'n gammele GM bak.

    Rob.

  • Vakman Ruud

    Deze E38, 730D is juist een uitzondering de meeste E38ers hebben een ZF bak.

    Maar de GM bak is niet slecht, wel minder als de ZF maar dat is geen reden om eraan voorbij te gaan.

    De economische waarde van de meeste BMW's is zo'n 350.000 km en dat is waarschijnlijk de reden dat men zegt dat er lifetime olie in zit. Want zo lang gaat de bak wel mee.

    Bij de E32 ging de km teller zelfs niet verder dan 300.000km

    Ik wil alleen waarschuwen, laat je niet bedotten en vervang de olie en filter zo snel mogelijk.

    Wellicht maak ik wel een film van de volgende verversing.

    Groeten.

    Ruud

  • rob gra

    wat ik zo om me heen hoor gaan de automatische versnellings bakken bij de wat zwaardere diesels ,330d, 530 etc.zoiezo maar 150000 a'200000 km mee . ik heb zelf een 330 diesel met automaat met 190000 km en bij mij is ie nog niet kapot gegaan maar ik rijdt wel op eieren .ik bedoel nooit kickdown in trappen ,geen aanhanger trekken en liever niet te zwaar beladen .ik kan verschillende mensen met ook een 330 d die bij 120000km al een kompleet nieuwe bak moesten hebben .het schijnt ook door het hoge koppel van de motoren te komen.

    ik denk ook wel dat olie verversen een goede zaak is ,maar als je echt een beetje doorrijd kun je beter een bmw met heel weing km kopen want met de als er zoveel op staat als bij mij 190000 km rijdt je met een soort tijd bom rond die ieder moment kapot kan gaan .kost toch al gauw 4000 euries zo n bakkie

  • Vakman Ruud

    Dat is maar ten dele waar.

    Als je ziet hoe veel metaalslijpsel er na 200.000km in de bak zit is dat duidelijk de boosdoener.

    De magneet die dat moet opvangen is dan zo verzadigd dat de olie slijppasta wordt en de hogedruk pomp en de koppelingsplaatjes er aan gaan.

    Ik zie het iedere keer met mijn eigen ogen en ga niet af op verhalen.

    Lees ik mijn ervaring: “”ik ben me rotgeschrokken " op dit forum maar eens.

    Ook wordt er bij een verversing maar 50% van de olie vervangen omdat rest in de koppelomvormer blijft.

    De bak is uitstekend geschikt tegen de hogere koppels dat zijn ook weer indianen verhalen heeft namelijk niets met de extra slijtage te maken.

    Groeetn.

    Ruud

    www.rapservices.nl

  • rob gra

    binnenkort moet mijn auto weer een beurt en ik wil zeker dat dat de olie vervangen wordt .(goeie tip) ik hoop dat de auto nog een half jaartje ( kmtje of 10000) heel blijft. dan ga ik gauw inruilen .ondanks dat het een heerlijke auto om te rijden is .vind ik de techniek zo fragile en kwetsbaar dat ik er eigenlijk niet normaal mee durf te rijden .een kapot versnellings bakkie of turbo of verstuivers o.id. en je ben gelijk falliet .Vakman Ruud schreef:

    >

    > Dat is maar ten dele waar.

    > Als je ziet hoe veel metaalslijpsel er na 200.000km in de bak

    > zit is dat duidelijk de boosdoener.

    > De magneet die dat moet opvangen is dan zo verzadigd dat de

    > olie slijppasta wordt en de hogedruk pomp en de

    > koppelingsplaatjes er aan gaan.

    > Ik zie het iedere keer met mijn eigen ogen en ga niet af op

    > verhalen.

    >

    > Lees ik mijn ervaring: “”ik ben me rotgeschrokken " op dit

    > forum maar eens.

    >

    > Ook wordt er bij een verversing maar 50% van de olie

    > vervangen omdat rest in de koppelomvormer blijft.

    >

    > De bak is uitstekend geschikt tegen de hogere koppels dat

    > zijn ook weer indianen verhalen heeft namelijk niets met de

    > extra slijtage te maken.

    >

    > Groeetn.

    > Ruud

    > www.rapservices.nl

  • Vakman Ruud

    Rob,

    Geloof me ik zie door mijn werk erg veel verschillende automerken bij collega garages en ik moet steeds concluderen dat BMW er erg gunstig vanaf komt qua reparaties en kosten.

    Vaak zeg ik tegen mijzelf “thank God for BMW's” als ik weer de kosten zie die bij zogenaamde goedkope merken in rekening worden gebracht voor de torenhoge arbeidskosten omdat die auto zo 'moeilijk te rapareren zijn.

    Laatst nog bij een Hyundai moest de nokkenassensor vervangen worden was 16 uur arbeid!!!!!!! omdat de halve motor uit elkaar moest.

    Bij BMW in het ergste geval maximaal 2 uur.

    Maar je zult nog wel denken aan mijn woorden als je het zelf mee maakt.

    Succes.

    Ruud

  • rob gra

    ik zeg ook zeer zeker niet dat bmw geen goed merk is begrijp me goed en ik weet dat bijv audi nog veel duurder is .

    ik heb deze auto nu 2 jaar en ongeveer 40000 km mee gereden maar toch vaak reparaties gehad geen grote dingen maar toch nog nooit een garage rekening gehad onder de 700.-

    een aantal kennissen van mij rijden allemaal 530d een 330d tourings een die hebben toch echt bijna allemaal wel een keer een automaat kapot gehad . en een aantal ook een turbo .een bij alle nog onder de 2 ton km s

    vandaar dat ik nogal angstig ben met deze auto .en rijdt alleen nog maar heel voorzichtig

    en hier na wordt voor mij gewoon weer een mercedes.loopt wat minder hard maar blijft wel heel

  • Martin 530d Touring 2001

    Volgens mij kan een automatenbak van een E39 530d wel tegen een stootje, zelfs een GM-product zoals ik bezit. Inmiddels ruim 280.000 op de teller staan en de bak functioneert nog steeds als nieuw. Wel heb ik op advies van Ruud de olie laten verversen en sindsdien schakelt de bak weer als vanouds. Natuurlijk ook veel te laat bij 240.000 maar beter laat dan nooit. Ik heb inderdaad gezien dat de magneetjes flink vervuild waren en kan ik niets anders dan Ruud's dringend advies, bijval geven. De meesten op ons forum zijn tenslotte geen lease-rijders en voelen dus direct de flinke kosten van een nieuwe cq revisie-bak in hun portemonnai. Doen dus!