Uiterst belangrijk voor alle automaten

• Rob

Het verhaal van de olieverversing klinkt aannemelijk, ik zou ook de olie van de automaat verversen (als ik er eentje zou hebben) mede n.a.v. jouw ervaringen.

Maar ik ben er eveneens vast van overtuigd dat de enorme koppels die de diesels de laatste jaren hebben gekregen mede oorzaak zijn van de afgenomen betrouwbaarheid van de bakken.

Ik denk dat de bakfabrikanten nog niet helemaal gewend zijn aan deze sterke groei en wat achterlopen met het voldoende aanpassen van de bakken op deze snelle trend.

Vanwege mijn baan kom ik wekelijks bij autobedrijven over de vloer en daar krijg je ‘de verhalen’ ook mee die hier door sommige mensen worden bevestigd.

Over hoge koppels gesproken:

BMW 123D 2.0, 204PK, 400NM (!):

http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/29/dan-nu-nog-even-officieel-123d

Groeten Rob

• rob gra

dat is ook een beetje mijn idee .die enorme koppels had je vroeger niet .

bij mercedes gaat een automaat bijna nooit kapot .maar die heeft ook niet zo n spectaculair vermogen als de bmw.

bij de ml 400cdi van mercedes gaat de bak ook heel vaak kapot maar die heb ook bijna 700 nm koppel

het idee dat een diesel motor makkelijk 300000 km kan lopen is in mijn ogen voorbij .op een uitzondering na natuurlijk ik denk dat een bmw diesel met 200000km op de teller goed aan het eind is .en door goed onderhoud ,onder andere bak olie verversen (wat ruud) zegt ) zal het misschien nog wel iets langer mee gaan maar het goeie is er wel vanaf.

• E39TD

ik heb een 530DA met 250.000 op het klokje. Niets mis mee, loopt nog steeds super. Ik geloof het automaatbakkenverhaal van ruud echter wel. Gewoon een kwestie van logisch nadenken. Het hele verhaal is te beredeneren. Alle olie vervuilt dus op zijn tijd vervangen lijkt mij logisch. Ook is belangrijk hoe je met je auto omgaat. Als een automaat uiterlijk 3 ton mee zou kunnen gaan dan koop je toch geen automaat met 2 of 2,5 ton op de klok. Ja, als er 3000 euro van de prijs af kan. Met alles wat automatisch of electrisch is geldt hetzelfde: ONDERHOUD. Ik denk dat veel mensen op dit forum zuinig op hun auto zijn maar er zijn ook andere. Vooral met die lease-autos: rij maar raak; is hij kapot komt er wel een andere ……

groet, tjalling

• rob gra

als je op internet naar de prijzen van 2e hands bmws kijkt zie dat bijv. een 530d met 100000km op de klok zomaar 6a'7 duizend euro s duurder is dan een met bijv 200000km op de klok . dat is hierom er kunnen zeer hoge kosten aankomen. .of niet er zijn altijd uitzonderingenE39TD schreef:

>

> ik heb een 530DA met 250.000 op het klokje. Niets mis mee,

> loopt nog steeds super. Ik geloof het automaatbakkenverhaal

> van ruud echter wel. Gewoon een kwestie van logisch nadenken.

> Het hele verhaal is te beredeneren. Alle olie vervuilt dus op

> zijn tijd vervangen lijkt mij logisch. Ook is belangrijk hoe

> je met je auto omgaat. Als een automaat uiterlijk 3 ton mee

> zou kunnen gaan dan koop je toch geen automaat met 2 of 2,5

> ton op de klok. Ja, als er 3000 euro van de prijs af kan. Met

> alles wat automatisch of electrisch is geldt hetzelfde:

> ONDERHOUD. Ik denk dat veel mensen op dit forum zuinig op hun

> auto zijn maar er zijn ook andere. Vooral met die

> lease-autos: rij maar raak; is hij kapot komt er wel een

> andere ……

> groet, tjalling

• olaf e38 750i

liever een nieuwe bak als een ster in de gril. ha ha

• E39TD

Die kilometerstand zal er zeker mee te maken hebben. Maar ik denk nog meer het bouwjaar die het prijsverschil maakt. Maar goed, ik heb ook liever een met 1 ton op de klok dan met 2 ton. Ruud bewijst dat je met een automaat probleemloos 5 ton kunt rijden met 1 versnellingsbak terwijl dit volgens de “geleerden” bijna niet mogelijk is….. ik heb mijn conculsie wel getrokken.

groet, tj

• rob gra

ik ook .olie laten verversen ,heel voorzichtig nog een klein jaartje doorrijden en gauw verkopen aan een of andere optimist die denkt dat ie er nog een paar ton bij ken rijden haha nog ff sparen voor een beetje nieuwere

• STERke

Rij zelf 535i automaat deze is van 1990 e34 schakeld als nieuw tot nu toe wel ververs ik regelmatig(bij aanschaf en nu na 25000 km) en hij heeft 323500 gelopen .

Ik hoop maar dat hij het nog lang volhoud wat kost dat trouwens als jij het doet ruud

• Rob

Als één persoon lang met een bak doet is voor jou dus voldoende bewijs om te concluderen dat het voor alle gevallen geldt?

Ruud is iemand die weet hoe je met de techniek om moet gaan, bij hem zal zoiets om die reden minder snel gebeuren.

Waar ik op doel is het gemiddelde en het lijkt er sterk op (gelet op de vele verhalen die je hoort, want nee ik heb geen onderzoek gedaan) dat bakken tegenwoordig minder lang meegaan bij auto's met een hoog koppel en dat wil dus niet zeggen dat èlke bak voortijdig sneuvelt. Het ligt ook aan de rijstijl en natuurlijk ook aan het onderhoud.

O.a. om bovengenoemde redenen, maar voornamelijk het meerverbruik van een automaat bij de 530D (in de stad 22%, op de snelweg 12,5% -cijfers van BMW zelf-) deden mij besluiten om een handbak aan te schaffen.

De 530D kun je overigens zo schakellui rijden dat je een automaatbak niet mist.

Groeten Rob

• E39TD

goeie morgen,

Zo bedoel ik het niet Rob. Tot voor kort hoorde ik niemand op het forum over verversing van de versnellingsbakolie. Ruud kwam met dit onderwerp. Als je niet weet dat je problemen met je bak kunt voorkomen door er op tijd nieuwe olie in te doen dan gaan de bakken inderdaad kapot. Ruud zegt dat je door verversing van die olie problemen voorkomt. Sander is ook iemand die meer verstand heeft van een BMW dan de gemiddelde rijder. Wist hij ook dat je dergelijke problemen kon voorkomen door verversing van de olie? Conclusie: Ruud heeft kennis in huis mbt een BMW die het gros van ons niet heeft en als Ruud dan zegt dat je door verversing problemen kan voorkomen, ja dan geloof ik dat en is dat voor mij voldoende reden om tot omschreven conclusie te komen.

Nu ga ik mijn auto wassen!

groet, tjalling