Olie lekkage

  • Balikci

    Beste leden,

    Mijn auto, een bmw 318i automaat bouwjaar 2002, met een N42 motor, lekt en/of verbruikt olie.

    Dat hij olie verbruikt dat kan ik zien aan de blauwe rook bij de uitlaat.

    Maar toch niet zo veel dat ik bij elke (ongeveer) 300km. 1 liter olie bij moet doen?

    Als er zoveel slijtage zou zijn aan de zuigerveren en/of klepsealtjes, dan zou de motor toch geen hoge compressie meten, denk ik.

    Bij koud motor is de compressie ruim 16 bar.

    Daarom denk ik ook aan een olielekkage.

    Rondom kleppendeksel is het droog.

    Oliefilterhuis en omgeving is droog.

    Kettinghuisdeksel is droog.

    Carterpan was rondom behoorlijk nat en dus pakking gelijk vervangen.

    Ik heb met de auto iets van 300km gereden en weer gecontroleerd, carterpan blijft droog.

    maar desondanks moest ik weer ruim 1 liter olie bij doen. Ik gebruik castrol 5w-30.

    Waar kan hij nog meer lekken, of is er inderdaad sprake van een grote slijtage van zuigerveren en of klepsealtjes?

    Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

    gr, Balikci

  • Rob530DH2002

    Als ie bij gas geven en dan direct gas loslaten even pluimt (vooral belast, dus het beste iemand achter je laten rijden en kijken) zijn de klepseals aan vervanging toe. Je kan best een goede compressie meten als er olieschraapveren en/of klepseals versleten zijn. Als je zelf blauwe rook ziet neem ik aan dat je dit stationair ziet, als ie dan al rookt zal ie bij belast rijden veel meer olie verstoken, dan is 1 liter op 300 km best mogelijk. Uitwendige lekkage die er in resulteert dat je elke 300 km moet bijvullen zal meer nattigheid veroorzaken dan louter een natte carterpan, dan zou je een olieplas moeten zien liggen op de plaats waar je de auto dagelijks parkeert. Hier wat meer info over verhoogd olieverbruik.

  • Balikci

    Beste Rob,

    Ten eerste wil ik je bedanken voor je reactie.

    De link die je hebt gegeven omvat een schat aan informatie wat betreft de olieverbruik. Daar ben ik je ook hartelijk dankbaar voor.

    Ik ga me daar verder indiepen en daarna zal ik het nodige werkzaamheden uitvoeren.

    Zoals je het beschrijft zal het op een motorrevisie neerkomen.

    Een gereviseerde motor vind ik heel erg duur. Dus het wordt revisie van de motor, die ik dan zelf ga doen om kosten te besparen.

    Ik denk dat ik alle pakkingen, zuigerveren, kleppen en klepsealtjes ga vervangen. Auto heeft 220.000 dkm. gelopen.Distributieketting vind ik niet echt noodzakelijk.

    Wat denk je zelf?

    ik hoor het graag van je.

    gr, Balikci

  • Ad

    hallo beste Balikci,

    Bij versleten klepseals kan men al een behoorlijk hoog olie verbruik krijgen.

    Dit is erg herkenbaar als men de motor start en hij gaat direct blauw pluimen uit de uitlaat.

    Dit komt doordat de olie druk nog aanwezig is en pas langzaam weg ebt als de motor word stil gelegd, daarna zakt de olie druk pas.

    De oliedruk die op dat moment nog in de motor aanwezig is, die zorgt er voor dat de olie door de lekke seals weg lekt boven op de zuiger(s).

    En dat is nu precies wat er nu gebeurt, de olie boven op de zuigers verbrand nu bij het starten, en dat geeft nu telkens de blauwe pluim.

    Verder lekt er tijdens het rijden ook olie in de verbrandings ruimte, en dat zie je dan ook terug als het blauw walmen, onder het rijden.

    Het is dus niet noodzakelijk, als de kleppen goed afsluiten, om de cilinderkop te demonteren, bij het vervangen van de klepseals.

    Neem dan gewoon een oude bougie, sla de porseleinen isolator er uit, en haal het binnenwerk uit de bougie, las er een luchtnippel op, en u kunt deze bougie nu gebruiken om de perslucht in de desbetreffende cilinder te gebruiken om de klep op zijn plaats te houeden.

    Het scheelt u dus de demontage van de cilinderkop, en uiteraard de onkosten van een kop setje.

    Het goed afdichten van de kleppen kan worden gecontroleerd d.m.v een compressie test!

    Op deze wijze heb ik al vele klepseals vervangen, en het gaat echt wreed goed, en het scheelt dus behoorlijk in de onkosten.

    Ik zelf heb ooit al eens een V6 benzine gehad die ook olie gebruikte, het verbruik zat rond de 1 liter op de 400 km.

    Dit verbruik werd dus veroorzaakt door 5 lekke klepseals.

    De beste wijze is, om gewoon alle seals te vervangen, u bent nu toch bezig, en de kosten zijn het niet gezien de seals weinig kosten, en uiteraard als u het zelf zou kunnen uitvoeren.

    Men gaat er te vaak van uit, dat het aan de zuigerveren zou moeten liggen, maar dat heeft u dus al bekeken met de compressie test, hoe de zuigerveren er aan toe zijn.

    Echter met de compressie test, neemt men uiteraard ook de afdichting van de kleppen mee.

    Een lekkage zou uiteraard ook nog de oorzaak kunnen zijn, maar dat is eenvoudig te zien aan de aanwezige lekage (es).

    Succes met de reparatie.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Balikci

    Hallo iedereen,

    Probleem is definitief opgelost.

    Ik heb het volgende gedaan:

    Motor d'r uit gehaald, klepsealtjes, zuigerveren, drijfstanglagers en koppakking vervangen.

    Olie ververst en oliefilter vervangen.

    Gelukkig is er geen blauwe rook meer.

    Alles bij elkaar heeft dat mij aan onderdelen incl. olie en filter, iets van 450 euro gekost.

    Ik reken maar geen arbeidsloon.

    Ik moet wel toegeven, het was een pittige klus.

    Jullie allemaal bedankt voor getoonde interesse en voorgedragen oplossingen.

    Met vriendelijke groet,

    Balikci

  • fsmit79

    Mag ik nog even een oud draadje gebruiken?

    Ad,

    ik probeer je via diverse fora te bereiken, vanwege je berichtje over vervangen van klepseals…

    Hoe kan ik je bereiken?

    Alvast bedankt!

    groet Frank

  • Ad

    Hallo beste Frank,

    Ik lees net dat je me aan het zoeken bent.

    Wat is er aan de hand.

    Je hebt me gezocht op diverse fora, maar heb dat dus niet gelezen of mee gekregen, sorry, beste Frank.

    Ik zal dus met regelmaat ook hier even kijken.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    Haha, en nu ben ik een tijdje met andere dingen bezig geweest :)

    Ik las in één van de onderwerpen dat je al vaak de klepseals hebt vervangen zonder de nokkenas te verwijderen. Ik vond een filmpje van bavarian auto's in Amerika, en begrijp nu zo'n beetje wat de bedoeling is. Onze E61 525i heeft vermoedelijk ook nieuwe klepseals nodig, getuige het olieverbruik. Inmiddels heb ik de motor geflushd en behandeld met een goedje van Wynns, maar tot op heden lijkt het slechts verergerd. Helaas heb ik nog geen bedrijven gevonden die deze reparatie kennen of zouden willen leren, laat staan dat ze de juiste gereedschappen hebben.

    Ik zou dus graag eens verder met je praten over hoe het werkt, zodat ik kan inschatten of het iets is dat ik zelf kan ondernemen en desnoods de gereedschappen uit Amerika laat overkomen. Nog liever doe ik dat met hulp van iemand die er ervaring mee heeft en weet wat hij doet (lees: met jou :)).

    Kan ik je ergens bereiken? Je kunt natuurlijk ook mij een privé berichtje sturen, dan stuur ik je een email adres of telefoonnummer.

    Alvast super bedankt voor je berichtje!

    groet Frank

  • Ad

    Hallo beste Frank,

    Ik denk dat u mijn verhaal niet helemaal juist heeft gelezen.

    Maar dat mag de pret verder ook niet drukken.

    Ik schreef dus, dat ik de klepseals heb vervangen, zonder de kop te lichten.

    Dit was dus gewoon met de hulp van de persdruk van de lucht die geleverd werd door een compressor.

    De lucht nippel heb ik dus op een leeg gehaalde bougie gelast, en aangesloten op de compressor.

    Daar deed ik uiteraard wel een compressie test voor uit voeren, anders werkt deze methode niet.

    Sleutelen aan andere auto's dat doe ik al 8 jaren niet meer, dat laat mijn gezondheid niet meer toe.

    Ik beperk mij enkel nog tot de noodzakelijke reparaties aan de eigen auto.

    Zo is een reis tijd per auto voor mij haast niet te doen, daar beperk ik mij ook tot max 45 minuten, langer is niet haalbaar.

    Voor de langere reis tijden, dan moet ik al een caravan aan koppelen voor de nodige voorzieningen.

    En dit alles door toedoen van de heren chirurgen, die helaas niet weten wat ze doen..

    De medische missers dus.

    Gezond het ziekenhuis in, en als wrak uit het ziekenhuis vertrekken, met alle nodige problemen naderhand.

    Zo mag ik niet alles meer doen, teveel beperkingen om op te noemen, knap FC Knudde.

    Terwijl ik een echte doener was voor de operaties, die allen zijn mis gegaan.

    Nu zit ik tegen een operatie die zeer risico vol is aan te hikken, doen of niet doen. ( Nee, niet in het zelfde ziekenhuis, daar zet ik geen voet meer over de drempel! )

    Dat is een hele grote en zeer moeilijke keuze, het kan me mijn leven kosten.

    Desondanks zie ik alles zeer zonnig in, en blijf erg positief in het leven staan.

    Sorry, beste Frank.

    Als ik gezond geweest was, dan had ik u erg graag geholpen.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Veel sterkte bij je beslissing m.b.t operatie Ad, ik hoop dat je de juiste keuze gaat maken.