Ik heb sinds enkele maanden een E46 318i (N42) uit 2002 met 140.000 km motor waarvan het olieverbruik 1:800 was. Met een motorflush en nabehandeling van Forte steeg het verbruik naar 1:650. Bijkomende storingen knipperende ASR, ABS,EL, variabele klephoogte storinglampjes, storing Lambda sonde daardoor motor regelmatig in noodloop, storing versnellingsbak waardoor deze ook in noodloop.
Bij de BMW dealer adviseerde men een revisie motor ivm ovale cilinders en versleten klephoogte regeling.
Een bekende motor specialist in Tilburg heeft een diagnose gesteld en kwam tot de conclusie dat een aantal hydraulische klepsoters niet goed meer functioneerden, de distributieketting en geleiders versleten waren, de klepseals versleten waren en de distributiespanner niet meer functioneerde.
De enorme ruimte in de distributieketting zorgde er kennelijk voor dat de meetwaarden uit de bandbreedte van het regelbereik van het motor management liepen waardoor onder het rijden de eerder genoemde lampjes gingen branden en storingen optraden.
Op 11-april zijn de klepseals, hydraulische klepstoters, distributie en geleiders vervangen alsmede de kleppendekselpakking en oliefilterpakking. De kop is er niet af geweest.
Inmiddels is is het 11 juni en bijna 4000 km gereden en heb ik geen enkel probleem meer gehad op een brandend lampje van de (kennelijk nog zwaar vervuilde) lambda sonde na 1000 km. Deze is gereset met het contact uit en aanzetten en heeft zich daarna niet meer laten zien. Het oliepijl staat net onder het maximum dus het olie verbruik is te verwaarlozen. Wiebrand bedankt voor je vakkundige diagnose en reparatie.