Mijn 7 serie met N62 motor is een tijdje geleden naar de dealer gegaan. De auto had het probleem dat hij af en toe last had van misfires. Bij een koude start startte de auto normaal maar hij liep vervolgens niet helemaal soepel meer na een minuut rijden. Als ik het dorp uitrijdt, altijd 2 a 3 minuten later, moet ik optrekken naar 80km/u. Op dat moment trekt de auto niet soepel op en gaat af en toe het Check Engine lampje aan. Soms gaat het aan/uit/aan/uit en soms blijft het aan. De ene keer rijdt de auto vanaf dat punt gewoon normaal, maar de andere keer blijft hij op 1 cylinder minder lopen. Bij opnieuw starten is het probleem meteen weg. (het schijnt zo te zijn dat bij meerdere misfires achter elkaar de benzinetoevoer wordt uitgeschakeld naar die cylinder waardoor hij slecht blijft lopen totdat je opnieuw start).
De bougies en bobines zijn vernieuwd maar het probleem ging niet weg. Er zat wel olie op de bougies en na wat zoekwerk en tips is de auto naar de BMW dealer gegaan om de klepdekselpakkingen te vernieuwen omdat de olie daardoor naar de bougies liep. De dealer heeft de pakking vernieuwd en de deksels zelf ook omdat die iets vervormd waren. Het probleem was echter niet weg. Ze hebben toen verder gezocht en uiteindelijk bleek dat bij 2 cylinders de compressie bij koude start maar de helft was van wat hij zou moeten zijn: 6 i.p.v. 12. Ze hebben alle kleppen, wanden en cylinders bekeken maar die waren brandschoon en als nieuw. Ze konden geen spoor van slijtage vinden en dat komt overeen met de staat van onderhoud want er is nooit 1 euro op de auto bespaard en alle oliewissels zijn op tijd gedaan met originele olie. Benzinedruk was ook prima en filters waren schoon. Ze hebben de motor geflushed maar dat maakte geen verschil en ook het schoonmaken van de stelmotoren van de vanos assen hebben ze geprobeerd maar dat hielp niet. Vervolgens hebben ze de valvetronic onderzocht omdat dat een bekende kwaal is van de N62 motoren. De excentrische assen en andere onderdelen zagen er ook nog als nieuw uit, maar volgens de dealer moest het probleem wel in 1 van deze onderdelen zitten, maar zeker waren ze echter niet omdat ze geen slijtage zagen. De reparatiekosten voor het vervangen van de 2 assen en bijbehorende 32 armen liepen tegen de 5000 euro's met geen enkele zekerheid dat het probleem ermee was opgelost. Er zijn geen foutcodes aanwezig van de valvetronic motoren of de sensor. Toen de dealer de 2 valvetronic motoren loskoppelde liep de auto perfect (hij klonk ook anders ineens, superstil ipv met een kleine zoem) en was alles prima, waardoor ze nog meer dachten aan de valvetronic. De auto schiet na een km of 6 in noodloop wanneer de 2 motoren zijn losgekoppeld en de auto wil dan niet optrekken of harder dan 60km/u rijden.
Wat raar is dat het probleem er de ene dag wel is en de andere niet (warme of koude dag maakt geen verschil). Excentrische assen en armen slijten gelijkmatig en als ze versleten zijn repareren ze zichzelf niet ineens en ze konden geen enkele slijtage zien waardoor ze toch twijfelden. Ook is het dan raar dat het bij 1 of 2 cylinders is en niet bij allemaal.
Ik kreeg via internet nog de tip om de luchtmassameter los te halen en dat heb ik gedaan. De auto heeft dan ook meteen geen misfires meer, maar hij trekt dan wel vaak slecht op en valt bij koude motor soms uit bij het optrekken vanaf stilstand. Verder loopt hij net zo prima als wanneer de valvetronic motoren zijn losgekoppeld. Het is alleen niet duidelijk of dit zou wijzen op een slechte luchtmassameter of dat deze invloed heeft op de werking van de valvetronic.
Ik wil de auto best laten maken, maar de vraag is wat precies en bij wie? Verklaart slijtage in de valvetronic de slechte compressie, die soms wel en soms niet goed is? Ik zou namelijk denken dat de valvetronic de kleppen minder ver opent wanneer er slijtage is, maar dan heb je toch alleen maar meer compressie i.p.v. minder. Minder compressie kun je volgens mij alleen hebben als er een klep niet helemaal goed meer sluit. Kan het anders bijv. ook de motoren of sensor van de valvetronic zijn terwijl er geen foutmeldingen zijn? De motoren en sensoren schijnen vaker te slijten dan de valvetronic zelf. En kun je bijv. ook alleen de slechte armen vervangen van de valvetronic terwijl je de andere armen en de excentrische assen laat zitten?
Best een complex probleem met misschien niet 1,2,3 een antwoord via internet, maar toch ben ik benieuwd wat jullie aannemelijk lijkt en kennen jullie misschien een goede BMW expert in Zeeland die dit tegen redelijk tarief zou kunnen maken? Bij de dealer zelf zie ik deze reparatie niet zitten vanwege het kostenplaatje.
Alvast bedankt!