BMW 735i E65 misfires koude start

  • magel725

    Mijn 7 serie met N62 motor is een tijdje geleden naar de dealer gegaan. De auto had het probleem dat hij af en toe last had van misfires. Bij een koude start startte de auto normaal maar hij liep vervolgens niet helemaal soepel meer na een minuut rijden. Als ik het dorp uitrijdt, altijd 2 a 3 minuten later, moet ik optrekken naar 80km/u. Op dat moment trekt de auto niet soepel op en gaat af en toe het Check Engine lampje aan. Soms gaat het aan/uit/aan/uit en soms blijft het aan. De ene keer rijdt de auto vanaf dat punt gewoon normaal, maar de andere keer blijft hij op 1 cylinder minder lopen. Bij opnieuw starten is het probleem meteen weg. (het schijnt zo te zijn dat bij meerdere misfires achter elkaar de benzinetoevoer wordt uitgeschakeld naar die cylinder waardoor hij slecht blijft lopen totdat je opnieuw start).

    De bougies en bobines zijn vernieuwd maar het probleem ging niet weg. Er zat wel olie op de bougies en na wat zoekwerk en tips is de auto naar de BMW dealer gegaan om de klepdekselpakkingen te vernieuwen omdat de olie daardoor naar de bougies liep. De dealer heeft de pakking vernieuwd en de deksels zelf ook omdat die iets vervormd waren. Het probleem was echter niet weg. Ze hebben toen verder gezocht en uiteindelijk bleek dat bij 2 cylinders de compressie bij koude start maar de helft was van wat hij zou moeten zijn: 6 i.p.v. 12. Ze hebben alle kleppen, wanden en cylinders bekeken maar die waren brandschoon en als nieuw. Ze konden geen spoor van slijtage vinden en dat komt overeen met de staat van onderhoud want er is nooit 1 euro op de auto bespaard en alle oliewissels zijn op tijd gedaan met originele olie. Benzinedruk was ook prima en filters waren schoon. Ze hebben de motor geflushed maar dat maakte geen verschil en ook het schoonmaken van de stelmotoren van de vanos assen hebben ze geprobeerd maar dat hielp niet. Vervolgens hebben ze de valvetronic onderzocht omdat dat een bekende kwaal is van de N62 motoren. De excentrische assen en andere onderdelen zagen er ook nog als nieuw uit, maar volgens de dealer moest het probleem wel in 1 van deze onderdelen zitten, maar zeker waren ze echter niet omdat ze geen slijtage zagen. De reparatiekosten voor het vervangen van de 2 assen en bijbehorende 32 armen liepen tegen de 5000 euro's met geen enkele zekerheid dat het probleem ermee was opgelost. Er zijn geen foutcodes aanwezig van de valvetronic motoren of de sensor. Toen de dealer de 2 valvetronic motoren loskoppelde liep de auto perfect (hij klonk ook anders ineens, superstil ipv met een kleine zoem) en was alles prima, waardoor ze nog meer dachten aan de valvetronic. De auto schiet na een km of 6 in noodloop wanneer de 2 motoren zijn losgekoppeld en de auto wil dan niet optrekken of harder dan 60km/u rijden.

    Wat raar is dat het probleem er de ene dag wel is en de andere niet (warme of koude dag maakt geen verschil). Excentrische assen en armen slijten gelijkmatig en als ze versleten zijn repareren ze zichzelf niet ineens en ze konden geen enkele slijtage zien waardoor ze toch twijfelden. Ook is het dan raar dat het bij 1 of 2 cylinders is en niet bij allemaal.

    Ik kreeg via internet nog de tip om de luchtmassameter los te halen en dat heb ik gedaan. De auto heeft dan ook meteen geen misfires meer, maar hij trekt dan wel vaak slecht op en valt bij koude motor soms uit bij het optrekken vanaf stilstand. Verder loopt hij net zo prima als wanneer de valvetronic motoren zijn losgekoppeld. Het is alleen niet duidelijk of dit zou wijzen op een slechte luchtmassameter of dat deze invloed heeft op de werking van de valvetronic.

    Ik wil de auto best laten maken, maar de vraag is wat precies en bij wie? Verklaart slijtage in de valvetronic de slechte compressie, die soms wel en soms niet goed is? Ik zou namelijk denken dat de valvetronic de kleppen minder ver opent wanneer er slijtage is, maar dan heb je toch alleen maar meer compressie i.p.v. minder. Minder compressie kun je volgens mij alleen hebben als er een klep niet helemaal goed meer sluit. Kan het anders bijv. ook de motoren of sensor van de valvetronic zijn terwijl er geen foutmeldingen zijn? De motoren en sensoren schijnen vaker te slijten dan de valvetronic zelf. En kun je bijv. ook alleen de slechte armen vervangen van de valvetronic terwijl je de andere armen en de excentrische assen laat zitten?

    Best een complex probleem met misschien niet 1,2,3 een antwoord via internet, maar toch ben ik benieuwd wat jullie aannemelijk lijkt en kennen jullie misschien een goede BMW expert in Zeeland die dit tegen redelijk tarief zou kunnen maken? Bij de dealer zelf zie ik deze reparatie niet zitten vanwege het kostenplaatje.

    Alvast bedankt!

  • magel725

    Zou het mogelijk zijn dat 1 of beide stelmotoren van de valvetronic niet lekker werken? Dat bij koude start de kleppen niet helemaal lekker sluiten omdat de stelmotor ze niet ver genoeg dicht zet. Dat verklaart dan dat ze niet genoeg compressie hebben. En dat daarom bij het optrekken van 50 naar 80 de motoren ook moeite hebben met de kleppen goed te stellen waardoor het optrekken niet soepel gaat? Bij warme motor is dan het effect kleiner maar niet weg en dat er geen foutcode is kan dan liggen aan dat de motor wel werkt maar niet helemaal goed. Is dit een juiste theorie?

  • Rob530DH2002

    Zoek eens contact met Vakman Ruud hier op het forum: http://bmw.startpagina.nl/prikbord/read.php?356,13569558,16494616#msg-16494616

  • magel725

    Dankje! Heb hem een tijdje geleden gemaild maar nog niets gehoord. Hoop dat hij kan helpen. :)

  • Hennie

    Frustrerend verhaal en mijn 735i heeft hetzelfde.

    De specialisten van SAYAR in Haarlem (toppers) zijn er ook intens mee bezig geweest, maar hebben ook vermoedens, waarbij het ook niet zeker is dat het ook daawerkelijk de reden en oplossing is.

  • Hennie

    Na veel leeswerk en zoeken vond ik dat al de beschreven complexe problemen (en tegenstrijdige mogelijke oorzaken door de Valvotronic ook veroorzaakt kunnen worden door een defecte Camshaft Position Sensor. Het defect kan veroorzaakt worden door oververhitting of vibratie.

    Materiaalkosten (100 euro voor de sensor + afdichtring) en redelijk eenvoudige vervanging kunnen alle misfiring wisselend in verschillende cylinders, vermogensverlies, schuddend stationair draaien op 7 cylindersaf en toe startprobleem en olie bij de ingangen van de bougie oplossen!

  • magel725

    Heb je misschien een link naar waar je deze info hebt gevonden? Is die sensor makkelijk bereikbaar en zelf te vervangen? Ik vraag me wel af hoe een kapotte sensor de olie bij de ingangen veroorzaakt, want dat zou alleen door enorme overdruk of slechte pakkingen moeten kunnen komen. Het zou wel tof zijn als het d.m.v. zo'n oplossing is op te lossen.

    Ik heb van Ruud helaas nog geen reactie gekregen dus ik denk dat ik misschien naar een andere BMW specialist ga. Ik wil het graag opgelost hebben.

  • T. Peene

    Dat is zeker erg frustrerend. Op internet kom je het valvetronic probleem nauwelijks echt tegen, en in die gevallen is het overduidelijk dat er echt slijtage is. Het is leuk dat een motor zo verfijnd is, alleen niet leuk dat problemen niet op te lossen blijken, zelfs niet door specialisten. Tenzij ze willekeurig onderdelen gaan vervangen die per stuk >400 euro zijn komen ze er niet achter bij dit type.

  • Bmw

    Hai ik ken het probleem vaak gehad als de auto tegen de 200.000

    loopt verslijt de variablenocke ass

    ik heb meerdere klanten gehad met dit probleem ook de n62 motor

    oplossing doordat de variabele nokke ass extra lucht moet binnelaten wat hij niet doet stuurt hij  verkeerde informatie naar de computerbox waar door hij weet dat de cilinder niet genoeg mengesel krijgt of lucht wordt de cilinder uitgeschakelt dat laat de motor biberen en motormanagemamt aan gaat haal de stekker van de vanos er uit(tijdelijke oplossing)

    vervang de ass

  • Sergio

    Bmw is helemaal voor mij! Het is de veiligste plek om mijn King Billy Casino te spelen