Net niet op temperatuur 330d

• ilbass@zonnet.nl

Ik heb een 330d E46 uit 2003 met 252.000 km op de teller. Sinds kort komt de temperatuurmeter net niet in het midden te staan zoals ik gewend bij ook bij mijn E39 kwam hij altijd precies in het midden te staan. Kaarsrecht.

Stel dat bij een koude motor 0% is en als hij in het midden staat bij een warme motor 100% komt hij net op de 90 %. Bij de stoplichten wil hij nog wel naar de 95-100 % maar zodra ik weer een stukje rij zakt hij terug naar de 90%.

Ik vermoed een defecte thermostaat. Echter heb ik ook gehoord dat er twee thermostaten in zitten. Klopt dit ?

En als ik toch de thermostaat ga vervangen vinden jullie het raadzaam om ook de waterpomp te vervangen of is dit overbodig ?

Graag jullie mening.

Gr.

• Rob530DH2002

Inderdaad, 2 thermostaten bij automaatbakken. Er is dan namelijk ook nog een EGR thermostaat, zie de eenvoudige reparatie in dit filmpje. Waterpomp alleen vervangen als ie stuk is.

http://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAkiU

• Marnix

150 kw 330d bj 2003 handgeschakeld heeft maar 1 thermostaat.

• yup

Volgens mij is een belangrijke indicatie dat de EGR thermostaat stuk is (indien die erop zit!!! bij jou niet dus!) dat de temp meter niet voorbij het eerste streepje gaat.

Dus zowiezo niet van toepassing bij jou. Gewoon thermostaat vervangen en gaan met die banaan, zou ook de kvs laten verversen als dat lange tijd niet is gebeurd.

• ilbass@zonnet.nl

Thanks mensen.