E61 530d start regelmatig niet

• fsmit79

Mijn nieuwe E61 530d start dan weer wel dan weer niet. Gisteren na 1 uur afkoelen, vandaag na 4 minuten en vanavond na 2,5 uur afkoelen wilde hij niet starten..

Startmotor draait rond, wil soms bijna aanslaan maar overgrote deel gewoon niets. Als hij aansluit is het ook direct keurig aanslaan en lopen zonder problemen.

Geen foutmeldingen, lampjes etc.

Heb onder de afdekkap van de motor geen gekke dingen kunnen vinden, de zekering 50 voor de brandstofpomp is in orde.

Als hij wel start, maakt de pomp onder de stoel best veel herrie. Wat is het onderdeelnummer? Kan het niets eens vinden op realoem….

Ik verdenk ofwel de opvoerpomp onder de stoel, ofwel de nokkenassensor. Kan iemand me vertellen welke onderdeelnummers dat zijn?

VIN=B510775

En wat helemaal fantastisch zou zijn: waar zit de sensor en hoe vervang ik m?

Alvast reuze bedankt en good to be back!

groet Frank

• Rob530DH2002

Ik heb ‘m ook niet op de normale manier gevonden, maar nadat ik je VIN heb ingevoerd gebruikte ik daarna (voor het eerst) de zoekfunctie en zocht op ’pump', na wat scrollen vond ik deze sectie waar de opvoerpomp bij staat.

• fsmit79

Dankje Rob,

dat is best een prijzig dingetje! En tweedehands is wachten op de volgende keer dat ie wegvalt.

Vanmorgen koude start tik lopen. Net na 1 uur rijden voor de gein direct nog even gestart, niks….En wel een gezoem onder de auto bij het contact aanzetten. Als ie vanmiddag rond 14:00 weer zonder problemen start, ligt het wel heel erg voor de hand dat het de nokkenassensor is, toch?

Dan maar direct langs de dealer rijden of ze dat ding hebben liggen, want ik wordt er best nerveus van. Zit er de hele dag in dus hij moet het gewoon doen.

• Rob530DH2002

Volgens mij maak je een goede kans dat het de nokkenas sensor is gelet op de verschijnselen, maar let op, een defecte brandstofopvoerpomp kan dacht ik evengoed geluid maken. Dan levert ie maar een beetje druk, niet genoeg om de motor te laten lopen, maar genoeg om jou te doen geloven dat ie functioneert.

• Marnix

Een soort gelijk probleem is bij mij opgelost door het brandstofpomp relais uit en in zijn sokkel te stoppen.

Ik had ook de verschijnselen die jij omschrijft. Voor de zekerheid toch even laten uitlezen.

• fsmit79

Nou, de relais even vervangen kan natuurlijk altijd even snel.

Heb vandaag maar een nieuwe sensor gekocht en die net vervangen. Morgen een dagje met wat afspraken dus als het weg is, 75% kans dat het verholpen is. En mocht het terug komen, dan probeer ik eerst het relais (in de kofferbak neem ik aan? Welke is het?) en ga ik nog voor het weekend op zoek naar een vervangende pomp. Een nieuwe kost ruim 200euro dus een tweedehandsje eerst maar.

• Marnix

Bij een 330d zit ie achter het dashbord kastje, 2e van links. Voor 5 serie weet ik het niet.

• theone

Als het de nokkenassensor is dat moet bij het uitlezen dit naar voren komen.

Had zelf zoiets dergelijks bij mijn E46, niet meer starten, startmotor ging gewoon rond.

Na 10 minuten wachten deed hij het weer.

Naar de garage en laten uitlezen en bij mij was het de krukassensor.

Dus lijkt me sterk dat het in jouw geval de nokkenassensor is, dan zou je het moeten zien bij het uitlezen.

Toen hij bij mij niet startte gingen de gele driehoek in het midden branden en het uitroepteken geloof ik.

Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Succes.

• Rob530DH2002

Niet zeker hoor, ik heb op dit forum vaker voorbij zien komen dat een onbetrouwbare nokkenassensor niet werd ontdekt m.b.v. uitlezen, maar dus wel de oorzaak was van problemen.

• fsmit79

We gaan het meemaken. Vandaag weinig warme starts gehad, maar toch geen enkel probleem meer. Een keer na 10 minuten, een keer na 1 uur en een keer na 20 seconden en allemaal geen probleem.

Dus morgen en vrijdag zullen we er achter komen.