UITLAATSPRUITSTUK BMW E61

• erwin.schiets@telenet.be

Hallo,

Mijn bmw 525D e61 2004 met 1400000 km.

Telkens ik smorgens mijn wagen start ruik ik een beetje uitlaatgas.

Volgens mijn garage is mijn uitlaatspruitstuk gebarsten,en zou dat moeten vervangen worden.

indien dat vervangen wordt,kan het zijn dat de turbo ook gebarsten is.

Heeft iemand daar ervaring mee?

• fsmit79

Ik heb toevallig net wat onderzoek gedaan naar gescheurde uitlaatspruitstukken. Het is vaak de oorzaak van een uitlaatgaslucht in je interieur en lastig te zien van bovenaf. Oorzaak is dat de spruitstukken van RVS zijn, en die scheuren kennelijk gewoon. Lassen is vaak een kortstondige oplossing, vervangen met het spruitstuk van de E39, die zijn van gietijzer, is het beste. Laten vervangen kost volgens drie garages circa 600euro. Je kunt er lang mee doorrijden, maar er komt een moment dat er foutmeldingen komen. Met google vind je overigens best wat doe-het-zelf beschrijvingen. Het is een forse klus maar schijnt te doen te zijn.

n

ok,bedankt

Ben je zeker dat een uitlaatspruitstuk van een e39 past op een e61?

Mvg.

• fsmit79

Dat is wat ik lees, maar dat moet je zeker even navragen. De onderdeelnummers verschillen natuurlijk want bij de E39 is het gietijzer, bij de E61 RVS (dacht ik), maar de pasvorm zou overeen moeten komen. (E39= 11622244964, bij de E61 = 11627788422).

• Rob 525d E60

Het schijnt dat je rond de 200000km het spruitstuk moet vervangen.

Door het steeds uitzetten en krimpen van het spruitstuk, komen er scheurtjes in.

Ik heb hem vorig jaar laten vervangen.

Is een hele klus omdat je er moeilijk bij kan komen.(waar kun je tegenwoordig nog wel makkelijk bij bij een BMW?)

Verstuivers moeten eruit, kleppendeksel eraf.

Mvg

Rob

• fsmit79

Ben eigenlijk wel benieuwd wat Erwin Schiets nu gedaan heeft met zijn auto…

Hallo, ik heb mijn auto nog niet laten herstellen,voorlopig nog niet te veel hinder van.ben eigenlijk nog aan het uitzoeken,

of een uitlaatspruitstuk van een e39 ook kan gebruikt worden voor een e 61,dat materiaal zou veel sterker zijn.