E46 320d ratel met gasgeven en stationair

• yup

Mijn 320d 150pk van 2003 (5bak) heeft de volgende problemen:

Wanneer de motor koud is pendeld het stationair toerental, je ziet dat ook aan het interieurverlichting bijv.(word zwakker en weer sterker aan de ritme van het pendelen) Als ik de achterruitverwarming aanzet word het minder. Met warme motor is het vrijwel helemaal weg. Je ziet de toerenteller ook pendelen (moet je wel opletten).

Als ik flink gasgeef in 2 vanuit lage toeren voel en hoor ik een ratel vanuit de achterzijde komen? Als je keihard in zijn 1 optrekt voel en hoor je dat ook maar veel minder het is vooral in zijn 2. Het komt echt vanachter want achterbankpassagier zegt dat ie het onder zijn kont voelt. Wat zou dit kunnen zijn aandrijfas? Diff zelf? Iets anders?

Alvast bedankt

• Rob530DH2002

Problemen met stationairloop (net als andere storingen) altijd eerst beginnen te zoeken bij de simpelst mogelijke oorzaken. De stationaire lucht regeling kan vervuild of kapot zijn, dus bekijk deze en reinig of vervang indien nodig. Check ook op luchtlekkages in het inlaattraject en als de boel toch al open ligt meteen op vervuiling van de EGR. Is er niks optisch te vinden dan blijft er al snel niets anders over dan (laten) uitlezen om veel zoekwerk en onnodige reparaties te voorkomen. Wat betreft de rammel aan de achterzijde, dit kan werkelijk van alles zijn. Van een lullig loszittend hittescherm van de uitlaat tot het ergst denkbare scenario, een gescheurde achterbrug. Je zal dus de auto van de onderzijde moeten (laten) inspecteren.

• Marnix

Wat ik zoal hier op het forum tegenkom mbt tot schommelend toerental zijn:

- kapotte sensor

- Vacuumlek.

Deze post lijkt erg op jouw probleem:

http://bmw.startpagina.nl/prikbord/16918672/bmw-740-electronisch-probleem#msg-16918672

Ook heb ik ergens gelezen dat vage problemen beter met DIS uitgelezen kunnen worden als de standaard ‘alle merken garage’ apparatuur, er is ergens een post van Vakman Ruud.

Even langs de dealer of VM Ruud zou de ergenis aanzienlijk kunnen verkorten.