het spoelen van de automaat

  • Frits (X3 2.5i)

    Hallo allemaal.

    Ik lees hier af en toe dat het goed is om de automaat te spoelen. Onlangs reed ik met mijn X3 over een metalen voorwerp waardoor het deksel/carter van de automaat lek sloeg. Dit deksel is vervangen door een nieuwe. Ook de olie is vernieuwd. Komt dit erop neer dat de automaat nu als het ware ook is gespoeld?

    Groet,

    Frits

  • Rob530DH2002

    Is ook het filter vervangen? Als de olie is aangevuld na de reparatie is er niet echt sprake van spoelen, dus er circuleert nog een deel oude olie in de bak. Er zijn namelijk delen waar oude olie in blijft staan al tap je de bak af. Bij spoelen wordt de olie na vervangen nog één of meerdere keren vervangen. Tussendoor wordt gereden om de oude olie goed te mengen met de nieuwe. Allemaal heel inefficiënt, maar dat hoort blijkbaar bij conventionele automaatbakken, die ook nog eens het brandstof verbruik aanzienlijk verhogen t.o.v. handbakken.

  • Ad

    Hallo beste Frits,

    Ik lees vaak dat dan net de problemen beginnen, met het spoelen van een automaat.

    Bij het spoelen blijft er een residu en los vuil achter in het kleppenblok.

    En als er rest vuil achter blijft in het kleppenblok, dan werkt de automaat erg rottig, word bokkig heeft nukken en schakelt soms erg slecht.

    Zie het maar als dat wanneer u een waterleiding die geen water meer geeft als de kraan niet word geopend! Dat veroorzaakt dat losse vuil in het kleppenblok, de hydraulica werkt niet meer, want op sommige delen blijft de klep dicht waar deze net geopend dient te zijn!

    Wat men beter kan doen, dat is dat de carter pan laten demonteren, het filter er uit en het kleppenblok laten uitbouwen en laten demonteren en alle veertjes en balletjes laten vervangen, heyt huis van het kleppenblok laten reinigen in de daarvoor ontworpen reinigings machine.

    Daarna alle veertjes en balletjes, die de klepjes vormen, weer plaatsen en het kleppenblok sluiten en in de bak laten monteren.

    De bak op temperatuur laten vullen, en daarna een test rit uitvoeren, waarna de auto weer op de brug gaat om te controleren of er geen lekkages aanwezig zijn.

    Dit is de beste manier om de bak een service beurt te laten geven, en wel steeds tussen de 80.000 en de 100.000 km.

    Spoelen, ik zou er echt niet aan beginnen of er aan denken zelfs!

    Vaak gaat men dus naar ZF in Dortmund, ik lees nooit geen enkel klacht over problemen van de automaat, die daar hun service beurt heeft gehad, iedereen is er erg enthousiast over!

    Maar dat heeft men allemaal zelf in de hand.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Al dit soort gedoe is voor mij reden om nooit een conventionele automaatbak aan te schaffen. Mijn 530D van 2002 geeft met automaat 22% meerverbruik in de stad en 12% meerverbruik op de snelweg, ondanks de lock-up in hoogste versnelling (BMW cijfers!). Zwaar verouderde techniek die vandaag de dag nog steeds in ‘moderne’ auto's wordt gelepeld. Waarom zwaar verouderd? Omdat automatische gangwissel in mijn ogen nog geen 5% meerverbruik zou mogen opleveren, laat staan 22%.