waarschuwingslampje remsysteem

• Frits (X3 2.5i)

Vanmiddag kwam ik met mijn X3 (van 2006, type 2.5i met automaat, benzinemotor) in een file terecht. Gedurende enkele kilometers reed ik stapvoets met stationair draaiende motor. Toen de file oploste en ik gas gaf om harder te rijden, haperde de motor en ging het waarschuwingslampje van het remsysteem oranje branden. Met haperen van de motor bedoel ik dat hij niet reageerde op het gas maar stationair bleef, enigszins stotend. Ik zette de auto stil aan de kant en zette de motor uit. Het tankje met remolie bleek gewoon vol. Na een minuut startte ik de motor en kon ik gewoon wegrijden alsof er niets aan de hand was. Het waarschuwingslampje brandde ook niet. Ik vraag me af wat dit kan zijn; iemand een idee?

• Marnix

Oranje betekend laag vloeistofniveau oid, iniedergeval niet levensbedreigend.

Als de storing niet terug komt zou ik bij de volgende beurt melden of ze bij het uitlezen van het storinggeheugen even willen noteren wat er aan de hand was.

Komt de storing terug laat 'm dan uitlezen bij je garage.

• ad

Hallo beste Frits,

Zelfs een oranje lampje van de remmen betekent dat u geen enkel risico kan nemen!

Hoe sneller u de auto laat uitlezen, hoe beter

Laat u niet beet nemen, met de kleur van het lampje!

Zelfs als u een motorblokje in een oranje lampje ziet branden, dus eigenlijk een motor management lampje in de kleur oranje, dan wil dit dus zeggen, dat u binnen de 1.000 km de garage dient te bezoeken voor het uitlezen van de auto!!

En de remmen, dat is best een ernstige zaak, neem, geen enkel risico!

Beter een maal teveel laten uitlezen, dan een keer geen remmen hebben, bij een noodstop!!

Het contact uit zetten, en na 10 seconden weer starten is net zoveel als resetten en gewoon verder rijden!

De storing is dus niet verholpen, en keert dus echt terug, en misschien wel op een moment wat net niet uitkomt!

En dan hebt u misschien wel helemaal geen remmen op dat penibele moment!

Uitlezen is dus snel geboden!

M et vriendelijke groet,

Ad