Goed, inmiddels is de auto weer thuis. Duurde 7 dagen met anwb repatriering, wat me nog meeviel. De auto is keurig afgeleverd bij mijn garage. Die heeft er mee gereden, waarbij hij direct te heet werd (boordcomputer). Volgens de monteur waren de slangen ook echt te heet. Dus waarschijnlijk een echte melding, dus pomp en thermostaat vervangen.
HOW TO: DIY waterpump thermostat E61:
Dit is hoe je dat doet: ik heb bij mijn garage de brug gehuurd, dit is geen klusje om op je rug op de oprit te doen, zonder een liter koelvloeistof binnen te krijgen en je rug te vern&*$.
Waterpomp en thermostaat bestellen, incl wat korting was ik 350 voor de pomp en bouten, 75 voor de thermostaat kwijt.
1.Dop van het reservoir halen.
2. Auto omhoog, isolatieplaat onderop weghalen. De pomp en thermostaat zitten aan de bijrijderskant naast de motor. Eenvoudig te herkennen van onderop de auto.
3. Schroef het boutje los van het ophangpunt van de airco leidingen (of stuurbekrachtiging?), daarna de ophangpunten van de torsiestang (die in rubber lagers aan het subframe zijn gebout) los maken, en het geheel naar onderen weg duwen. Je hebt nu voldoende ruimte gecreerd voor de vieze operatie.
4. Haal voorzichtig de stekkers los van thermostaat en pomp (bekende lipje opwippen en de stekker lostrekken).
5. Voorop de thermostaat zit een grote slang vanaf de radiator, die met een kliksysteem vast zit. Wip het veertje los en wiebel de slang (met wat kracht) van de thermostaat. Hou je mond dicht en een opvangbak gereed!
6. Maak nu de grote slang achterop de pomp los, degene waar je eenvoudig bij kunt komen. Wederom kan je koelvloeistof verwachten.
7. Klik aan de linker bovenkant van de thermostaat de slang los met het kliksysteem (veertje los en met wat kracht wiebelen). Schroef de twee boutjes los waarmee de thermostaat aan de pomp vast zit.
8. Je kunt nu de thermostaat een stuk naar beneden trekken en de lastig te bereiken slangeklem van de slang rechts achterop losmaken. Laat de U slang, die je net van de pomp losmaakte, vast zitten op het thermostaat.
9. Schroef nu de twee bouten onderop de pomp los en vervolgens de laatste derde bout boven op de pomp. Als de pomp los is, kan je deze naar beneden trekken en de slang achterop de pomp ook los maken.
Hou de nieuwe thermostaat naast de oude en zet de dikke U slang om in dezelfde positie. Terug zetten is precies andersom, waarbij je de luxe hebt de slangeklemmen wat te draaien voor betere bereikbaarheid. Wacht voor de zekerheid nog even met de beplating terug zetten, om lekkage te kunnen controleren.
10. Ontluchten: vul het reservoir totdat het tweede bolletje op de vlotter op gelijke hoogte met de vulopening is, en blijft staan.
11. Dop er op, contact aan, maar niet starten, verwarming op max, blower op max of automatic.
12. Ongeveer 10 tot 12 seconden het gaspedaal vol indrukken, daarna loslaten. De pomp begint nu te draaien voor 12 minuten.
13. Controleer na 12 minuten het reservoir en vul nog eens bij tot het tweede bolletje weer op gelijke hoogte is met de opening.
14. Herhaal (voor de zekerheid) stap 12 en 13.
15. Maak een proefrit en controleer daarna op lekkage onderop. Zet daarna de beplating terug.
Tijdsduur: 3,5 uur inclusief proefrit van 20 minuten en twee keer ontluchten
Kosten totaal inclusief diagnose en burghuur 350+75+95=520.
Vooralsnog heb ik geen meldingen meer gehad, met de temperatuur buiten en mijn vlotte proefrit had de motor zeker moeten oververhitten, dus het probleem lijkt verholpen!