E61 oververhit: waterpomp en thermostaat vervangen

  • fsmit79

    Vanmorgen met vervangend vervoer terug gekomen uit Frankrijk: onze E61 525i gaf oververhitting aan. Direct stoppen etc. Hij gaat direct op transport naar huis, voor nu is er nog geen diagnose gesteld. Wel heb ik het nodige kunnen controleren.

    Fan draaide normaal.

    Melding kwam bij normale belasting.

    Niveau van de KV was max

    Bij de dop er af draaien na 15 min afkoelen, leek het flink te koken, geen idee of het ook té heet was.

    Met de dop er af de motor starten zorgde wel voor overlopen van het reservoir (dus de pomp doet het nog??)

    Noot: geen foutmelding in het service status menu.

    Ik denk zelf aan

    a) thermostaat controleren

    b) elektrische waterpomp (lees ik veel over op internet, hoewel die het leek te doen)

    c) kappakking (hoewel geen mayonaise of andere klachten)

    Hoe kan ik de diagnose helderder maken en b) vaststellen?

    Bedankt voor het meedenken!

    groet Frank

  • Ad

    Hallo beste Frank,

    Zo, dat is even flink balen zeg!

    Dan zou de thermostaat eventueel de boosdoener kunnen zijn, maar ook de pomp.

    De vloeistof was duidelijk te warm/heet, anders loopt het koelsysteem niet leeg!

    De extra electrische pomp zit bij BMW vaak aan de linker onderzijde aan de achterzijde van de radiateur.( stuurkant, bekeken van achter het stuurwiel vandaan ).

    Als het contact aan staat, en de kachel ventilator op een paar streepjes staat, dan is deze extra e-pomp ingeschakeld en hoor je deze draaien nabij de radiateur.

    Vaak als er geen circulatie in het koelsysteem aanwezig is, dan gaat het ontzettend koken, en bonken in de radiateur en het hele koelsysteem.

    Ook als de pomp geen circulatie geeft, dus defect is, dan stijgt de KVS ook op, en treed naar buiten, dat is het uitzetten van de KVS, dit komt ook uiteraard door het koken van de KVS, en dat wil dus dan wel naar buiten treden.

    Dus eigenlijk gezegd, bij een defecte thermostaat en een defecte pomp, loopt het koelsysteem leeg, als de vuldop geopend word.

    Voor de zekerheid, als het mijn BMW was, zou ik beide vervangen, ik zou geen enkele risico nemen.

    Ik hoop dat het na het vervangen van de pomp en de thermostaat weer oké is, uiteraard wel even goed ontluchten.

    En gooi alle KVS uit de motor, dus wel even de aftapplug uit het blok draaien, deze zit vaak langs onder gezien onder het uitlaatspruitstuk.

    Ik dacht dat het een 13 mm plug is, dat is bij mijn E39 met de 525i M54 motor het geval.

    Vul het koelsysteem weer met schone en nieuwe KVS.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob 520I E39 2001 GY49132

    Frank,

    Dat is zeker balen,mogelijk zit schoepenrad op pomp los,deze is meestal van plastic althans bij de E39 en E34,thermostaat zou ook nog kunnen,ik zou beide vervangen,niet te hopen dat de radiator een opdonder heeft gehad,controleer ook de waterslangen naar de radiator en tevens de ventilator en natuurlijk gelijk de KVS vervangen.

    Succes.

  • Vakman Ruud

    Frank,

    De elektrische waterpomp is bekend.

    Met DIS uitlezen geeft de oplossing.

    Mijn collega Frank weet daar alles van en kan de reparatie snel uitvoeren. tel: 0614246570

    Succes.

    Ruud

  • fsmit79

    Bedankt voor de reacties,

    ik ben er inmiddels achter hoe ik de temperatuur kan controleren (via het geheime menu en mijn eigen universele uitlezer) dus dat wordt stap 1. Als hij echt te heet wordt, ligt de pomp inderdaad erg voor de hand. Onderdelen lijken duur en een lastig klusje van onderaf. Ik zal het toch zelf moeten proberen, ik kan er natuurlijk niet mee rijden als hij wordt afgeleverd. En ondertussen staat hij nog in Frankrijk….

    Ruud, ik maak graag nog gebruik van je diensten binnenkort (of die van Frank, je bent tenslotte met pensioen), mbt de carterventilatie.

    Kan ik nog ergens mee vaststellen dat het de pomp is? Bijvoorbeeld met doormeten, waterrondgang ofzo?

  • yup

    Controleer ook de temperatuursensor in het motorblok, ik heb ook gezien dat die stuk was gegaan, de wagen liet zien dat de motor oververhit was en in noodloop ging, terwijl er niks aan de hand was met de wagen. Temperatuursensor van 30 euro gekocht bij de dealer en erin gepleurd problem solved.

    Ik zou dus niks aan het koelsysteem aanraken, die sensor kost maar 30 euro, terwijl die waterpomp en thermostaat (bij elkaar) veel duurder zijn.

  • fsmit79

    Bedankt voor de tip. Ik begin natuurlijk met de motortemperatuur controleren. Als die niet oploopt, is stap 1 die sensor.

    Volgens de transporteur is hij onderweg, hopelijk morgen of woensdag binnen.

  • fsmit79

    Goed, inmiddels is de auto weer thuis. Duurde 7 dagen met anwb repatriering, wat me nog meeviel. De auto is keurig afgeleverd bij mijn garage. Die heeft er mee gereden, waarbij hij direct te heet werd (boordcomputer). Volgens de monteur waren de slangen ook echt te heet. Dus waarschijnlijk een echte melding, dus pomp en thermostaat vervangen.

    HOW TO: DIY waterpump thermostat E61:

    Dit is hoe je dat doet: ik heb bij mijn garage de brug gehuurd, dit is geen klusje om op je rug op de oprit te doen, zonder een liter koelvloeistof binnen te krijgen en je rug te vern&*$.

    Waterpomp en thermostaat bestellen, incl wat korting was ik 350 voor de pomp en bouten, 75 voor de thermostaat kwijt.

    1.Dop van het reservoir halen.

    2. Auto omhoog, isolatieplaat onderop weghalen. De pomp en thermostaat zitten aan de bijrijderskant naast de motor. Eenvoudig te herkennen van onderop de auto.

    3. Schroef het boutje los van het ophangpunt van de airco leidingen (of stuurbekrachtiging?), daarna de ophangpunten van de torsiestang (die in rubber lagers aan het subframe zijn gebout) los maken, en het geheel naar onderen weg duwen. Je hebt nu voldoende ruimte gecreerd voor de vieze operatie.

    4. Haal voorzichtig de stekkers los van thermostaat en pomp (bekende lipje opwippen en de stekker lostrekken).

    5. Voorop de thermostaat zit een grote slang vanaf de radiator, die met een kliksysteem vast zit. Wip het veertje los en wiebel de slang (met wat kracht) van de thermostaat. Hou je mond dicht en een opvangbak gereed!

    6. Maak nu de grote slang achterop de pomp los, degene waar je eenvoudig bij kunt komen. Wederom kan je koelvloeistof verwachten.

    7. Klik aan de linker bovenkant van de thermostaat de slang los met het kliksysteem (veertje los en met wat kracht wiebelen). Schroef de twee boutjes los waarmee de thermostaat aan de pomp vast zit.

    8. Je kunt nu de thermostaat een stuk naar beneden trekken en de lastig te bereiken slangeklem van de slang rechts achterop losmaken. Laat de U slang, die je net van de pomp losmaakte, vast zitten op het thermostaat.

    9. Schroef nu de twee bouten onderop de pomp los en vervolgens de laatste derde bout boven op de pomp. Als de pomp los is, kan je deze naar beneden trekken en de slang achterop de pomp ook los maken.

    Hou de nieuwe thermostaat naast de oude en zet de dikke U slang om in dezelfde positie. Terug zetten is precies andersom, waarbij je de luxe hebt de slangeklemmen wat te draaien voor betere bereikbaarheid. Wacht voor de zekerheid nog even met de beplating terug zetten, om lekkage te kunnen controleren.

    10. Ontluchten: vul het reservoir totdat het tweede bolletje op de vlotter op gelijke hoogte met de vulopening is, en blijft staan.

    11. Dop er op, contact aan, maar niet starten, verwarming op max, blower op max of automatic.

    12. Ongeveer 10 tot 12 seconden het gaspedaal vol indrukken, daarna loslaten. De pomp begint nu te draaien voor 12 minuten.

    13. Controleer na 12 minuten het reservoir en vul nog eens bij tot het tweede bolletje weer op gelijke hoogte is met de opening.

    14. Herhaal (voor de zekerheid) stap 12 en 13.

    15. Maak een proefrit en controleer daarna op lekkage onderop. Zet daarna de beplating terug.

    Tijdsduur: 3,5 uur inclusief proefrit van 20 minuten en twee keer ontluchten

    Kosten totaal inclusief diagnose en burghuur 350+75+95=520.

    Vooralsnog heb ik geen meldingen meer gehad, met de temperatuur buiten en mijn vlotte proefrit had de motor zeker moeten oververhitten, dus het probleem lijkt verholpen!

  • Ad

    Hallo beste Frank,

    Zo, dus je mond dicht houden, bij het los halen van de slangen van de thermostaat, waarom eigenlijk, hahahahaha…….

    ja, je snapt het wel, even wat gekheid.

    Maar het is dus gelukkig geklaard de klus, je was er weer lekker klaar mee, denk je heerlijk te gaan genieten van de vakantie en de BMW, dan loopt het ineens helemaal anders.

    Je bent ook even een pechvogel geweest, maar ik hoop dat het leed weer geleden is, en dat je weer lekker van deze 5 serie mag gaan genieten.

    Ik wens jou dan ook heel erg veel geluk toe, en die pechvogel, jaag deze beter eerst van je achterbumper af, voordat er weer een rit gereden word.

    Ik wens je dan ook een heel fijn weekend toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    Dank! Tja, het kan iedere bmw overkomen. Nog een geluk dat we tijdelijk nog een derde auto hadden om toch naar t werk te kunnen allebei.

    Klus geklaard, een hoop geld maar al met al beter dan een lekke kop…

    En natuurlijk zelf ook een prettig weekend gewenst ;)