Blauwe rookpluim voornamelijk bij een koude start E39

  • jacques de lange

    Hallo,

    betreft niet me eigen auto maar die van een vriend van me:

    Die heeft een BMW 535i V8 uit 2000 met 150dzkm op de teller.

    Iedere keer wanneer hij de auto koud start kwam er een enorme blauwe pluim uit de uitlaat.

    Met deze klacht zijn we naar de garage gegaan en daar werd het volgende geconstateerd:

    -de olie schraapveren van zuiger nummer 1 zaten vast

    -de klepseals waren totaal uitgedroogd

    na een overleg qua prijs zijn we akkoord gegaan met de reparatie.

    toen we de auto gingen ophalen was de kop eraf geweest, deze is gelijk gevlakt en de seals zijn vervangen.

    de volgende dag vond er weer een koude start plaatst met als gevolg dat de pluim nog niet was verdwenen, met deze klacht zijn we terug gegaan

    naar de garage en daar werd geconstateerd dat de carteronluchting niet goed was.

    deze laatste reparatie was aanzienlijk goedkoper dan de eerste, nu is mijn vraag was de eerste wel nodig geweest?

  • Vakman Ruud

    Tja,

    De standaard procedure is bij een dergelijke klacht als eerste de carterventilatie vervangen.

    De laatste keer dat ik die vervangen heb ( bij dezelfde klacht) bij een E46, kreeg ik een mail dat de klant me wel wilde zoenen zo blij was hij.

    Als het een vrouw was geweest zou dat leuk zijn, dus nu maar niet.

    Ook heeft de V8 twee cilinderkoppen, je weet dus nooit welke het is.Als de cupjes van bank 1 uitgedroogd zijn is dat ook het geval bij bank 2.

    Tevens ligt de motor iets achterover, waardoor er olie in de bougiegaten kan gaan staan door kleine lekkage van de kleppendekselpakking. Hierdoor gaat de motor slecht starten en overslaan.

    Dus??????

    Groeten.

    Ruud

  • ilbass@zonnet.nl

    Klopt,

    Cartelventilatie laten vervangen door Ruud en helemaal geen problemen meer.

    :))) De zoen was een grapje maar je weet niet hoe blij ik was toen het probleem was verholpen Ruud.

    Mvg