Hallo,
Ik heb een BMW 118D uit 2009.
Die heeft achter de nieren lamellen, die, bij wat kouder weer sluiten en bij warm weer open moeten gaan.
Het is nu warm en ze blijven gesloten.
Auto geeft geen foutmelding.
Iemand een idee?
mvg
Kees
Indien je het over lamellen hebt die achter de radiateur zitten:
Die lamellen zouden juist niet open moeten gaan bij warm weer. Het effect daarvan is, dat de motor niet tegelijkertijd in de warmte van de radiateur vertoeft.
In de winter is er een kans dat de motor moeilijk op temperatuur blijft, zeker bij de koelsystemen die op de diesels zitten. Pas dan gaan de lamellen open, zodat de motor juist wat extra warmte krijgt.
In alle andere tijden, zijn de lamellen dus gewoon dicht.
Weet je dat wel heel zeker? Dit verhaal klinkt mij nogal ongeloofwaardig. Als de lamellen dicht zijn stroomt er veel minder koellucht door de radiateur, vooral in de winter dus voor de hand liggend. Bij jouw verhaal zou de radiateur minder koelcapaciteit hebben in de zomer wanneer dat het hardst nodig is.
Aan de topicopener Zingen: ik zou me niet te veel zorgen maken zolang de temperatuurindicator netjes in het midden blijft staan, mogelijk gaan die lamellen pas open op het moment dat jij rijdend achter het stuur zit.
Edit:
Zojuist op een ander forum gelezen dat lamellen achter de nieren volgens een Duitse BMW specialist voornamelijk dienen voor een betere luchtweerstandscoëfficiënt van de auto. Lucht die om de auto heen stroomt i.p.v. door de motorruimte veroorzaakt minder weerstand.
Hallo John en Rob!
Dank voor jullie reactie!
John…Ik snap jouw verhaal ook niet. Met kouder weer zijn ze dicht i.v.m. betere luchtstroom en dus zuiniger rijden. Onderdeel van BMW E. Dynamics.
Maar, als het warmer wordt, moet de motor wel voldoende worden gekoeld. De lamellen zouden dan open moeten gaan.
Ik zag afgelopen week dat ze dicht bleven, maar uiteraard wel bij stilstand en draaiende motor.
De BMW die ik heb ( 2009 ) heeft geeft temp. meter. Dus zien, dat hij te heet wordt doe ik niet.
In de gebruksaanwijzing ook niks gevonden.
Op internet vind ik ook geen info hierover……….
mvg
Kees
Heren, ik heb het over lamellen ACHTER de radiateur
Dus tussen motorblok en radiateur in. Bij mijn 320D (E46) werkt het systeem zoals ik beschreef. Lamellen gaan alleen open als het koud is en de motor moeilijk op temperatuur blijft, niet als het warm is, ik heb vorig jaar door een weigerende koelvin zelfs met een bijna kokende motor gestaan> maar de lamellen blijven dan gewoon dicht. Ik vind dat ook wel logisch, want de warmte stroomt dan niet door de radiateur> hete lucht> tegen de motor> nog hetere motor, maar via de onderkant weg.
Bij lamellen VOOR de radiateur klopt dit niet, hoe het dan wel werkt kan ik niet verzinnen.
Het is net anders om.
Bij uitgeschakelde motor staan ze open. Zodra de motor gestart is gaan ze dicht om de luchtstroom onder de auto te versterken.
De warme lucht gaat dan naar de onderkant. Voordeel is dat door het venturie effect de afvoer erg sterk is.
Je kunt het zelf controleren door de motorkap te openen en iemand ander laten starten.
De lamellen worden door een vacuüm klep bedient. Die zit aan de bestuurderskant naast de lamellenbehuizing.
In geval de besturing stuk is blijven de lamellen (uit veiligheid) open staan.
Zo goed?
Ruud
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?