BMW E46 schakelpook blijft rechts "hangen"

• yup

Ik heb een vraagje:

Mijn schakelpook blijft rechts “hangen”. Hij gaat ook niet soepel links en rechts. Je moet hem zelf naar het midden trekken als je hem uit de 5 haalt.

Wat is het probleem en wat moet vervangen worden? Moet de bak eraf?

Het is een 320d met +-233.000 km op de klok, bouwjaar 2-2003 (dus 5 bak).

Een ander probleem is, wanneer ik over drempels ga hoor ik alsof iets los zit in het onderstel (je voelt echter niets in het stuur!), echter alle rubbers zijn nog strak in het onderstel, alleen de stabilisator rubbers zijn vervangen. Zou dit de veerpootlagers kunnen zijn? Of iets anders? Echt bijna alle rubbers zijn nog strak. Maar toch hoor je zo een soort van hol geluid alsof iets toch beweegt in het onderstel…

mvg

• ge39rard

Zijn je schokbrekers nog goed? De silentblocks kunnen ook de oorzaak zijn

Gr Gerard

• yup

Met silentblocks bedoel je die rubbers in de driehoek-gevormde draagarmen toch? Die heb ik laten controleren en er zit geen speling op…

Schokbrekers lijken me goed, geen lekkage oid…

• ge39rard

ja klopt dat zijn de silentblocks. Heb je al gegoogled wat jou probleem kan zijn?

Gr Gerard

• ge39rard

Dat je schakelpook blijft hangen zal een probleem in je schakelmechanisme zijn. http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?t=13861&p=224512.

• Vakman Ruud

Trek de afdekhoes van de pook naar boven en controleer op vervuiling.

Je kunt de boel ook smeren met rubberspray.

Succes.

Ruud

• yup

Vraagje Ruud,

Hoe bedoel je controleer op vervuiling, er zit een kleine scheur in de pookhoes, zou het echt kunnen dat die pook niet lekker loopt omdat er vuil in zit? Want er zit ook nog speling op de pook, als je hem in zijn 1 zet kan je de pook een paar centimeter naar links of rechts doen… Je voelt de pook echt in het midden ook haken, alsof er iets net niet soepel gaat.

Onder de pookhoes was het wel behoorlijk vuil overigens (moest toevallig achter de asbak zijn) Wat is rubberspray eigenlijk, wat moet ik precies hebben (ga het bij de Brezan halen) en als je een uitgebreidere beschrijving heb wat ik moet doen pak ik het zelf wel aan.

Ik heb in een E46 coupe gezeten toevallig, ook een diesel, wel 6 bak maar die ging echt perfect van links naar rechts en schakelen gaat ook met een klik / klak. En die had echt een pak meer kilometers op de klok.

Alvast bedankt.

En overigens over het onderstel, er is wel degelijk iets mis, want had een monteur bij me zitten en bij de eerste drempel zei hij al dat er iets met de draagarmen of stabi stangen mis was. Dat laat ik wel nakijken.

• ge39rard

ik heb met mijn e46 een APK afkeur gehad op de draagarmrubbers, ik hoorde toen ook een bonk geluid. het lijkt op wat jij zegt, of er iets los zit. rubbers zijn vervangen en het probleem was weg. ik hoorde trouwens ook een bonk geluid als ik overschakelde naar de vierde of vijfde versnelling. Dit geluid kwam ook van de draagarmrubbers

Gr Gerard

• Vakman Ruud

Nog iets.

De schakelpook heeft bij de E46 twee rol lagers in de bevestiging bij de bak.

Het kan ook zijn dat er een stuk is.

Dat zou ik moeten bekijken. Ik heb ze in voorraad. Dus kom langs.

Ruud