Stinken BMW 523i e39

  • AGA

    Laatste tijd stinkt mijn auto 523i uit 99 automaat af en toe na flink optrekken , kan het zijn dat koppelings plaat niet meer goed is of ligt het aan iets anders .

    Naar mijn gevoel slipt koppeling niet door , trekt zeer goed maar stinken vind ik heel erg vervelend .

    Heeft iemand een idee wat het is en hoe te verhelpen.

    Groetjes.

  • Vakman Ruud

    Het kan zijn dat de koppelingsplaatjes in de automaat aan het eind zijn.

    Dat is alleen te controleren door een beetje versnellingsbakolie af te tappen en de kleur en reuk ervan na te controleren.

    Bij een verbrande geur zijn de plaatjes aan zijn eind.

    In ieder geval moet het filter en olie van de bak vervangen worden om erger te voorkomen, maar het kan ook al te laat zijn.

    Om een idee te geven: wij verversen de olie en filter voor het eerst bij ca: 150.000 km en daarna in intervallen van 50.000 km en om en om het filter.

    In het verleden moest het bij iedere Inspectie II (80.000 km), maar door de verbeterde olie kan de interval langer zijn. MAAR het filter zit nog steeds in de bak en dat verstopt wel.

    Groeten.

    Ruud

  • AGA

    Heb je een idee wat het gaat kosten , olie, filter plus koppelings plaat vervangen.

  • Ad

    Hallo Aga,

    U schrijft dat u een automaat rijd, deze hebben geen koppelingsplaat.

    Wat vakman Ruud bedoelt, dat is dat elke versnelling een kluster heeft van natte plaatjes, dat kan men haast vergelijken met de natte koppeling van een motorfiets of een schakel brommer.

    Deze klusters samen met de oliedruk en het motor toerental en de regel electronica, die zorgen samen dat de automaat op en terug schakelt, u hoeft dan toch niet zelf te ontkoppelen en te koppelen en te schakelen.

    Als de automaat raar gaat doen, zoals stinken en raar schakelen of helemaal niet schakelen, of schokkende bewegingen gaat maken, of helemaal niet meer in een versnelling wil gaan, dan is er dus wel iets goed mis met de automaat.

    dat kan komen door slecht onderhoud, dus nooit de automaat olie verversen of het filter vervangen, dan word de olie te oud, en deze verbrand.

    Ok kan het de simpele reden hebben, dat er bij toeval iets defect gaat in de bak, of dat de koppelomvormer het begeeft, al deze onderdelen hebben helaas een bepaalde levensduur, dit kan dus afhangen door een aantal factoren, goed onderhoud, en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en de olie.

    Dus wat Vakman Ruud bedoelde, laat eens de olie van de automaat inspecteren, en laat eens kijken of deze op peil staat, en of de olie dringend vervangen dient te worden.

    Is de olie versleten, dus in gewone taal te oud, dan loopt men de kans dat de onderdelen in de bak te maken krijgt met een hoge slijtage factor, dan zal er dus overgegaan moeten worden door een andere bak te monteren of misschien dat de bak nog te redden is met een olie wissel.

    Dat ligt er aan, of de bak al of niet naar de haaien is!

    Dus even naar de vakman, in dit geval kunt u misschien wel bij Vakman Ruud terecht, maar dat dient u uiteraard aan hem zelf te vragen.

    Ik heb geen enkel inzicht op de inhoud van Vakman Ruud zijn agenda.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Ad heeft het mooi uit de doeken gedaan.

    De kosten zijn alleen te geven na opgave van het chassisnummer, omdat de te gebruiken olie en filter bak specifiek zijn.

    Maar het zal tussen de 250 en 300 euro zijn.

    Groeten.

    Ruud